Столичния общински съвет най-после прие бюджета на София за 2025 г. - след като за пръв път кметът Васил Терзиев го върна за преразглеждане. Предишният вариант, приет от ГЕРБ, БСП, "Спаси София" и "Има такъв народ", бе гласуван на 29 май.

41 общински съветници от различни групи гласуваха "за" финалния вариант. Против бяха общинарите от "Синя София" и един от "Продължаваме промяната - Демократична България" - останалите му колеги гласуваха "въздържал се", заедно с някои от ИТН.

След връщането на бюджета бяха проведени серия от преговори и корекции с повечето групи в СОС - с изключение на "Има такъв народ".

Корекциите между върнатия на 29 май и приетия днес бюджет включват:

  • Увеличение на приходната част с 5,25 млн. лв., благодарение на ревизирани прогнози за данъчни и неданъчни приходи.
  • Общо увеличение на разходите с 15,79 млн. лв., включително 1,6 млн. лв. за допълнителен щат в районните администрации и 1 млн. лв. за отчуждаване на земя.
  • Намаления на разходи за други обекти в размер на 10,54 млн. лв., за да се компенсира част от новите разходи.

С тези промени бюджетът остава рекорден - и е над 2,84 млрд. лв.

Според зам.-кметът по финанси Иван Василев обаче остават "няколко мини", които ще затруднят работата на общината.

"Най-големият проблем е увеличената разходна част за възнаграждения, без ясен разчет как това подобрява качеството на услугите. Няма реформи, просто се раздават едни пари", подчерта той. "Тези средства ще трябва да се плащат в бъдеще – в транспорта, в районните администрации и в други сектори."

Според него липсват и ключови обекти, като например бул. "Рожен" – важен за облекчаване на трафика в район "Надежда" и северните квартали.

"Не успяхме да убедим съветниците, че развитието на северна София е приоритет", каза той.

Също така са намалени средствата за изграждането на дубльора на Леви-Владайското колело. Заложените пари в бюджета ще стигнат единствено за разплащане на вече извършени дейности.

"През 2026 г. предстоят плащания по Плана за възстановяване и устойчивост, за детски градини, училища, индексация на метрото – никой не казва откъде ще дойдат тези пари", посочи зам.-кметът. "Общинските съветници говорят красиво за това как е важно да се дава на всеки, но не казват за сметка на какво."

Зам.-кметът все пак призна, че има "крачка напред" спрямо първоначалния вариант - макар и "много минимална". И подчерта, че очаква с нетърпение корекцията му през септември.

Бе приета и икономическата рамка на градския транспорт - и с нея увеличението на заплатите на работещите в градския транспорт.