
Колкото повече напредва годината и колкото повече става ясно, че дефицитът от 3% в бюджета ще бъде изпълнен само с прекалено голямо въображение, толкова по-оригинални стават от НАП в опитите си да съберат парите в хазната.
Така от 1 май 2025 г. (бел. ред. - със задна дата) със заповед на министъра на финансите влязоха в сила нови изисквания при превоза на някои стоки.
Става въпрос за т.нар. стоки с висок фискален риск, като досегашният списък се допълва с още категории: строителни материали; нови и употребявани пътни превозни средства; части и принадлежности за автомобили; торове.
Те ще се декларират онлайн при превози от и към страни от ЕС, както и при внос у нас от страни извън ЕС.
Причината: НАП забелязва, че през последните няколко години тези стоки се използват често в схеми за данъчни измами. При търговията с тях или не се попълват коректно документите за сделката, или те липсват изцяло. По този начин не се отчитат приходи или се завишават разходи, което пък води до невнасяне на данъци, източване на ДДС чрез вериги от фиктивни сделки и други нарушения, посочват от НАП.

От 1 май превозите на тези стоки трябва да се декларират предварително чрез електронна услуга на НАП „Предоставяне на уникален номер за превоз на стоки с висок фискален риск при предварително деклариране на стоки“.
Дотук е сухата материя, която могат да разберат само от НАП и само търговците на конкретните стоки.
По информация на Клуб Z засега най-тежко ударени са вносителите на употребявани автомобили. Ето защо.
Под ударите на НАП
Оказва се, че "сухата материя" си има и екшън план. А той е следният: когато автовозът с автомобилите премине българската граница, НАП чака. Пломбира тежкотоварния камион. Тоест нищо не може да бъде свалено от него. Трябва да се има предвид, че се пломбират не всички, а избрани автовози.
Целта на упражнението е служители на НАП да присъстват при разтоварването и така да са там на т.нар. предварително деклариран от собствненика адрес, който трябва да е указан на сайта на НАП. Чак тогава се разпломбира камионът. Мотивът за "операцията" е да се избегне възможността колите да бъдат записани на физически лица, а не на автокъщата вносител и после при продажбата им, търговецът да избегне плащането на корпоративен данък.
В добрия случай за търговците ситуацията е следната: служителите на НАП идват, оглеждат, вземат копие на всички документи, съставят протокол, разпломбират камиона, дават протокола на вносителите (които са длъжни да присъстват или да упълномощят някого, който да присъства) и си тръгват.

Ако обаче НАП намери каквото и да е нарушение, следва "теслата": съставя се протокол, с който от името на държавата се налага предварително обезщетение от 30% от стойността на автомобила. На собственицете се връчва протоколът, с който имаш право до три дни да платиш обезщетението. Чак след като го направиш - тогава идва моментът на разпломбирането.
Според един от търговците, с които Клуб Z говори - около 30% от търговците са били глобени до момента.
НАП не коментира засега, но се очаква официална информация всеки момент.
Всичко това е част от поредица вменени на агенцията от управляващите задължения да прави всичко възможно да събере всяка планирана стотинка в бюджета до края на годината. Разбира се, целта е дефицитът да остане 3%.
Но ударът е по малкия и среден бизнес, който все по-трудно работи в условията на задушаващата хватка на НАП. До Клуб Z достигна информация, че на същият принцип като вносителите на автомобили удар понасят и строителите на малки комплекси от къщи. Големите не се пипат.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни