Преди няколко дни правителството обеща 20 млрд. лв. на строителния бранш през следващия 7-годишен период - от европейски програми и бюджетни средства.
Сумата е сериозна и интересът за участие в поръчки е обясним.
Кой печели най-много от държавния пай?
Този въпрос вече има отговор. Наскоро правителственият портал за отворени данни opendata.government.bg, публикува масивен файл, в който има данни за всички обществени поръчки, направени от началото на 2011 г. до края на август. 2015 г.
А сайтът за разследваща журналистика "Биволъ" направи удобна търсачка, с която може удобно да се "рови" в данните, които обхващат повече от 100 хил. реда.
Ето кои са най-големите строители в съвременна България, които градят пътища, магистрали, други инфраструктурни обекти и сгради:
Клуб Z направи класация на 20-те най-големи, като в нея са включени както проектите, които фирмата изпълнява самостоятелно, така и тези, които изпълнява в консорциуми. Следват и визитки за всяка от топфирмите.
Кой кой е
"Главолгарстрой" е създадена през 1969 г. по междуправителствената спогодба „Нефт-желязо“ за извършването на строителни работи на територията на Русия. След 1994 г. работи на територията на Русия, Казахстан, Украйна, Германия и България като главен изпълнител на жилищни, обществени, промишлени и инфраструктурни обекти. През 1997 г. е трансформирана в частно акционерно ружество, а през 2005 г. - в холдингова структура.
Акционери в нея са 646 физически и юридически лица, основният собственик е фамилията на бизнесмена Симеон Пешов, дългогодишен ръководител на компанията.
"СК-13 Пътстрой" е дъщерно дружество на "СК-13 Холд-инг''. Фирмата е създадена през 1993 г. чрез преобразуването ѝ от Пътно управление – Перник в “Пътстройкомплект”, а по късно в "СК-13 Пътстрой". Основни акционери са Николай Таков, Цветанка Нешева, Светослав Геков и Стоян Гашаров.
"Трейс Груп Холд" концентрира всичко в областта на строителството и свързаните с него дейности. Тя е публично дружество от декември 2007 година. Основен акционер в нея е бизнесменът проф. Николай Михайлов, който е и ръководител на Катедра „Пътища” на Университета по архитектура, строителство и геодезия.
"Хидрострой" е основана през септември 1962 г. от Главно управление на водното стопанство при Министерски съвет с името „Водстрой”- Варна. През 1970 година е преименувана в СУ „Водно строителство”, а четири години по-късно получава името, което носи и до днес – „Хидрострой”. Основни собственици са Велико Желев и Мая Желева.
"Енергоремонт холдинг" обединява „Енергоремонт Бобов дол” АД, „Енергоремонт Варна” АД, „Енергоремонт Русе” АД, „Техенерго” АД, „Тотема” ЕООД, ” Инком 2003”, „Енергоремонт Раднево” ЕООД, „Енергоремонт Козлодуй” ЕООД, “Енергоремонт МК” ЕООД, „Енергоремонт Косово”. Компанията е публично дружество
Основни собственици са Николай Златев, Николай Райчев, както и бившият енергиен министър Милко Ковачев, и ексшефът на АЕЦ "Козлодуй" Йордан Костадинов,
"ПСТ Груп" (до края на 2011 г. носеше името "Пътностроителна техника") е с над 45-годишна история. Тя е еднолична собственост на регистрираната в Кипър фирма "Колвик Сървисиз Лимитид". Някога "Пътностроителна техника" беше част от публична компания "Холдинг Пътища", свързвана с бизнесмена Васил Божков.
"Инжстройинженеринг" - Варна, е създадено през 1964 г. като стопанско предприятие към Градски народен съвет - Варна.
Негов едноличен собственик е бизнесменът Пламен Стилиянов.
"Станилов" е частна строителна компания, основана през 1995 г. и работеща главно в сферата на хидротехническото и хидроенергийно строителство, в изграждането на инфраструктурни, промишлени и граждански обекти. Тя е собственост на Георги Станилов.
