Глобалната индустрия на електромобилите преминава през сътресения, като особено силен удар поема американският пазар. Причината – наскоро приетият бюджетен закон на президента Доналд Тръмп, който прекратява федералния данъчен кредит за електромобили в размер на 7500 долара.

Преференцията ще бъде валидна само до края на септември, което предизвика паника както сред производителите, така и сред потребителите в САЩ. Продажбите вероятно ще спаднат рязко, след като стимулът отпадне, а много производители вече обявиха отлагания, замразени модели и сериозни стратегически промени.

Nissan, която дълго бе считана за пионер на пазара с модела Leaf, съкращава производството на новото поколение и отлага пускането на два електрически SUV модела за завода си в Мисисипи. Ford анулира проект за триреден електрически SUV, а Honda се отказва от голям електромобил, планиран за 2027 г. Дори производителите на луксозни коли не остават незасегнати – Lamborghini отлага дебюта на първия си изцяло електрически модел до 2029 г., а Ferrari планира премиера на електромобил тази година, но не дава срокове за втори.

Докато САЩ натиска спирачките, Европа и особено Китай продължават да ускоряват електрификацията. В Китай почти две трети от глобалните продажби на електромобили вече се реализират на вътрешния пазар. В Европа, според последните данни, BEV (изцяло електрическите превозни средства) представляват над 15% от новите регистрации в ЕС. През първите пет месеца на 2025 г. са регистрирани 701 089 нови електромобила – ръст от над 17% спрямо предходната година.

На този фон България се движи със собствено, но стабилно темпо. Към април 2025 г. новите регистрации на BEV у нас са 640 – ръст от близо 20% на годишна база. Общият парк от електрически превозни средства е достигнал 19 020, което е увеличение от 53,5% спрямо 2024 г. Очаква се и още раздвижване на пазара с нови програми за субсидирани или безлихвени EV кредити, каквито вече предлагат някои автопроизводители у нас.

Въпреки сътресенията в САЩ, експерти са категорични, че електромобилите няма да изчезнат. Напротив – макар преходът да се забавя в отделни региони, технологиите продължават да се развиват, а потребителите, веднъж избрали EV, остават лоялни. 

---

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".