НАТО работи за предотвратяване на руското заглушаване на граждански полети, заяви генералният секретар на алианса Марк Рюте днес. В неделя самолет, на борда на който беше председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен, загуби спътников сигнал, подаващ информация към GPS навигационната му система, във въздушното пространство на България. 

"Вземаме това много на сериозно", заяви днес в Люксембург Рюте, цитиран от АП, на пресконференция с премиера на херцогството Люк Фриден и министърката на отбраната Юрико Бакес.

"Мога да ви уверя, че работим ден и нощ, за да противодействаме на това, до го предотвратим и да се уверим, че няма да го направят отново", подчерта той, без да даде повече подробности.

Самолетът все пак кацна безопасно в неделя на летище Пловдив. Фон дер Лайен и премиерът Росен Желязков посетиха веднага след това "Вазовски машиностроителни заводи" (ВМЗ) в Сопот. 

Вчера британският вестник "Файненшъл таймс" написа, че предполагаема руска намеса е довела до смущения в GPS навигацията на самолета при заход за кацане на летище Пловдив. От Министерския съвет по-късно потвърдиха, че е станал такъв инцидент, без да посочат кой може да е отговорен.  Днес Желязков даде да се разбере, че се подозира руска намеса. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков вече отрече Русия да е замесена в заглушаването на GPS сигнала на самолета.

Рюте добави, че заглушаването е част от сложна кампания на Русия за "хибридни заплахи", като прекъсването на подводни кабели в Балтийско море, заговор за убийството на германски индустриалец и кибератака срещу Националната здравна служба на Великобритания. 

"Винаги съм мразил думата "хибриден", защото звучи толкова мило, но това заглушаване на граждански самолети, с потенциално катастрофални последици, е точно хибридно", подчерта той.

Агенция Асошиейтед прес е изготвила карта с близо 80 инцидента, проследяващи кампанията на смущения в цяла Европа, за които бива обвинявана Русия и която шефът на британската служба за външно разузнаване МИ6 Ричард Мур неотдавна описа като "потресаващо безразсъдна". Откакто руските сили нахлуха в Украйна през февруари 2022 г. западни официални представители неведнъж са обвинявали Русия в десетки атаки и други инциденти, вариращи от вандализъм до палежи и опити за убийство.

Намесата от страна на Русия включва заглушаване и подправяне. Заглушаването означава, че силен радиосигнал прекъсва комуникациите, докато подправянето заблуждава приемника на сигнала, като го кара на мисли, че се намира на друго място или във време, което не отговаря на действителността, отбелязва АП, на която се позовава БТА.

"Заплахата от руснаците се увеличава с всеки изминал ден. Нека не бъдем наивни: това може да засегне и Люксембург, може да стигне и до Нидерландия", каза Рюте.

"С най-новата руска ракетна технология например, разликата сега между Литва на фронтовата линия и Люксембург, Хага или Мадрид е пет до десет минути. Толкова време отнема на тази ракета да достигне тези части на Европа", посочи генералният секретар на НАТО.

"Континентът е под пряка заплаха от руснаците"

Целият континент е под "пряка заплаха от руснаците", предупреди Рюте.

"Всички ние сме на източния фланг сега, независимо дали живеете в Лондон или в Талин", добави той. 

Час и половина е продължил полетъ т от Варшава до Пловдив на самолетът с Урсула фон дер Лайен. Това съобщи днес говорителката на ЕК Паула Пиньо, която също е била на борда.

След изчезването на GPS при приближаването на летището е предложено да се използван локална навигационна система, а не хартиени карти, както се съобщаваше по-рано, уточни Пиньо.

Говорителката отново припомни, че след началото на войната в Украйна през 2022 г. рязко и чувствително са нараснали случаите на разстройване на глобалните навигационни спътникови системи в ЕС. Това важи особено за зоните около конфликта в Черно и Балтийско море. Паула Пиньо бе категорична, че ЕС ще задейства инструменти, които да му помогнат да се справи с този проблем.

България няма да разследва заглушаването на самолета на Фон дер Лайен, защото "такива неща се случват ежедневно", заяви по-рано днес Росен Желязков пред журналисти в Бургас.

"Затова и самолетите, много преди да има GPS система, също са излитали и кацали. В тези моменти има създаден протокол, този протокол е във всички страни, в които Европейската агенция по авиационна безопасност има наблюдения за радиуса на въздействие, и тези протоколи много ясно казват, че когато има смущение в GPS сигнала, се подхожда с инструментално навигиране, т.нар. конвенционен метод", допълни той.

По думите му няма нещо, което Ръководството на въздушното движение (РВД) на България да не е изпълнило по протокол и няма нещо, което да е по-различно от всичко, което се наблюдава като резултат на войната в Украйна, като начин за водене на радиоелектронна война.
За съжаление, това е една от страничните, но не маловажни последици от подобни конфликти, допълни премиерът.