"Данните, които имам официално от НОИ, показват, че в момента 4779 души в системата на МВР вземат едновременно и заплата, и пенсия. Има още близо 2000, които работят като администрация – по Закона за държавния служител и по Кодекса на труда. Но цифрата е наистина стряскаща.
Такова нещо не можем да видим никъде по света. А и допреди 7–8 години това беше забранено и в България".
Това коментира днес пред Нова тв юристът и бивш министър на вътрешните работи Веселин Вучков, коментирайки темата с кадрите в МВР и данните, които показват, че е позволено на много хора да получават едновременно и пенсия, и ТЕЛК, и в същия момент да се водят на работа във вътрешното ведомство.

Вучков обясни, че полицаите и пожарникарите не са администрация. Това е така наречената първа категория труд, която е съпроводена и с по-ранно пенсиониране. И че е предупредил преди 10 години за проблема с работещите пенсионери, когато те са били едва неколкостотин.
А сега вече:
"Ако освободим едновременно близо 5000 полицаи и пожарникари, които взимат и пенсия, и заплата, ще се получи сътресение!"
Той подчерта, че цифрата е стряскаща и че такова нещо не можем да наблюдаваме никъде по света.
"Ние, като общество, сме решили, че има по-опасни категории труд, включително полицаи и пожарникари, плюс 20 заплати, като се пенсионират, а тези хора заслужават добра заплата и бонуси за защита.
Така че, когато навършат около 55 години, полицаите и пожарникарите се пенсионират. Пускат си един документ и от следващия месец започват да получават нелоша пенсия и в същото време - сравнително висока заплата – от началото на тази година. Това трае около 5–6 години - до навършване на 60-годишна възраст, когато компютърът автоматично ги изважда от системата", посочи Вучков. Като поясни, че говори за полицаи, пожарникари и разследващи полицаи.

На въпрос могат ли да изпълняват служебните си задължения в подобен случай, бившият министър подчерта:
"С напредването на възрастта уменията постепенно отслабват, особено физическата подготовка на такива служители. Но самият факт, че се позволи да получаваш и пенсия, и заплата, сам по себе си е твърде съмнителен и осъдителен.
Защото при тях и житейската перспектива се променя. От момента, в който придобиеш право на пенсия, от теб не може да се очаква сериозно дръзновение и да изпълняваш съвестно до безкрай своите професионални задължения, както законът изисква. Защото на практика пенсията ти е абсолютно сигурна – ти я получаваш всеки месец и в същото време към нея имаш една добавка под формата на заплата."
Според него именно това е довело до задръстване на системата в кариерно отношение.
"Кариерното развитие е блокирано. Наред с всичко останало, почти всички началнически позиции са заети в момента – с малки изключения, от полицаи и пожарникари, които са и пенсионери. Освен това, от чисто финансова гледна точка, разходът за тези служители е огромен", категоричен е той.
Даде пример, че разходът е огромен. И че осигуровките върху всеки лев, който плащаме за заплата на един полицай, са 74%. А пенсията се дофинансира 50% от Министерския съвет.
Но беше категоричен, че за тази ситуация не са виновни полицаите и пожарникарите
"Виновни са тези, които с политически решения позволиха това да се случи. А това е нещо, което не наблюдаваме никъде другаде в модерния свят."
Водещите напомниха, че по статистика над 4800 души в системата са с ТЕЛК, което означава около 10 на сто от общия състав на МВР.
"Нали си представяте, че би трябвало да има несъвместимост - между заемането на поста полицай и пожарникар от една страна, и някаква форма на нетрудоспособност - от друга", посочи Вучков.
"Този проблем се знае от всички служители в системата - просто за пръв път... така... го споделяме с обществото."
Даде пример - че когато служител си извади решение за нетрудоспособност, се прецизира примерно... той да не полага нощен труд. Но си остава полицай или пожарникар. "Трябва да се пипне нещо в законовата и подзаконовата уредба, но това да не се получава!"
И за пореден път посочи, че най-виновно е ръководството на министерството, което е напълно наясно с всичко.
"Свидетели сме на една колосална фикция", каза той на въпроса - как всяка година въпросните полицаи полагат уж изпита за физическа годност, "децентрализирано и без никакъв контрол".
От друга страна има 2600 служители, които изобщо не са се явили на този изпит - били са болничен или не са го покрили. И няма никакви последици за тях. Като си призна, че вече му е трудно да отговори на въпроса - задължителен или препоръчителен е този изпит.
Нормативите са: скок от място - между 180 - 220 см.
Гладко бягане - 800 м, които трябва да бъдат взети за 4:20 мин.
Призна, че има и "страхотни момчета", но и всички сме виждали хора, които "не могат да покрият и половината от този норматив".
Вучков коментира и клипа с опасно шофиране на кола на НСО на пътя Карлово-Пловдив. Въпреки че от службата реагираха остро и обвиниха... снималия клипчето, че се държал арогантно и безотговорно.

Вучков, който е преподавател в различни университети, включително и в Академията в Симеоново, каза:
"Законите и една наредба позволяват шофиране на моторно превозно средство със специален режим с по-висока скорост, включително и да напуска пътното платно в някои ситуации. Но винаги стои едно много генерално, общо юридическо условие, което е визирано в правните норми – те никога не трябва да застрашават нечий живот и имущество.
Има категорична забрана да се шофира, във всички случаи, по опасен начин.
Така че, в случая, струва ми се, че служителите на НСО са прекрачили малко тези законови забрани".
И допълни:
"Затова е хубаво да се направи една по-качествена проверка, за да може малко да се успокои общественото мнение. Защото в контекста на писане на бюджетни закони, правомощия на служби и квази-полицейски правомощия на служители на НСО, споровете за ръководителите на службите и на НСО – е хубаво тези неща да се изчистят. И съм сигурен, че подобни инциденти не би трябвало да се допускат."
По думите му трябва да се изясни въпросът било ли е необходимо по този начин да се осъществява придвижването - макар и ливанският президент очевидно да има нужда от специализиран транспорт и специализирана охрана.
"Очевидно е, че имаше опасност за останалите участници в пътното движение. Охраняваното лице какво трябва да направи - дошло е на посещение в България, изцяло се е предоставило на услугите на българската служба НСО", заяви той.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни