Махалото на Фуко, което в средата на XIX век доказа, че Земята се върти, се завърна в Пантеона в Париж след реставрация. Под същия този купол през 1851 г. френският физик Леон Фуко (1819-1868) показва движението на планетата по време на публична демонстрация.

На струна от пиано с дебелина 14 десети от милиметъра, предоставена от френския композитор и производител на пиана Игнац Плейел, окачена на най-високата точка на купола, Фуко закрепва тежка месингова топка. Пред изумената публика, бавното въртене на махалото доказва, че Галилей е имал право с твърдението си, че Земята се върти.

Днес, 164 години по-късно, Центърът за национални паметници преинсталира устройството, което е копие, направено през 1996-а, на оригинала, изложен в Музея за изкуство и занаяти в Париж, пише „Льо Паризиен“

„Това е изключително прецизна, часовникарска работа“, коментира пред АФП Делфин Кристоф, директор на отдела за консервация на паметниците и колекциите на Центъра, като не скрива притесненията си „дали всичко ще се задейства както трябва от първия опит“.

След серия от настройвания, 28-килограмовата топка с връх ще извърши, така както и през миналия век, постъпателните си движенията на всеки 16,5 секунди в продължение на шест часа, като остави следи на пода върху насипания влажен пясък. Механична демонстрация – колкото проста, толкова и впечатляваща, за въртенето на Земята.

През 1988 г. италианският семиотик и писател Умберто Еко прави световно известно делото на френския физик в романа си „Махалото на Фуко“, в който той описва фалшивите илюзии на един полудял свят.

От 2013 г. Пантеонът е предмет на обща реставрация, която трябва да се извърши в продължение на десет години с бюджет от около 100 милиона евро.

„Връщането на махалото на Фуко увенчава края на първата фаза от реставрационните работи в Пантеона с цел да се стабилизират основите и да се реставрират покритията по стените – уточнява г-жа Кристоф. – Това е голям проект с бюджет 19 милиона евро за две години, един истински технически подвиг, осъществен чрез система от свободностоящи скелета, за да не натежават върху структурата на сградата.“

площад "Славейков"