Нискотарифният авиопревозвач Ryanair официално прекратява използването на хартиени бордни карти. От днес всички пътници трябва да представят електронен билет, за да бъдат допуснати на борда, съобщи най-голямата авиокомпания в Европа за директни полети.
Главният изпълнителен директор Майкъл О’Лиъри очаква „малки начални трудности“ при прехода.

За мнозина – особено по-възрастни и по-неопитни пътници – малкото парче хартия с име, QR код и номер на място дава усещане за сигурност. След като ирландската авиокомпания обяви, че преминава изцяло към дигитални бордни карти, в Обединеното кралство се появиха критики и протести.
Мнозина питат: ще бъдат ли изключени от пътуване хората, които не са технически грамотни или отказват да ползват интернет?
Призиви за алтернатива в Германия
Германската Федерация на потребителските централи настоява да има алтернативен начин за всички пътници, за да не бъдат ограничавани хората без достъп до технология.
„Мобилността не трябва да зависи от техническите умения или възможности на пътниците. Не бива отделни групи да бъдат изключвани“, заявява експертът по права на пътниците Андре Дудерщет.
Ако хора с увреждания бъдат засегнати, те биха могли успешно да се позоват на Закона за равнопоставеност.
Аргументът на Ryanair: по-малко отпадъци
Ryanair се опитва да разсее критиките, като посочва, че целта е намаляване на отпадъците. Стартирането на системата, първоначално планирано за май, е отложено за по-тихия ноември. През май 2025 г. компанията е превозила близо 20 милиона пътници, а през ноември се очакват около 13 милиона – което ще позволи по-лесно решаване на проблеми при по-малък наплив на летищата.
За текущата финансова година Ryanair очаква рекорден брой от 207 милиона пътници.
Компанията заявява, че иска да стане първата авиокомпания в света без хартия. Според нея, електронните бордни карти могат да спестят над 300 тона отпадъци годишно.
Конкуренти като EasyJet, British Airways, Lufthansa и Condor обаче продължават да дават избор между дигитална и хартиена бордна карта.
Без приложение няма достъп
В центъра на новата стратегия стои мобилното приложение „myRyanair“, което става единственият начин за издаване на бордна карта при онлайн регистрация. Дори клиенти, закупили билети през външни портали, ще трябва да използват приложението. Без електронна бордна карта на смартфон няма да може да се премине нито през проверката за сигурност, нито да се качи човек на самолета.
Според Ryanair над 80% от пътниците вече използват дигиталните бордни карти. О’Лиъри е убеден, че повечето от останалите също имат смартфон, но досега не са го използвали за качване на борда.
„Главното е да сте чекирани“
Приложението не е задължително за всеки индивидуален пътник — едно лице може да покаже бордните карти за цялата група или да ги препрати на телефоните на спътниците си.
В интервю за The Independent О’Лиъри уверява, че всички пътници ще получават безплатна помощ на летището, ако вече са се чекирали:
„Ако батерията на телефона е паднала или нещо се случи, имаме вашия регистрационен номер и ще ви качим на борда. Няма от какво да се притеснявате.“
Ryanair съветва хората без смартфон да потърсят помощ от приятели или роднини при онлайн регистрацията.
Последен изход — гишето на летището
Онези, които пренебрегнат всички указания и многократните напомняния за онлайн чекиране, имат все пак един последен, но скъп изход: на летището могат да получат хартиена бордна карта — срещу заплащане.
„В този случай трябва да платите такса за чекиране на летището“, гласи съобщението на сайта на Ryanair.
Таксата зависи от държавата на излитане:
30 евро (Испания)
40 евро (Австрия)
55 евро или паунда (останалите страни от ЕС и Обединеното кралство) на пътник и посока.
Все пак компанията премахва досегашната такса от 20 евро за повторно разпечатване на вече издадена бордна карта.
Още по темата
- София да има собствено транспортно приложение - вместо лицензирано от чужда фирма?
- Wizz Air се похвали, че е превозила над 30 млн. пътници от и до България
- Viber Пазар вече и в България: мобилна витрина за местния бизнес
- За 1 см "свръхгабаритен" багаж: Ryanair отказа да качи онкоболна жена на самолета
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни