Удовлетворените по бързата писта стремежи на "Новото начало" да отнеме правото на президентската администрация да ползва автопарка и шофьори на Националната служба за охрана (НСО) доведоха и до бързо законодателство, а бързото законодателство по правило ражда хаос. Случаят не прави изключение. Внесеният от Министерския съвет след "разпореждане" на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов проект на закон, с който коли и хора буквално се прехвърлят от Службата в "Дондуков" 2, е неприложим, показа проверка на Клуб Z.

Предисторията

Историята с колите на президентската администрация е само щрих от почти всекидневните престрелки между Румен Радев и санкционирания за корупция от САЩ и Великобритания лидер на ДПС-НН Делян Пеевски. Покрай въпросите на Радев защо внушителна охрана на НСО с ескорт пази Пеевски, депутатът от Новото начало, бившият МВР министър, заради когото президентът отказа да назначи за служебен премиер Горица Кожарева, защото тя го предложи пак за титуляр - Калин Стоянов, се възмути от не по-малко внушителния ескорт на президента при посещение във Варна. И внесе поправка в закона за НСО, с която на администрацията на институцията се отнема правото да ползва колите.

Без изненада поправката мина (въпреки отрицателното становище на самата НСО). И макар да не засяга персонално държавния глава, тъй като той е в кръга на най-високо охраняваните лица, Радев демонстрира солидарност със служителите в президентството като обяви, че няма да ползва коли на НСО и ще пътува със семейния автомобил. Така няколко дни по-късно посрещна унгарския си колега и делегацията му с шкодата на съпругата си, а актът му бе възприет с обществено одобрение.

Междувременно секретарят по сигурност и отбрана на президента Димитър Стоянов обяви: "В деня, в който отнеха 7 автомобила от президентската администрация, Народното събрание си купи 70 чисто нови автомобила за над 4 милиона". Това се оказа вярно - НС наистина има обявен търг за 70 коли на оперативен лизинг. 

Явно успешният пиар подход на Радев с шкодата, заедно с усещането за унизяване на президентската институция, принуди Пеевски да поиска от финансовото министерство да осигури пари на "Дондуков" 2 за закупуване на собствени автомобили. Теменужка Петкова не реагира, но пък и да е имала намерение, президентът я изпревари: няма да обявява обществени поръчки за коли, гаражи, поддръжка и да назначава шофьори, за да не обвързва администрацията на следващия държавен глава със своите решения. В допълнение търг отнема много време, крие риск и да бъде обжалван (както се случва най-често).

Последва нов опит на властта да спре Радев да се снима с шкодата по събития из страната. Този път дойде от Бойко Борисов, който на 23 октомври обяви, че е говорил с Теменужка Петкова:

"Всички коли, всички шофьори, всичко, което е ползвал президентът, с постановление, да бъде прехвърлено на президентството. Заплати, горива, части, за да спре с този цирк - отпред и отзад джипове, в средата една шкода."

Активите, пасивите и... хората

Ако се абстрахираме от факта, че поисканото от Борисов не може да се уреди с постановление на Министерския съвет, още на следващия ден - 24 октомври, МС внесе в деловодството на парламента ново изменение в закона за НСО, в което най-общо предлага отнетите с прясната поправка на същия този закон хора и автомобили да се прехвърлят от НСО в президентството. "Активите, пасивите, имуществото, включително моторните превозни средства и другите права и задължения на НСО, свързани с изпълнението на дейности във връзка с отменената разпоредба преминават към Администрацията на президента, като в едномесечен срок началникът на НСО и главният секретар на президента подписват приемно-предавателни протоколи и предлагат на министъра на финансите да извърши компенсирани промени между бюджетите им" - написаха още от МС. С други думи - парите по обслужването на автомобилите и заплатите на шофьорите също се "прехвърлят" от едната институция в другата.

Звучи просто, но съвсем не е, защото:

  • няма точно определен брой автомобили, които президентството използва и е използвало преди промяната в закона, че сега да се му се "прехвърлят" (въпреки 7-те, според Димитър Стоянов автомобила, ползвани явно като бройка, за да илюстрира мащабния търг на парламента);
  • няма точно определен брой шофьори на службата, които президентството използва и е използвало преди промяната в закона;
  • няма перо "президентска администрация" в бюджета на НСО, че да е ясно какви "компенсаторни промени" ще бъдат направени в бюджетите на двете ведомства за това "прехвърляне";
  • и най-важното: не е ясно как служители от военизираната служба НСО, офицери и сержанти, ще бъдат принудени да се откажат от чин, ред за пенсиониране, социални придобивки и пр., за да станат назначени по Кодекса на труда редови служители, макар МС да предлага да запазят възнагражденията си на същите нива.

На 3 ноември (понеделник) изпратихме въпроси за разяснение до Министерство на финансите, но и до днес (петък) няма обратна връзка дори, че са получени. 

От президентството обещаха коментар, но когато законопроектът бъде окончателно гласуван (а той отлежава и едва вчера мина през комисия на първо четене).

Неофициално източници на Клуб Z разказаха, че президентството използва различен брой и вид автомобили на НСО в зависимост от събитието - дали е посещение в страната, дали е свързано с посрещане на международна делегация и др. Тоест фиксиран брой и марка коли "на щат", които да обслужват секретарите, съветниците, протокола и прессекретариата, няма. Същото се отнася и до водачите. Респективно в НСО не се води и финансов отчет за това колко струват на службата годишно поддръжката, бензинът и пр. на колите, ведно със заплатите на шофьорите, които обслужват администрацията на държавния глава. "Няма такава сметка, няма такова бюджетно перо" - категорични са те. Така че не е ясно как изваждането на активи и хора от НСО ще се прехвърли "компенсаторно" финансово в администрацията на президенството.

Но най-голямата енигма остава това как ще бъдат принудени офицери от службата, преминали години в тренировки в учебния център, в т.ч. за специализирания транспорт, назначени и ръководени по специализиран закон, какъвто е този за НСО; със социални придобивки; първа категория труд; по-ранно пенсиониране; поети от държавата осигуровки и пр. да се "преквалифицират" в служители по Кодекса на труда към президентството. А от "Дондуков" 2 допълват, че дори това да се случи, то месечното възнаграждение на новия колега ще е по-високо от това на директор на дирекция в администрацията на президента.

"За нас в момента няма такъв закон. Предложеното е невъзможно за прилагане, ще изчакаме да видим ще бъде ли изобщо гласувано и ако да - в какъв вид ще излезе от парламента", коментираха още източниците ни.

Въпреки този очевиден гаф, вчера комисията по вътрешен ред и сигурност прие още една анти Радев и колите на президентството мярка, предложена от Калин Стоянов - физически лица да не могат да предоставят лични автомобили на НСО и лични коли да не могат да се оборудват със специален режим на движение. Т.е. ако иска да сложи на шкодата си син буркан, да няма такава възможност, а личните автомобили на администрацията да не могат да се обслужват от службата.