Европейската комисия прие ангажимента на Meta да предложи на потребителите в ЕС алтернатива на досегашната практика в социалните мрежи Facebook и Instagram, която ще показва по-слабо персонализирани реклами.

Целта е спазване на правилата по Законодателния акт за цифровите пазари (ЗАЦП).

За първи път Meta ще предостави реален избор: Потребителите ще могат или да се съгласят с пълно споделяне на лични данни и да получават напълно персонализирана реклама, или да изберат ограничено споделяне и да виждат реклами с по-слаба степен на персонализация. Новите опции ще бъдат въведени в ЕС през януари 2026 г.

Това решение е резултат от интензивен диалог между Комисията и Meta, след като през април 2025 г. ЕК официално установи нарушение на ЗАЦП от страна на американската компания и издаде решение за несъответствие, свързано с липсата на реален избор за потребителите.

След прилагането на новия рекламен модел, ЕК ще събира обратна връзка и доказателства както от Meta, така и от други заинтересовани страни, за да оцени ефекта и степента на използване на новия механизъм.

Според ЗАЦП потребителите в ЕС трябва да имат пълноценен и ефективен избор за обработката на своите лични данни. Сега това право следва да бъде реално гарантирано.

------

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".