ИСА 2000 започва дейността си през 1990 г. в София. Фирмата се занимава предимно с проектиране и строителство на жилищни и офис сгради. В периода от 1996 г. до 2001 г. участва в изграждането на метродиаметър I и три метростанции, част от метрото на София. Собственик на фирмата е Юлиян Инджов, който беше сврзван с издръжката на футболния клуб ЦСКА.
"Джи Пи Груп" стартира своята дейност през 2004 г. Тя е главен изпълнител на "Лукойл България" по изграждане, ремонт и поддръжка на бензиностанции, газстанции и петролни бази на компанията на територията на България. Фирмата е изградила и реконструирала над 130 обекта. Основни собственици са Владимир Владимиров-Житенски и Георги Василев.
„Балканстрой” е основана през 1994 г. Нейни собственици са бизнесмените от Разлог Николай Калоянов, Костадин Калоянов, Йордан Каназирев. Преди няколко месеца две банки - ОББ и УниКредит Булбанк, я обвиниха, че използва схема с офшорки, за да избегне плащането на кредит от 60 млн. лева.
"Геострой" е част от групата "Геотехмин", която е специализирана в сферата на проучването, добива и първичната преработка на полезни изкопаеми. Създадена е през 2005 г. Основен акционер е проф. Цоло Вутов, който преди няколко години стана известен в обществото покрай класация на в. "Пари", която го обяви за най-богатия българин.
"Агромах" е създадена през 1995 г., и е основно ориентирана в дейности, свързани с обработка на земеделски земи и зърнени култури. През 1999 г. се насочва към инфраструктурното строителство. Едноличен собственик на фирмата е благоевградският бизнесмен Христо Савев.
"Щрабаг" е българското представителство на австрийската строителна група STRABAG. Компанията оперира във всички строителни сектори, особено в транспортна инфраструктура, високо строителство и гражданско строителство, както и за проекти за строителство на обекти свързани с екология.
"Пътища Пловдив" е създадена през 1993 г. В периода 2014-2015 г. компанията е изпълнила и работи по над 30 км. магистрален път, 50 000 м реконструкция и рехабилитация на пътища и над 130 000 м2 рехабилитация и ремонт на улична и общинска пътна мрежа. Основният собственик на компанията е Асен Христов Савев, който е баща на собственика на "Агромах" Хисто Савев. Предишният собственик на "Пътища Пловдив" беше пловдивският бизнесмен Георги Гергов, който е лидер на БСП в града.
"Понсстройинженеринг" е собственост на "ПОНС Холдинг" - компания с акционери бургаските бизнесмени Милко Милков, Константин Киряков и Панайот Киряков. Дружеството е регистрирано през 2005 г.
"Енергоремонт Гълъбово" е създадено през 1969 г., като компанията е приватизирана през 2000 г. Основен собственик е старозагорският бизнесмен инж. Дечко Колев. Синът му Иван Колев беше депутат от ГЕРБ в 41-ото Народно събрание.
"Водстрой 98" е основано през 1998 г. в Сливен, като правоприемник на Държавното предприятие „Водно строителство”.
Многократни публикации свързваха фирмата с депутата от ДПС Делян Пеевски и ексбанкера Цветан Василев. Нещо, което собственикът и шеф на компанията, Иван Мирински, често отрича. Фирмата беше влязла и в консорциума, който щеше да строи газопровода "Южен поток".
"Крам комплекс" е компания с над 20-годишна история, специализирана в строителството на обществени инфраструктурни обекти. През 1998 г. тя извърши ремонта на столичния площад "Славейков". Тогава беше изграден злополучният фонтан, в който през 2005 г. от токов удар загина 34-годишният Веселин Маринов. Собственик на фирмата е Симеон Кралев.
“Автомагистрали - Черно море” - Шумен е основана през 1967 г. като строително предприятие „Пътни строежи”. Основен собственик е шуменският бизнесмен инж. Димо Димов. Фирмата построи пътният възел "Белокопитово".
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни