Европейската комисия нанесе първи удар с глоба за нарушаване на новия Законодателен акт за цифровите услуги (ЗАЦУ), като санкционира социалната мрежа X (бивша Twitter) със 120 милиона евро.
Същевременно TikTok избегна подобна санкция, като се ангажира с мерки за пълна прозрачност на рекламите, включително предоставяне на съдържание, критерии за таргетиране и по-бързи обновления на рекламното хранилище.

Глоба за X за подвеждащ дизайн и блокирани данни
Санкцията срещу X е първата по рода си по ЗАЦУ и бе наложена за три основни нарушения - подвеждащ дизайн на “синята отметка”, липса на прозрачност в рекламното хранилище и непредоставяне на публични данни на изследователи.
„Синята отметка“ в X вече не обозначава реално удостоверяване. Всеки потребител може да я получи срещу заплащане, без проверка на самоличността, което според ЕК представлява заблуждаваща практика. Това е особено рисково за разпространението на дезинформация и имитиращи профили.
Освен това платформата на Илон Мъск не е изпълнила изискванията за прозрачно и достъпно рекламно хранилище. Сред проблемите са забавено зареждане, непълни данни за съдържанието на рекламите и липса на информация за платеца. Това е особено критично за изследователите, борещи се с фалшиви новини и хибридни заплахи.
Третото нарушение засяга ограничения пред изследователите, които не могат да получат достъп до публични данни в X, макар ЗАЦУ да изисква такъв достъп, за да се проследяват рискове в онлайн средата.
Компанията има 60 дни да предложи мерки за спиране на практиките около „синята отметка“ и 90 дни за план за действие относно рекламите и достъпа до данни.

TikTok избегна санкция, но пое ангажименти
За разлика от X, TikTok предприе действия след предварително разследване на Комисията. Китайската компания прие обвързващи ангажименти за пълна прозрачност на рекламите, с което отговори на опасенията на регулатора.
Ангажиментите включват:
• Публикуване на пълното рекламно съдържание, включително линковете в него;
• Актуализация на хранилището в рамките на 24 часа;
• Разкриване на критерии за таргетиране и агрегирани данни за аудиторията Агрегираните данни са събрани, обединени и обобщени от множество източници или единични елементи;
• Подобрени филтри и възможности за търсене на реклами.
TikTok има срок до 12 месеца да изпълни поетите ангажименти, като Европейската комисия ще следи отблизо напредъка.
---
Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".

Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни