Напрежението между Берлин и Париж относно водещия европейски проект за изтребител на стойност 100 милиарда евро подтиква Германия да проучи как да замени Франция със Швеция или дори с Великобритания, ако до края на годината не бъде постигнато споразумение. Това съобщава "Политико“ днес.

Проектът „Future Combat Air System“ (FCAS), стартирал през 2017 г., е предназначен да замени изтребителите Rafale и Eurofighter Typhoon до 2040 г.

Конфликтите около FCAS – съвместна програма между Франция, Германия и Испания – не са новост, но нивото на разочарование в Берлин сигнализира за потенциален риск за бъдещето на изтребителя, точно когато Европа се опитва да укрепи отбраната си срещу нарастващата заплаха от Русия, пише изданието.

То цитира свои източници от водените дискусии, по време на които е станало ясно колко недоволен е Берлин от стремежа на френската страна да получи непропорционално голяма роля в програмата. Това кара Германия да обмисли резервни варианти, включително да продължи проекта без Франция.

Компанията е уведомена, че германското правителство изследва възможността за по-близко сътрудничество със Швеция или Великобритания – или самостоятелно с Испания.

Официални лица от германските ВВС също са информирали законодатели в Бундестага по-рано тази седмица.

„В даден момент парламентът ще трябва да каже: „Или ни трябва този самолет, или не““, казва социалдемократът Андреас Шварц пред "Политико", предупреждавайки, че производството още не е започнало и „много непредвидени проблеми“ вероятно предстоят.

През юли Париж и Берлин се договориха да се опитат да изгладят различията през есента и да решат до края на годината дали проектът да премине във втората си фаза, в която компаниите ще трябва да разработят демонстрационен самолет.

Отварянето на проекта за нови партньори би било радикална промяна.

Великобритания ръководи конкурентната програма Global Combat Air Programme чрез BAE Systems, което ѝ дава силна индустриална база в областта на стелт дизайна и интеграцията на системи. Все още не е ясно как BAE може да работи по два конкуриращи се проекта без конфликт на интереси.

Швеция вече не е част от GCAP и може да допринесе за FCAS чрез Saab, която произвежда изтребителите Gripen и има дългогодишен опит в авиоелектроника, сензори и леки въздушни рамки. Шведският министър на отбраната Пьол Йонсон ще бъде в Берлин следващата седмица.

Дискусиите в Берлин подчертават нарастващото недоволство в Германия поради индустриалния застой между Dassault – който ръководи френската част от проекта – и Airbus Defence & Space по въпроси като лидерство, споделяне на технологии и разпределение на производствената работа. Индустриалният партньор на Испания е Indra.

FCAS не е просто един самолет, а се предвижда като „система от системи“ (Next-Generation Weapon System, NGWS), комбинираща следващо поколение изтребител, дронове и връзка с онлайн облак.

Среща на тримата министри на отбраната от Испания, Германия и Франция е насрочена за октомври. Технически срещи между индустрията, правителствени представители и агенции за въоръжение се провеждат редовно, въпреки текущата политическа криза във Франция.

Един от основните въпроси е как да се разпредели работата, която първоначално трябваше да бъде равномерно поделена между Франция, Германия и Испания.

Въпреки че официално решение за План Б в Берлин още не е взето, служители подчертават нуждата от спешност.

Германските официални лица следят внимателно позицията на новия френски премиер Себастиен Лекорно, който може да се опита да компрометира Dassault и да позволи на FCAS да премине към следващата фаза.

Ако Лекорно подкрепи твърдата линия на Dassault по разделянето на работата и лидерството, резервните опции на Германия с Великобритания и Швеция – или дори самостоятелна програма – могат да придобият сила.