Германия и Франция обсъждат възможността за намаляване на мащаба на многомилиардния проект за противовъздушна отбрана. Според информация на „Файненшъл таймс“ плановете за съвместно разработване на изтребител могат да бъдат изоставени. Вместо това вниманието ще се съсредоточи върху развитието на командна система, наречена „Combat Cloud“.

Както съобщава FT в понеделник, позовавайки се на представители на правителствата на двете страни, партньорите могат да се съсредоточат занапред върху разработването именно на тази контролна система.

Според Reuters Франция, Германия и третият партньор Испания след забавяния поради последната политическа криза във Франция искат да възобновят високопоставени разговори за следващата фаза на проекта. Проектът е известен под името FCAS (Future Combat Air System) или по френската му абревиатура SCAF.

Днес се очаква германският министър на отбраната Борис Писториус да се срещне в понеделник с френската си колежка Катрин Вотрин в Париж, за да вземат решение да продължат или да изоставят проекта.

От месеци по тази тема има голямо напрежение между Берлин и Париж.

Берлин обвини френската индустрия за блокиране на следващата фаза на проекта, тъй като настоявала за едностранно лидерство – кодово послание към Dassault Aviation.

Проектът за следващо поколение изтребител на стойност 100 милиарда евро е толкова блокиран, че в сегашната си форма може да се окаже на ръба на провала, съобщава днес германската обществена телевизия ARD.

Германският министър на отбраната Борис Писториус заяви преди около седмица:

„Придържаме се към плана да вземем решение до края на годината – независимо какво ще е то.“

Председателят на работническия съвет на германския партньор Airbus Defense and Space Томас Претцл, обаче е по-решителен: на последното събрание на работниците в баварския завод в Манхинг той отново настоя новият изтребител да се строи без френския партньор Dassault.

„Г-н Трапие очевидно играе централна роля.“

Недоволството от германска страна е насочено главно към един човек в Париж, който дори бе споменат публично от германския министър на отбраната:

„Това не е въпрос само на френската държава, а и на г-н Трапие от Dassault, който очевидно играе централна роля, поне в публичната комуникация.“

Ерик Трапие ръководи френския производител на самолети Dassault вече над дванадесет години. Самоувереният 65-годишен мениджър, който наскоро се сравни с Астерикс, обикаля Франция седмици наред с интервюта и посещения на парламентарни комисии, с ясното послание: Airbus трябва да приеме, че той е лидерът при съвместния изтребител.

В края на септември пред икономическата комисия на Националното събрание Трапие заяви:

„Моите партньори не приемат, че аз съм лидерът. Всички документи и пари не значат нищо, ако това не бъде признато.“

За шефа на Dassault, Трапие, положението е следното: бъдещата бойна система FCAS включва изтребител, придружаващи дронове и т.нар. „Combat Cloud“ – цифрова мрежа. По отношение на дроновете и облачната система е възможно сътрудничество на равни начала с партньорите от Airbus в Германия и Испания.

Но при самия изтребител само Dassault притежава ключовите компетенции и трябва като главен архитект да взема решенията, например по избора на доставчици.

При сегашното поколение изтребители „Rafale“ Франция вече е доказала, че може успешно да строи и експортира бойни самолети. Това не трябва да се пренебрегва.

Новата френска министърка на отбраната Катрин Вотрин изглежда частично споделя националната гледна точка. В скорошно телевизионно интервю Вотрин заяви:

„В Германия днес няма капацитет да се строи изтребител. Това не става от днес за утре. За това е нужен експертен опит.“

Тя подчерта, че самолетът не трябва да е твърде тежък за френските самолетоносачи и трябва да може да се изнася без одобрение на Бундестага.

Ако не се постигне съгласие? Трапие, отговаря с реторичен въпрос:

„Мога ли да построя изтребител от най-ново поколение от А до Я? Отговорът е: да!“

В Германия вече се разработва план Б или В. Airbus може първо да се концентрира върху развитието на бойни дронове и мрежовата платформа Combat Cloud. При изтребителя Германия и Испания могат да се присъединят към вече напреднал проект на Великобритания, Италия и Япония – „Global Combat Air Programme“ (GCAP).

Шефът на Airbus Defense Михаел Шьолхорн, също наскоро спомена Швеция и Полша като алтернативни партньори за сътрудничество. Това обаче би означавало, че Германия и Франция отново ще вървят по отделни пътища при изтребителя.

Дали ситуацията може да бъде преобърната, ще проучи германският министър на отбраната Писториус при визитата си в Париж.