Четвъртото поколение Ford Mondeo се произвежда от края на миналата година, а от началото на настоящата вече е налично и в България. Ford му възлага огромни надежди, като на един истински флагман. И това е видно още от пръв поглед, тъй като зад визията на автомобила се крият доста интересни тайни. А също така под "обвивката" му, в технологиите...
През миналия месец Клуб Z получи възможността да пробва новия модел за няколко дни. Ето и нашите впечатления.
Външният вид
Връщаме се към дизайна или по-скоро започваме от него, както е редно. Вглеждайки се в Mondeo, първите асоциации са за... Aston Martin и Jaguar. Тук има интересна нишка. Факт е, че до 2007-2008 г. Ford притежаваше британските марки и така нареченият "кинетичен дизайн", който освежи драстично гамата на концерна в последните години, черпи вдъхновение от спортните бегачки на АМ и на Jag. Тук трябва да споменем името на един дизайнер и обединяваща фигура - Йън Калъм.
През 1993 г. Ford показа концепцията Aston Martin Lagonda Vignale на изложението в Женева, след като доста по-рано бе придобил италианската каросерийна фирма Vignale. В последните години някои прототипи на Ford, онези, които са предвесници на серийни модели, носят името Vignale. Такъв бе концептуалният Ford Mondeo Vignale, показан през 2013 г. Ето защо Mondeo е толкова красив - в родословието му тече британска и италианска кръв. Нещо нормално за съвременното автомобилостроене, само че невинаги резултатите са добри.
Най-впечатляваща в новото поколение на "световния" автомобил е предната решетка, доста по голяма отколкото на предшественика. Фаровете пък са издължени, а цялостната композиция е добре издържана, още повече като видите оребрения преден капак. Колата има спортно и модерно излъчване и гледана в профил. Предлага се в три варианта на каросерията - с 4 врати (седан), 5 (хечбек) и комби.
Интериор
Mondeo е натъпкан с ектри и технологии, запознаството с които отнема време. Нещо много важно - по-просторен е от предшественика - и отпред, и отзад. Новакът вдига нивото на материалите и всичко останало в интериора, а това е важно условие, предвид високия си клас. Многото бутони на централната конзола са заменени от модерна система с "тъч скрийн" дисплей. А в основата на конзолата личи функционална ниша за вещи.
Показанията на таблото са електронни, а бордовият компютър предлага доста информация. Воланът е отопляем, двете предни седалки също, а това се отрази добре в дните на нашия тест, тъй като тогава паднаха големите мартенски снегове. Климатичната система е доста ефективна, а също така щадяща хората с алергии. Има сензор за улавяне на вредни емисии. Ако сте в трафик и пред вас пуши автобус, примерно, сензорът спира притока на въздух или го прекарва през система за филтриране.
Не пробвахме технологиите SYNC 2 и MyKey, които превръщат автомобила в гигантски смартфон. Чрез първата можете гласово да управлявате куп неща, като свържете своя мобилен телефон с нея. Тя ще ви набере номер, а може да ви закара на кино, ресторант или бар. Втората е за безопасност, ако трябва да дадете колата на вашия син или дъщеря. Може да ограничи скоростта, силата на аудиосистемата, да не стартира двигателя, ако предпазните колани не са поставени и т.н. и т.н.
Двигатели и трансмисии
Моделът е на пазара с три бензинови двигатели, като 2,0 EcoBoost предлага избор от два варианта за максимална мощност - 203 и 240 конски сили. Най-впечатляващ тук е 1,5-литровия, като от скромния му ходов обем изскачат 160 "коня" при 240 Нм максимален въртящ момент. Предавателните кутии са две - 6-степенна ръчна и 6-степенна автоматична.
Дизеловата гама включва 1,6 л (115 к.с.) и 2,0 TDCi със 150, 180 и 210 "коня", в дует със същите трансмисии. По-мощните версии могат да се поръчат и с 4х4.
Естествено, има и хибридна версия, при която задвижването е поверено на 2-литров бензинов агрегат (работи по цикъла на Аткинсън) и литиево-йонна батерия, която включва електромотор с 35 киловата и въздушно охлаждане.
Падна ни се дизел със 150 к.с. и 6-степенна механична трансмисия. Двигателят няма да ви впечатли със спортно поведение, но се предполага, че във Ford не предявяват такава претенция, тъй като имате на разположение две по-мощни версии на 2-литровия агрегат. Моторът е тих за дизел и работи в добър дует с предавателната кутия, скоростният лост на която е доста удобен за боравене заради местоположението си. Смесеният среден разход на гориво по време на нашия тест бе 5-6 л/100 км.
Пътно поведение
Едно от големите качества на новия Mondeo. Вози много добре - хем комфортно, че да не се усещат толкова много дупките и неравностите по родните пътища, хем не толкова меко, за да не се чувствате като в яхта. Благодарение и на прецизния волан, автомобилът се справи безупречно в на моменти екстремните условия със снежната и натоварена магистрала, мокрите завои към Стрелча и огромното количество сняг в селцата край СПА курорта.
Системи и технологии
Mondeo е въоръжен "до зъби" с технологии за комфорт и безопасност. Започваме с нещо вече познато и масово в автомобилния бранш, като системата старт/стоп на двигателя. В трафик или на светофар моторът угасва с цел пестене на гориво и по-малко замърсяване на въздуха. Ако не сте свикнали, може и да се шашнете първоначално. Повторното стартиране става с натискане на амбриажа.
Най-впечатляващи и иновативни са фаровете - LED и много красиви, гледани отвън (в комбинация с мигачите), но това е най-малкото, което ги отличава. Имат седем настройки, в зависимост от пътните условия, външната осветеност, ъгъла на завиване, отстоянието до предния и насрещните автомобили… Казано най-просто, това са фарове с "изкуствен интелект", които се променят според средата. Те „преценяват” дали карате в града или по магистрала, по завои, съобразяват се и с другите на пътя, в това число пешеходци и колоездачи.
Убедихме се в качествата на тези фарове на път за Стрелча - на отиване пътувахме изцяло по тъмно. На магистралата валеше страхотен сняг - силен и тежък. След това валежът намаля по трасето между Панагюрище и планинското градче, а в тъмницата фаровете почнаха да действат просто перфектно в завоите. Видимостта е наистина впечатляваща, особено за хора, които по някаква причина не обичат да шофират нощем.
Можете да си поръчате автомобила с асистент за предотвратяване на сблъсък. Той действа, ако примерно заспите или по някаква причина се "отнесете". Първоначално сигнализира със звуков и светлинен сигнал, а ако не последва реакция от шофьора, активира спирачката автоматично. Специален радар пък засича пешеходци, които пресичат внезапно. Има асистент и на "мъртвия ъгъл" в страничните огледала - когато не виждате автомобила в тази зона, а решите да предприемете маневра.
И завършваме с активния паркинг асистент, който паркира колата абсолютно автоматично - успоредно или назад. От вас се иска само да натиснете два бутона на избраното място за паркиране и да държите спирачката и педала за газта. Воланът се върти сам... Това също е познато вече в бранша.
Заключение
Четвъртото поколение Ford Mondeo е отличен автомобил, който драстично е вдигнал нивото си спрямо предшественика. И не е само семеен. Ако отидете с флагмана на марката със синия овал на бизнес среща, няма да се посрамите. Изглежда добре, вози добре, комфортен е както за шофьора, така и за пасажерите. И най-важното - не е скучен със спортната си визия и многото технологии.
Още за новия Ford Mondeo можете да прочетете в следващия брой на списание Клуб Z, който ще излезе след няколко дни.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни