Цели 16 нередности откриха от неправителствената организация "Европейски център за транспортни политики" при "фамозното" ново кръстовище със светофар в гр. Кресна.

На това място в града, който няма околовръстен път или обход и през него върви целият трафик за и от Гърция, се пресичат главният път I-1 и ул. „1082“. От организацията с шеф Диана Русинова напомнят, че от ЗДвП произтича задължението: „Лицата, които стопанисват пътищата, ги поддържат изправни с необходимата маркировка и сигнализация за съответния клас път, организират движението по тях така, че да осигурят условия за бързо и сигурно придвижване и за опазване на околната среда от наднормен шум и от замърсяване от моторните превозни средства“.

На 7 юли в града бе монтирана въпросната светлинна сигнализация, включваща пешеходен светофар, както и забрана за ляв завой - от ул. „Яне Сандански“ към I-1 (към ГКПП-Кулата).

От ЕЦТП изтъкват че "временната организация", разпоредена от кмета, всъщност не представлява "временна организация във връзка с извършването на строителни и монтажни работи" и оттам въпрос е - доколко изобщо законна е тя. Т. е. - липсва правно основание.

Съответно, при временна организация пътната маркировка трябва да е оранжева, но тук тя е... жълта. „Пътна маркировка с жълт цвят се използва само за очертаване на начупени линии, обозначаващи площи, забранени за престой и паркиране... и за очертаване на ленти, предназначени за движение на превозни средства от редовните линии за обществен превоз“. Пътната маркировка в този случай не може да бъде в жълт цвят, заключават при оглед хората на Русинова, като специално посочват, че всичките им изводи са само от външен оглед.

Незаконна се оказва и нарисуваната на платното "зебра" - в Наредба №2 на МРРБ изрично се посочва, че „Пешеходната пътека М8.1 тип "Зебра" се използва само на места, на които преминаването на пътни превозни средства и пешеходци не се регулира със светлинни сигнали“. Иначе казано - щом има светофар, пешеходната пътека трябва да е от другия тип: две прекъснати успоредни линии, разположени напречно на оста на пътя.

На места маркировката на "зебрата" е напълно изтрита, а навсякъде на чисто новото кръстовище - втръснал до болка проблем! - липсват задължителните понижения (скосявания) на тротоара за инвалиди или детски колички. Липсват също и пътни знаци Д17, които да обозначават точното място на пешеходната пътека, отбелязват от НПО-то.

Проверката за съответствието на поставените пътни знаци също довела до направо смехотворни изводи. Където ги има, въпросните пътни знаци Д17 (че следва пешеходна пътека), не са на мястото си, основите им са корозирали. А относно пътната маркировка М10 (стрелка) "е видно, дори и с просто око, че не може да покрие изискванията за нощна видимост... нито за дневна видимост". Казано просто - напълно изтрита е (защо ли толкова често се получава този феномен със скъпата боя за маркировки - питаме се и в редакцията на Клуб Z).

Докладът изрежда още грешно поставени пътни знаци, които да оказват на шофьорите колко е широк пътят, а дори за тези като предупреждението "Внимание деца" (А19) се констатира нередност:

"Пътните знаци А19 и В27 са извън експлоатационна годност, като вероятно възрастта им е над 30 години. Подобни знаци не могат да се намират в обхвата на пътя от 2001 г. когато е влязла в сила първата наредба за сигнализиране на пътищата с пътни знаци... В същото време те закриват и останалите знаци."

Целия доклад на ЕЦПТ, с подробно описани и изредени нередности, може да видите тук.