Европейската комисия започна официално антимонополно разследване срещу компанията за евергийни напитка „Ред Бул“ за евентуална злоупотреба с доминираща пазарна позиция на територията на Европейското икономическо пространство (ЕИП).

Съществуват съмнения, че компанията е прилагала стратегия за ограничаване на конкуренцията от страна на по-големи по обем енергийни напитки, най-вече при продажби извън заведения, или по т.нар. off-trade канал, като супермаркети и бензиностанции.

Според ЕК „Ред Бул“ може да е прилагала подобни практики поне на пазара в Нидерландия, където държи доминираща позиция в търговията на едро с брандирани енергийни напитки. Подозренията са насочени към две конкретни практики:

1. Предоставяне на парични и непарични стимули на търговци с цел да спрат да предлагат или да ограничат видимостта на конкурентни продукти с обем над 250 милилитра;

2. Злоупотреба с ролята на „категориен мениджър“, чрез която „Ред Бул“ е можела да влияе върху подбора, разположението и рекламирането на напитките на конкурентите.

Това е първото по рода си разследване на ЕК, свързано с възможна злоупотреба с позицията на „категориен мениджър“. Става дума за модел, при който дадена компания управлява не само собствената си марка в магазина, но и влияе върху конкуренцията.

--------

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".