Миналия месец носителката на наградата BBC Folk Award Емили Портман получила писмо от фен, който я поздравил за "новия ѝ албум“ и написал: "Английската фолклорна музика е в добри ръце“. Проблемът бил, че певицата от Шефийлд изобщо няма нов албум, разказва БиБиСи.

Кликвайки върху връзката, Портман попаднала на албум със заглавие Orca – качен в Spotify, iTunes и YouTube под нейното име.

"Не го разпознах, защото не бях правила такъв запис. Гласът звучеше като моят, инструментариумът също, но беше едновременно стерилен и зловещо близък до стила ми. Това беше музика, генерирана от AI, която се представяше за моя“, разказва тя.

"Албумът" съдържал 10 парчета със заглавия като Sprig of Thyme и Silent Hearth – "ужасно близки“ до нейните собствени. В кредитите била посочена като автор, изпълнител и носител на авторските права. В рубриката "продуцент“ стояло непознатото име Фреди Хауълс.

"Няма следа от такъв човек в интернет“, допълва тя.

"AI помия" вместо творчество

След броени дни в профила ѝ се появил втори албум – този път "20 инструментални парчета, пълни с бездушен AI шум“. Портман подала сигнали за нарушаване на авторските права и албумите били свалени, но в Spotify това отнело три седмици.

"Още не съм си върнала пълен контрол върху артистичния си профил", признава певицата. "Ще пея фалшиво, ще сбъркам тон, но това е смисълът – аз съм човек. Тези записи бяха чисти, но празни."

От Тейлър Суифт до мъртви музиканти

Подобна атака преживял и нюйоркският продуцент и музикант Джош Кауфман, участвал в албума Folklore на Тейлър Суифт. Фенове го предупредили за ново парче на профила му в Spotify – Someone Who’s Love Me.

"Звучеше като демо на Casio със счупен английски. Беше срамно и объркващо", казва той.

Подобни фалшиви издания се появили и под имената на Джеф Туийди (Wilco), Father John Misty, Iron & Wine, Теди Томпсън и дори Якоб Дилън. Всички били придружени от сходна AI обложка и кредитирали "композитора“ Зиан Малик Махардика.

Дори починали изпълнители не били пощадени. На официалната страница на американския кънтри певец Блейз Фоули, починал през 1989 г., се появила "нова“ песен.

"Това беше евтин AI боклук, лишен от душа. Blaze беше "три акорда и истината“. А това нямаше нищо общо с истината“, казва Крейг Макдоналд, собственик на неговия лейбъл Lost Art Records.

Причината за тази вълна е комбинация от масови AI инструменти и лесни канали за дистрибуция. Всеки ден около 99 000 нови песни се качват в платформите. При грешно подадена информация албум може да попадне в профила на реален артист.

"Това е нашата работа, подписът на нашата душа. И изведнъж някой има достъп до нея и може да качва каквото си поиска“, коментира Кауфман.

Експерти смятат, че таргет са по-малко известните музиканти, защото нямат ресурса и защитата на мегазвезди.

"Целта е да се съберат достатъчно стриймове за бързи приходи“, обяснява Татяна Сирисано от Midia Research.

Макар приходите от такива фалшиви записи да са минимални – албумът Orca е генерирал не повече от $6 на песен – за артистите щетата е имиджова.

"За независим изпълнител като мен, който вече се бори за оцеляване в ерата на стрийминга, това е удар много под кръста", казва Емили Портман.

Тя в момента записва първия си истински солов албум от десетилетие.

"Ще струва поне 10 000 паунда, защото включва хора, които свирят, продуцират, издават и рекламират...

Но това ще е истинско. Много се вълнувам да върна в света малко жива музика.“

---

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".