Автомобилното изложение във Франкфурт  (IAA) е в разгара си, но един важен и предизвестен извод вече се набива. А той е, че германските марки имат смазващо превъзходство. Не е въпросът само в броя на премиерите и колко по-големи и пищни са щандовете им в "месето" на немската финансова столица.

Самите дебюти са доста ключови, казано шаблонно - "магистрални". А прототипите им постилат червен килим пред бъдещето с технологиите и визията си. През година IAA се редува в началото на есента със салона в Париж - съответно на нечетна и четна. От гледна точка на европееца, то е най-голямото моторшоу в света.

Мащабите му по горните показатели са над всички останали. Все пак някои от германските концерни притежават куп марки, някои от които не са базирани в родината на Гьоте. Френската столица изпреварва града на реката Майн единствено по брой посетители.

Колкото и да е трудно, опитахме да направим подбор на най-важните премиери на "IAA 2015". Вижте я:

Mercedes-Benz

Шампионът по премиери при марките.  Новости са C-class купе и кабриолет, второто издание на компактния SUV – GLC (пряк съперник на BMW X3 и Audi Q5), спортната бегачка C63 AMG купе... Триумфално присъства дългоочаквания кабриолет на S-class – един от най-притегателните автомобили на изложението. Това е шестият различен вариант в гамата на луксозната лимузина. И първото кабрио на Mercedes в този клас от 1971 г. Притежава уникална технология срещу вятъра и иновативна климатична система.

Голямата звезда на марката с трилъчевата звезда във Франкфурт все пак е концепцията IAA - Intelligent Aerodynamic Automobile. Абревиатурата му отговаря на тази на изложението. И до голяма степен символизира посланията под небостъргачите на Франкфурт. Mercedes-Benz IAA е два автомобила в един. От една страна е дизайнерски, а от друга шампион по аеродинамика с изумителния коефициент 0.19. Трансформацията става автоматично при 80 км/ч.

Специалисти предричат, че прототипът е предвесник на бъдещия CLS, който ще получи някои от линиите и технологиите му, а също така от визията. Изумителен е интериорът на този Benz той показва едно доста тузарско място за бизнес срещи. Не очаквайте, че някога ще се появи точно такъв сериен модел. Както често се случва с Mercedes, IAA e нещо като лаборатория, от която ще излязат няколко модела, решения и технологии.  

Volkswagen Group

За всекиго по нещо от най-големия европейски производител с впечатляващата му кохорта. Като марка VW блесна с новия Tiguan, който поне на пръв поглед разполага с всичко, за да продължи успеха на своя предшественик. Много интересен е, но и много грозен концептуалният Golf GTE Sport. Първата му поява бе на фестивала във Вьортерзее през май. Това е състезателна машина, която разполага с 396 конски сили от бензинов и електрически двигател. При Audi големите дебюти са А4 и S4, тук изненади няма.

Качеството се вдига, а външните промени са козметични, но все пак осезаеми за консервативна марка като фирмата от Инголщад. Интересна тук е концепцията e-tron, която представлява електрически всъдеход между Q5 и Q7. Близо е до серийно производство, а най-впечатляващо е, че с едно зареждане може да измине 500 км. Отиваме към тежката артилерия на групата VW, където нещата са много сериозни. Bentley Bentayga пише история като първият SUV на аристократичната марка. 

Произлиза от фирмената платформа MLB, от която се пръкват всички големи всъдеходи на германския концерн. Предаването е 4х4 
перманентно, а двигателят е новият W12 6-литров агрегат с две турбини и 600 конски сили максимална мощност. Първият екземпляр отива за британската кралица, а цялата продукция за 2016 г. вече е изчерпана. Любопитно е, че Bentayga ще се сглобява не в Словакия, както бе планирано, а в реновирания завод на Bentley в Крю, Англия. За последното британското правителство се разбра с VW.

Когато става дума за Porsche мисията винаги е възможна. Mission Е е концептуален електромобил, както личи от една от буквите в името му. Ако види някога серийно производство, ще се пробва като съперник на Tesla. Задвижването се осъществява от два електромотора, които черпят енергия от 800-волтова батерия. Те възпроизвеждат 600 „коня“ и изстрелват машината до 100 км/ч за 3,5 секунди от място. Максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч. Технологията е позната за Porsche. Чрез нея компанията от Щутгарт спечели състезанието „24-те часа на Льо Ман“. А Mission E е в топ 5 най-впечатляващите автомобили във Франкфурт.

Завършвам с VW Group „като хората“ - с Lamborghini Huracan Spyder. Познатата е бегачка без покрив нищо, че идва зима. Откритият автомобил ползва същият 5,2-литров двигател с 602 к.с., същата 7-степенна автоматична трансмисия и двойно предаване. 
Но най-добре седнете сега. Звярът идва с технологии за пестене на гориво, каквито са „старт-стоп“ системата на двигателя и автоматичното деактивиране на половината цилиндри, когато шофирате в града. Накъде отива този свят? 

BMW

Даде сериозен отпор на сериозния си съперник Mercedes. Да не говорим, че като медийно отразяване спечели битката по нежелан начин - заради припадъка на изпълнителния директор Хелмут Крюгер, който почувства дискомфорт пет минути, след като откри брифинга на BMW пред стотици журналисти. Слава Богу, всичко е наред с хер Крюгер.

Всичко е наред и с BMW, ако се съди по щанда във Франкфурт. Новия флагман 7-series е начело на новостите. Изпъква с много неща, като например карбонова структура, което значително намалява теглото. Последните издания на лимузината бяха критикувани заради липсата на спортна тръпка в дизайна, а тук баварците са опитали да поправят това. "Седмицата" илиза и в хибриден вариант.

Край нея са фейслифтът на 3-та серия и изцяло новият мини всъдеход Х1. Също така "пистарка" М6 GT3.

Като цяло BMW също залага на високи технологии и алтернативи по отношение на задвижването, но по никакъв начин не иска да изостави спортното си сърце.

Opel

Вече ви представихме изцяло новата Astra, която идва с до 200 кг по ниско тегло (в зависимост от модификацията), а също така предлага много иновации в интериора, чрез които пасажерите буквално общуват с колата. Премиера е и версията Sports Tourer - комби. Любопитно е, че във Франкфурт Astra влиза в пряк сблъсък с един от големите си съперници в компактния клас - Renault Megane. Пазарните им дебюти съвпадат. Френският автомобил позагуби идентичност в предишното си издание, но в Renault сега са положили усилия да му я върнат. 

Французите

Оставаме на френска вълна с комбито Renault Talisman Estate, което впечатлява с рекордните 1700 литра багажно пространство. Peugeot e на съвсем друга вълна с младежката концепция Fractal - нахъсана концепция на купе, което лесно става кабриолет, тъй като покривът му се прибира по доста интересен начин. 

Тази вълнуваща кола се задвижва от електромотор и може да измине до 400 км с едно зареждане.

Италианците

Не отгръщаме страницата със сгъваемите покриви. И скачаме в дълбокото с Ferrari 488 Spider. Автоматичният твърд сгъваем покрив тук спестява цели 25 кг. Две турбини подпомагат 3,9-литровия V8 двигател, който възпроизвежда 661 к.с. Ускорението до 100 км/ч отнема 3 секунди, а максималната скорост е 320 км/ч.

Има и нещо за простосмъртните фенове на италианското - Alfa Romeo Giulia. Чакахме я години наред. Тя отговаря на Mercedes C-class и BMW 3-series.