Н 25 октомври предстои да направим избор не само за местни управници, но и за това дали искаме или не да можем да гласуваме по електронен път. Колкото и в крак с времето да изглежда този въпрос на референдума,  Северозападът, в лицето на Видин, явно не смята, че има небходимост от улесняване на изборния процес. В последния ден за регистрация на Инициативни комитети (ИК), които ще агитират за е-гласуването, 14 септември, ЦИК прие документите на 10 организации с позиция "против". Половината от които свързани с Видин.

Към днешна дата комитетите, които ще агитират с "Не", са общо 5. Останалите бяха заличени заради недостиг на необходимите 2500 валидни подписа. От тези пет обаче четири са свързани със северозападния град, а в останалия се наблюдава интересна партийна и фамилна приемственост.

И така, регистрираните ИК, които са против това да можем да гласуваме чрез e-mail например, са: ИК "Не давам гласа си за купен вот" с представител Цоло Йорданов Линков, регистриран в София; ИК на Радослав Руменов Маринов (София); ИК на Павла Цветанова Цветкова (Видин); ИК, представлявана от Ивайло Александров Петров (Видин) и ИК на Емил Петров Иванов (Видин).

Във всички, с изключение на "Не давам гласа си за купен вот", преобладават подписали се видинчани. Източник на Клуб Z от ЦИК, който е виждал подписките на Инициативните комитети, разказва, че в по-голямата си част те били меко казано странни. Като например: подредени грижливо точно едно под друго имена, изписани с един и същ почерк, сходство в самите подписи и пр. - нещо, което трудно би могло да се постигне при събирането на подписи на случайни граждани. Затова и източникът ни смята, че реално никъде във Видинско не са набирани симпаизанти по класическия начин - с разпънати по улиците маси.

При последващата проверка за достоверност обаче ГРАО не отчита еднакви ли са почерците и не анкетира хората дали в действителност са подкрепили съответния ИК, а само дали името съответства на ЕГН-то и има ли ги всички атрибути на подписката. 

Любопитен е и петият регистриран комитет - "Не давам гласа си за купен вот". При по-внимателен прочит на имената в ИК се вижда пряка връзка с "Атака", която също е регистрирана като противник на електронния вот. Там срещаме кандидати за депутати от листите на партията на Волен Сидеров като Никола Занев, Георги Сенгалевич и др. Апропо, към настоящия момент Сенгалевич е нещатен сътрудник в парламента на депутата от "Атака" Станислав Станилов.

Сред "учредителите" на комитета е и дама с името Мария Христова Флоридова. Или става въпрос за някакво страхотно съвпадение на имена, или пък позицията "против" е-гласуването е фамилна черта, защото лицето Фани Христова Флоридова е начело на друг ИК, агитиращ срещу въпроса на референдума. Става въпрос за ИК "ПРОТИВ измамата електронно гласуване", на който обаче ЦИК в последствие е отказала регистрация.

Сред старите познайници пък е друг нерегистриран комитет - с председател Ангел Гаджев. В "управата" му е и Нина Гергова. Двамата са публично известни като контрапротестиращи по времето на големите протести, породени от назначаването на Делян Пеевски за шеф на ДАНС. Гаджев и Гергова бяха част и от т.нар. редовни срещи на министър-председателя тогава Пламен Орешарски с гражданското общество и помагаха на новоизбрания омбудсман Мая Манолова да пише Изборен кодекс в качеството й на председател на ресорната парламентарна комисия.

Причините за тази необичайна анти електронното гласуване активност, в т.ч. видинска, може да са няколко: 

а) искреност в намеренията;
б) партийно инженерство;
в) стремеж за "усвояване" на едни държавни пари.

Последното е заради медийните пакети от по 40 000 лева, които се отпускат на партиите, коалициите и инициативните комитети, които нямат право на държавна субсидия и които са се регистрирали като агитатори за дадения референдум. Този вид държавна помощ е записана в Закона за прякото участие на гражданите в управлението, по-известен като закона за референдумите. 

40-те хиляди лева "на парче" се отпускат от централния бюджет за "за заплащане на различните платени форми на отразяване на предизборната кампания чрез доставчиците на медийни услуги". Предстои да видим при кои доставчици на медийни услуги ще отидат.