
Още преди днешното обсъждане и гласуване в СОС, проектобюджетът на София за 2025 г. предизвика бурни сблъсъци по телевизии и социалки. Повод за това са промените, които ГЕРБ и съюзниците им в Съвета предлагат за бюджета на кмета Васил Терзиев.
Проектобюджетът е за рекордните 2,842 млрд. лв. – с над 200 млн. повече спрямо предходната година. Според разчетите, основните акценти са в образованието, транспорта и големите инфраструктурни проекти, включително разширяване на метрото, изграждане на булеварди и реконструкции на училища и детски градини.

Но точно тези приоритети, по думите на кмета, са били изрязани при последните корекции на капиталовата програма, предложени от мнозинството в СОС.
"В страната на абсурдите и политическите лицемери, днес ще отворим нова глава", обяви Терзиев тази сутрин. "Говорим колко ни е важна северната част на София, но изрязваме възможността да направим "Челопешко шосе" и "Рожен". Градът трябва да има канализация, но става невъзможно изграждането на владайския колектор, който засяга 1/5 от системата на София."
Според него мнозинството от ГЕРБ, БСП и ИТН е намалило броя детки градини, намалени са гражданските бюджети, режат се 10 млн. лв. за текущи ремонти на улици.
"Вкарва се един дълъг списък от обекти, които дори не могат да се обработят от администрацията. Някои от тях се дублират, а други вече са свършени, но никой не си е направил труда да провери. А аз и моят екип сме обвинени в липса на диалогичност, докато хората, които го правят, всъщност не искат да говорят с нас", заяви Терзиев.

Общинският съветник от ВМРО (но гласуващ с ГЕРБ) Карлос Контрера обвини кмета в манипулация:
"Абсолютна лъжа е, че от бюджета са махани обекти. Има намаление на прогнозата за финансиране – защото срещу числата не стоят договори и готовност за изпълнение. Манипулация е, че са махани училища и детски градини – ПП–ДБ гласува против включването им."
Контрера също заяви, че според него "ПП–ДБ и администрацията тайничко не искат да има бюджет", за да обвиняват другите в провал.
Ваня Тагарева от ГЕРБ пък определи бюджета като пример за "абсолютен застой".
"По-малко пари за сигурност, по-малко за здравеопазване, 11 млн. лева за ремонти на улици и инфраструктура", изброи тя като недостатъци на бюджета. "Бюджетът е копи-пейст."
Не по-малко остър беше Борис Бонев от "Спаси София", който заяви:
"За пръв път в историята кмет не иска да се приеме собственият му бюджет. Чуваме как корекция от 30 млн. лв. върху 1 млрд. капиталова програма щяла да "счупи" общината – това е абсурдно."

Според Бонев, предложенията, които неговата група е подкрепила, са "единствено в интерес на софиянци" – ремонти на улици, междублокови пространства и изграждане на паркинги. Въпреки заявената подкрепа към самия кмет след изборите, той посочи, че не е бил допуснат до реалното управление и приоритетите не се изпълнявали.
С този бюджет идват по-високите заплати за шофьорите
От гласуването на днешния бюджет идва увеличението на заплатите в градски транспорт с 300 лв., заради което те спряха транспорта на София за няколко дни.
Това ще ни струва 52 млн. лв. годишно, подчерта Терзиев.
"Моето предложение е за 20 млн. по-малко – то решава конкретни проблеми и е по-устойчиво. Държавата не се ангажира с дългосрочно финансиране, а това е разход, върху който София няма контрол", допълни.
От ПП-ДБ по-рано днес също подкрепиха предложението на кмета. Общинският съветник от групата Симеон Ставрев обясни защо:
"Предложението на ГЕРБ-БСП отваря кутията на Пандора, и то без да предлагат никакви реформи. Всяко увеличение от 100 лв. на заплатите е нов разход от 13 млн. лв. Само за 2025 увеличението е 39 млн. лв. Ако догодина синдикатите поискат на калпак 500 лв. увеличение, а ГЕРБ-БСП решат да им дадат 400 лв. - ето още 52 млн лв или цели 91 млн. лв. допълнителен разход за 2026 спрямо 2024. С това темпо към 2027 разходите само за заплати в системата ще са скочили с 200 млн. лв. спрямо 2024-та."

Излиза, че е по-евтино наистина да започнем да внасяме водачи от чужбина, каквито в момента вече има - 30 узбеки - по 15 в САТ и СЕТ, добави той.
"Ние предлагаме служителите в ЦГМ и Метрополитен да получат 100 лв. увеличение на заплатите, а не 300. Предлагаме служителите в авто и електро транспорта също да получат по 100 лв. увеличение, но и да имат удвояване на бонуса, който максимум за април 2025 е 550 лв. и той да стане над 1000 лв. Съжалявам, че чувам аргументи, че бонусът не е сигурен и служителите искат твърда заплата. Ами не е, точно защото трябва да се изработи. Трябва като водач да си караш километрите и като сервизен работник да си правиш ремонтите", обобщи Ставрев.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни