
"Това не е пазарлък на битак. Съжалявам, че го казвам така. Аз почвам ниско, ти почваш високо, не става така. Аз говоря с цифри и конкретика, от другата страна се казва: "Ми, не ми харесва."
Така кметът на София Васил Терзиев описа състоянието на преговорите със синдикатите в началото на втория ден от ефективните протести в столичния градски транспорт. В пространно интервю пред БНТ той даде своите предложения, предупреди за риск от "счупване" на бюджета и заяви, че има видим политически двигател зад протестите.

"Това, което искат синдикатите, е 400 лева увеличение нетно към стартовата заплата тази година, 500 лева догодина и 600 лева по-догодина. Това означава 50-60 милиона тази година, 60-70 милиона догодина и около 100 милиона по-догодина. Сумарно това са 400 милиона лева. 400 милиона са 800 автобуса“, обобщи кметът.
Кметът посочи още, че подобно увеличение на разходите ще постави сериозен натиск върху бюджета на столицата и ще ограничи възможностите за инвестиции в други ключови области, като пътища, инфраструктура и подвижен състав. Той подчерта, че средствата на града не са неограничени и трябва да се разпределят внимателно, за да се гарантира устойчивото развитие на София.
"От 2027 г., за да се постигне това, което искат синдикатите, този град ще трябва да плаща 200 милиона лева допълнително всяка година, само за увеличението на заплатите.
Как ще правим пътища? Как ще инвестираме в подвижен състав?", попита той.
"Не можем да дадем еднакво на всички"
Репортерка на БНТ интервюира протестиращи шофьори, гледали интервюто - очаквано, те не се съгласиха с позицията на кмета. А една от тях отбеляза:
"А тези 800 нови автобуса кой ще ги кара?"
Разбира се, дамата явно не е разбрала, че Столична община няма намерение да купува 800 автобуса и цифрата е илюстративна. Но Терзиев всъщност даде отговор на този въпрос в интервюто, което тя предполагаемо е гледала.
Той подчерта, че вече е предложил увеличение на заплатите за водачите в автотранспорта и електротранспорта, където има най-голям недостиг на персонал. И че е предложил и увеличение на стартовата заплата със 100 лева, както и допълнителни бонуси и ваучери за храна, които биха довели до общо начално възнаграждение от около 2700-2800 лева.
"В момента е 1800 лв. нетната стартова заплата. Със 100 лв., които сме заделили – 1900. Добавяш 300 лв. средно бонус – става 2200. Добавяш още 300 лв. (увеличение на бонуса) – 2500. Добавяш 200-300 лв. за храна – става 2700-2800. И върху това се трупат стаж и извънреден труд.“
Увеличението трябва да е целево, подчерта кметът:
"Аз не казвам, че не трябва да има увеличение. Казвам, че трябва да има там, където има проблеми и недостиг – при водачите. Но не можем да дадем еднакво на всички."
Синдикатите обаче отказват - те искат 400 лв. "на калпак" за всички.

"Аз се боря за това - да бъде решен проблемът със заплащането на шофьорите, за да може да се нормализира работата и да няма хора, които имат 80-90 часа извънреден труд. Това не е нормално", каза Терзиев.
Той подчерта, че е налице дупка от 55 млн. лв. в транспортния бюджет, ако държавата пак поеме разходите за охрана на метрото, тя ще се свие на 35 млн. лв., но пак е сериозен проблем. А според него решението са вътрешни оптимизации и повишени приходи на ЦГМ, но предупреди:
"Няма да счупим системата, само за да плащаме пари за заплати. Да няма пари за гориво, за резервни части... Това вече сме го изживявали."
Това не е стачка, блокират дори частния оператор
Терзиев също така изрази притеснение от политическия привкус на протестите, като посочи, че председателят на Транспортната федерация на КТ "Подкрепа" Иван Кирилов е и общински съветник от БСП, което според него представлява конфликт на интереси
"За мен ти имаш конфликт на интереси. От една страна, ти като общински съветник трябва да се грижиш за интересите на целия град. На всички заети. На всичко, което не е добре и трябва да бъде адресирано през политика и бюджет.
И когато смесваш двете "шапки", аз не знам с кого си говоря. С политика или със синдикалиста?", каза Терзиев.
В заключение кметът подчерта, че е готов да продължи диалога със синдикатите, но в рамките на възможностите на бюджета и с оглед на устойчивото развитие на града.
На въпрос дали не може да се намерят парите, като се увеличат билетите и картите,Терзиев отбеляза, че нито една партия в СОС не е готова на това.
"Това не е стачка, при която излизаш и не получаваш пари. Това е блокада на депата, за да не може дори частният оператор да излезе на линия. А плащат софиянци", обобщи кметът.
"Имам високо ниво на убеденост в обоснованото си предложение. Не работя с „искам“, а с това какво е възможно."
Още по темата
- ПП-ДБ: Това не е стачка, а политическа блокада. ГЕРБ-СДС: "Спаси София" е виновна, Терзиев бездейства
- Учебен ден в София утре при продължаваща стачка на градския транспорт
- Кой трябва да плати на шофьорите? "Кметът има пари, да даде" срещу "Пари има, но за друго"
- "Синя България" предлага - целият градски транспорт в София да стане частен
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни