Европейската комисия трябва да провери усвояването на еврофондовете за пътна безопасност у нас и състоянието на пътищата ни.

Това съобщи председателят на Комисията по петиции в Европейския парламент Богдан Жонца и изрази надежда от ЕК да изпратят писмен отговор. Членовете на парламентарната комисия обсъдиха петиция, в която лошото състояние на пътищата в страната ни е обвързано с редица смъртни случаи, включително гибелта на 12-годишната Сияна Попова през пролетта. Петицията, внесена от българската гражданка Росалина Гадючкова, ще остане отворена, решиха евродепутатите.

На такива въпроси се гледа като на европейски проблем, коментира българският евродепутат Ивайло Вълчев от ИТН и групата на Европейските консерватори и рефористи (ЕКР).

„Смъртта на Сияна не е единичен случай, а е част от отколешна трайна криза. България е първа в ЕС по смъртност на пътя. Макар тя отдавна да е в ЕС и има достъп до фондове, пътищата остават лоши. Липсват пешеходни пътеки, добро осветление, контрол на скоростта. Контролът по пътищата се поддържа обезпокоително слабо. Масово е шофиране с висока скорост или в нетрезво състояние. Това е заради лошо разпределение на обществени средства“, заяви вносителката.

Тя говори по видеовръзка от Великобритания, където живее от 15 години насам.

Гадючкова обаче допълни, че лошият публичен транспорт в малките населени места е не само български, но и европейски проблем. Разпределят се милиарди евро сред страните членки за по-устойчив транспорт, но не достигат за гражданите в най-голяма нужда за тях. Сънародничката ни настоя, че ако ЕС държи на основополагащия си принцип, че всички граждани заслужават да живеят достойно, трябва да гарантира не само справедливо разпределение на средства, но тяхното прозрачно и ефикасно усвояване.

Гадючкова призова ЕК да започне проверка за използването в България на еврофондовете за пътищата.

България – с най-висока смъртност по пътищата в ЕС

Такива трагедии са предотвратими, смята участващата в дискусията представителка на Европейската комисия. Тя изтъкна като обезпокоителна високата смъртност по пътищата у нас. Миналата година са загинали 478 души, което прави 74-ма на един милион. Докато средното ниво в ЕС е около 45 на 1 милион.

Основна отговорност за пътната безопасност, включително проектирането, поддържането и контрола на инфраструктурата са в ръцете на националните органи и в зависимост от разпределението - в регионалните органи.

Представителката припомни визията на ЕС за нулева смъртност по пътищата, която трябва да бъде достигната до 2050 г. А до 2030 г. броят им трябва да бъде намален наполовина на сегашния.

Подготвяният законодатерлен пакт за пътната безопасност в ЕС може сериозно да помогне на България, смята германската евродепутатка от Европейската народна партия (ЕНП) Алексанвра Менерт.

Унгарецът Пал Секереш от „Патриоти за Европа“ (ПзЕ) призова да се обърне внимание на свръхмощните автомобили, които са причина за голям брой пътно-транспортни произшествия (ПТП).

Ивайло Вълчев благодари на вносителката Росалина Гадючкова за внесената петиция.

„Ако досега не е било инвестирано отговорно в пътната безопасност в България“, това трябва да се промени“, категоричен бе той.

Все пак Вълчев съобщи и някои обнадеждаващи данни у нас. Така например 36 пътни участъка са обезопасени незабавно след идентифицирането им. В ход е обезопасяването на допълнителни 500 километра от пътната мрежа в страната.

„На такива въпроси се гледа като на европейски проблем“

Пред Клуб Z българският евродепутат обърна внимание, че от изказванията на колегите му се е видяло, че на такива въпроси се гледа като на европейски проблем.

Но изтъкна и някои недостатъци в европейски план:

„Всъщност няма единна европейска рамка, която да казва какви са нещата, които се наказват на пътя. Всички имаме една база, която спазваме, но дори когато те засекат с алкохол, концентрациите му в отделните страни са различни. Има моменти в правилата, които не допринасят за пътната безопасност. Включително това, че в повечето страни в Европа преминаването на жълт светофар се толерира, ако покажеш, че внимаваш. В България е точно обратното.“

С оставянето на петицията отворена обаче всички институции в България, които имат пръст в пътната безопасност, знаят, че ще са под погледа на Комисияти и ЕС, изрази задоволство Вълчев.

„Има повод да се проверят как са харчени еврофондовете през последните колкото си искате години. Ако българска институция се самосезира и реши да прави проверки със задна дата, тя би имала всички основания да го направи“, отбеляза той.

Вълчев обърна внимание и на тревожния факт, че много хора у нас карат кола след употреба на алкохол или наркотици.

Другият български евродепутат, членуващ в Комисията по петиции – Емил Радев от ГЕРБ и Европейската народна партия (ЕНП) – не участва в заседанието.

Петицията е внесена заради гибелта на състудентка

Петицията е подадена доброволно и вносителката изобщо не познава близките на Сияна.

Това сподели пред Клуб Z вносителката Росалина Гадючкова. От доста време насам тя живее в Лондон. По образование е урбанист. Родом е от Пазарджик. Завършила е Лесотехническия университет (ЛТУ) в София.

„Научих за тази трагедия, когато си бях в България през пролетта. Дойдох си малко след гибелта на Сияна. Цялата страна говореше за това“, разказва Гадючкова.

Самата тя не могла да остане безразлична, тъй като някога най-близката й приятелка била убита от маршрутка в София. От студентските си години сънародничката ни помни колко лоши са пътищата в България и колко са опасни за здравето и живота на хората.

На няколко пъти Росалина Гадючкова опитала да се свърже с бащата на Сияна, но не успяла.