От продължилата няколко часа среща на кмета на София Васил Терзиев и заместника му с ресор "Финанси" Иван Василев с представители на синдикатите на стачкуващите от столичния транспорт стана ясно, че... по-скоро нищо не е станало ясно.

Двамата обявиха, че много внимателно са коментирали всички детайли и са обяснили всяко число.

Офертата на работодателя е: 100 лв. увеличение на заплатите повсеместно и в 4-те дружества, плюс 100% повишение на бонуса в "Електротранспорт", което е около 300 лв. месечно, казаха двамата пред медии на излизане от срещата.

Василев го преобразува и в друга опция:

"Може да значи и 180 лв. за всички работници във всичките 4 общински дружества" (най-общо досега офертата на общината беше - 100 лв ."на калпак" бел. ред.)

Бонусната система предлага между 200 и 550 лв. - средното е 300 лв., поясниха кметът и зам.-кметът. При тяхното предложение млад водач може да вземе и 1000 лв отгоре.

Нашият най-голям проблем са водачитге и сервизните работници в "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт", признаха двамата. Така искат да задържат хората, като им предлагат по-високо увеличение, съотносимо към офертите на частните фирми за същите позиции.

От думите на кмета стана ясно, че синдикатите ще разговарят тази вечер със служителите в депата на градския транспорт и около 19 ч ще стане ясно дали те приемат предложенията на общината и прекратяват протеста си.

На журналистически въпрос - има ли вероятност утре да няма и метро, Терзиев не каза "да" или"не", а заяви:

"Това би било много, много безотговорно!"

В момента в "Автотранспорт" средната брутна заплата е 3600 лв., в "Метрополитен" - 4600 лв., посочиха двамата.

На акцентът бил не само да се раздадат пари за заплати, а да има и за подвижен състав, и за ремонт на пътната мрежа.

"Това е поредната атака – след ресторнтьорите, след транспорта - коментира пък Иван Василев новината, че ги заплашват и фирми от сметопочистването, които имат неразплатени фактури за около 9 млн. лв.

На мен ми изглежда като активно мероприятие с много ясен организатор зад него."

Въпреки това и двамата отказаха да кажат кой е, а предложиха "да видим кой контролира тези фирми".

Василев обяви, че забавянето в разплащанията се дължи на все още неприетия бюджет на София - който пък на свой ред закъсня заради държавния бюджет. И призова всички сили в СОС да го гласуват на 29 май.

Затова и имало неплатени фактури "на бюрото" му - не само към въпросните сметоизвозващи фирми.

"Сутринта всички фактури, пратени към Столична община, бяха над 100 млн. - не са само сметопочистващите фирми, които имат забавени плащания. Но това е функция на това, че няма бюджет - каза "ковчежникът" на София. - 

В момента приоритетно се плащат заплати, след това – ток, вода, издръжка."

Синдикатите: Не се договорихме

"Резултатът от срещата е следният - не постигнахме никаква договореност."

Това каза председателят на Федерацията на транспортните работници (ФТР) към КТ „Подкрепа“ Иван Кирилов (който е и общински съветник в София от БСП, според Ваня Григорова, също бивш кадър на "Подкрепа", пред бТВ "той бил лична нейна квота" - бел. ред.) пред журналисти след края на срещата с Терзиев.

Кирилов обясни, че са направили предложение отстъпка - увеличението да не бъде с 400 лв., а с 300 лв. От другата страна били предложени два варианта - увеличение не със 100, а със 180 лв. към основните им заплати или старото предложение, което е 100 лв. на четирите транспортни дружества, а бонусът само за авто- и електротранспорта да бъде удвоен.

"Предстоят ни разговори с всички работници и служители, които и в този момент са на депата, за да им обясним какво е обсъдено на тази среща. В следващите два-три часа ще го направим, а те ще вземат решение дали и утре ще бъде спрян наземният градски транспорт, или не", обяви още той.

Кирилов обясни, че кметът на София им е отправил покана за нова среща за преговори, с условието, че работниците вдигнат барикадите днес.

На въпрос възможно ли е работата на метрото утре също да спре Кирилов посочи, че това ще стане ясно по-късно, но че те ще направят всичко възможно утре София да може да диша и метрото да продължи да работи. 

"Важно е да кажем, че върнахме диалога на масата за преговори, а не на улицата."

Това каза пред журналисти председателят на Федерацията на транспортните синдикати (ФТС) към КНСБ Александър Шопов. Той обясни, че транспортните синдикати ще минат през всички депа и ще говорят с хората. Шопов благодари на кмета на София за поканата, както и за отправената покана за още една среща, в която диалогът да продължи.

"Различното, което успяхме да договорим от увеличение от 100 на 180 лв. все пак е някакъв напредък", смята той

По думите на Шопов някой се опитвал да политизира протеста, а искания им били за достойно увеличение и по-добри условия на труд.