Днес Столична община пуска нова обществена поръчка за сметосъбирането в София - по нови правила, с по-високи изисквания, по-сериозни санкции за нарушения. Това обяви на пресконференция днес кметът на града Васил Терзиев.

"Един договор е толкова добър, колкото са инструментите, с които можеш да накараш другата страна да си свърши съвестно работата. Нашият опит от последната година и половина сме го събрали в редица инструменти, които да защитават интересите на общината и на софиянци. И да бъде променен балансът от предишните договори, които защитаваха в немалка степен интересът на фирмите", отбеляза той.

Ще е налице и технологично обезпечаване, което да позволи да се следи как се чисти боклука в реално време в целия град. Ще има и нови кофи, така че да оставим в миналото препълнените контейнери, добави Терзиев.

Новата поръчка е с прогнозна стойност над 515 млн. лв. за следващите 5 години - най-голямата в този сектор досега. 

Ресорният зам.-кмет Надежда Бобчева първо изтъкна каква е ситуацията в момента:

"Нашата идея е да сложим край на всичко това — неефективно чистене и миене, системното неизвозване на отпадъци, системното заледяване на тротоари с леден сняг. Контейнери не се обслужват, а камионите минават по маршрута и отиват в завода пълни", обобщи тя. "Имаме примери за намокрени отпадъци – за да затежат повече и съответно общината да плаща повече. И дивани, дограми, врати, матраци и други, които с дни стоят до контейнерите."

Тя изтъкна, че от началото на мандата вече е свършено много - наложени са рекорден брой санкции и глоби за над 2.3 млн. лв. за 2023–2024 г.

София ще се раздели на 7 зони, като всяка обхваща повече от един район. Обособени райони като "Красна поляна", "Овча купел" и "Витоша", обслужвани от общинското дружество "Софи Екострой", остават извън обхвата.

Максималният брой лотове, които може да спечели една фирма, ще бъде 2, за да се предотврати монополизация - това означава, че ще има минимум 4 различни фирми, които да поемат събирането на боклука.

Ръст на глобите - от 2 до 10 пъти

Пропуснат контейнер вече ще струва на събиращите боклука не 500 лв, а 1000 лв - но това е един от умерените примери.

Прекъсване на GPS сигнала на камиона - по който се следи дали си следва маршрута - ще струва не 1000 лв, а 10 000 лева на изпълнителя.

Ако не е почистено около контейнера, глобата ще е вече 500 лв - от 200 досега.

Солидно се покачва и по-общата глоба за "системно неизпълнение" - от 30 000 на 100 000 лв. 

За добавка се въвежда и електронна система за уведомяване на фирмите. По досегашните договори уведомяването е трябвало да стане по пощата, на хартия, което е позволявало на някои изпълнители да избягват и отлагат получаването на глобата. Сега глобата ще се счита за връчена в момента, в който бъде изпратена на имейл.

Само банкови гаранции ще се приемат по новите договори – не и застрахователни полици. Размерът на гаранцията се удвоява – от 1% на 2%.

AI, камери, сензори и система на общината

Столична община ще обяви отделна поръчка за система с камери, сензори, бордови компютри и изкуствен интелект, която ще следи в реално време:

  • маршрутите на камионите,
  • налягането при миене,
  • честотата и вида на извършваните дейности.

Данните от системата ще бъдат собственост на общината, а не на подизпълнители, както досега. Това ще позволи реален анализ и контрол.

Вече е въведен постоянен контролен пункт на входа на завода за отпадъци, за да се следи съдържанието на камионите и да не се допуска нерегламентирано смесване на отпадъци или изкуствено утежняване с вода.

Повече техника, по-малко ръчен труд

Залага се механизация на миенето и метенето – прахосмукачки, вакуум машини за листа, специализирани устройства за пътни знаци и мантинели.

Новите контейнери ще са с автоматично отваряне с педал, за да се намали замърсяването и човешката намеса. Обемите ще се запазят, но ще има възможност за смяна на конфигурацията.

Приоритетно ще се мият централни булеварди, следвани от тротоари и малките улици, за които се въвежда малогабаритна техника.

Ще се използват не метли, а четки с налягане по ясна спецификация - минимум 15 бара, максимум 50 - за да няма просто мокрене на улиците.

Очаква се обществената поръчка да бъде изпратена за предварителна проверка и скоро публикувана официално. Надежда Бобчева подчерта, че амбицията е договорите да се сключат навреме, преди изтичане на действащите, като в някои случаи ще се използват предвидените механизми за удължаване.

"Целта е софиянци да получат това, за което плащат – чист град, без схеми и оправдания", обобщи Бобчева.