За какво ще бъде референдумът? Според продавачката в отсрещния магазин ще ни питат дали да може да се гласува с дистанционното. Че и спори, да сме прочетели въпроса, тя го била чула. Прочитаме го: „Подкрепяте ли да може да се гласува и дистанционно по електронен път при произвеждане на изборите и референдумите?“ Има ли го във въпроса дистанционното на телевизора? – има го.
Разяснителна кампания, спорове, мнения за референдума – тук-там, колкото да не е без хич. Най-ожесточените спорове в интернет създават впечатлението, че предстои да ни питат друго - дали да излезем от Варшавския договор и да влезем в НАТО или да излезем от НАТО и да влезем във Варшавския договор. На разни заблудени като мен, които си въобразяват, че вече сме избрали, ни разясняват, че сега е моментът да се заеме позиция. Между какво и какво, каква позиция? Патриотична, отговарят.
В такива случаи си представям няколко типа патриотари, нито един от които не ме привлича. Първият идва от вечността и отива в бъдещето. Той е гордият наследник на великите българи, като човек е никой, но като българин е някой, тайно в него препускат коне, той е впил пети в хълбоците на един от тях и развява конска опашка. И байряк развява, но няколко века по-късно - та досега. Следва го патриотът „С бъклица и дрян”. Менче и здравец. Ракийка и салатка. Той е сторонник на българщината. Обзавел си е битов кът като една човешка длан, но по-голям не му е нужен. Той люби, тачи и милее. Биляна, Ивана-Иванка, македонското девойче са наши момичета, моретата също са наши. Наздраве, дружина!
Патриотът „Хартланд“ е с геополитическа симптоматика. Той е пазител на тайната, че България е сърцевината на света. Тук се завърта торнадото на цивилизационните стихии. Оттук преминава европейският диагонал, чийто вектор е насочен към България. През всички времена всички важни, дори и невидими неща, са преминавали оттук, така както само оттук може да премине нефтопроводът.
От всички най не ми харесва „Конспираторът”. Той говори с намеци, личи си, че се прегъва под тежестта на бремето на световната конспирация. Това масонството, това еврейството са му в малкия пръст. Тамплиерството му е като две и две четири. Не го питайте с какво е толкова ценна България за световната конспирация – с размера си ли, с икономическата си мощ ли? Световната конспирация чертае съдбата на България на салфетка.Патриотът-конспиратор знае най-добре от всички защо родината тъй жално, тъй милно плаче. Бедна малка Българийо… Ние никога няма да имаме шанса да променим твоята съдба, защото тя зависи от зли и могъщи сили. Затова и няма нужда да се опитваме да бъдем други, освен прозиращи конспирацията отегчени, но невинни и горди лентяи.
Не, патриотът, който днес призовава да се заеме патриотична позиция, не е нито един от тези комични и бързо разпознаваеми фигури. Той не е нито неук, нито глупав, дори обратното. Той е размит, сложен образ в развитие.
През 1914 година Хайнрих Ман написва книга, за чийто герой казва:
"Когато създавах образа, липсваше ми понятието за неродения още фашизъм, но не и представата."
Героят расте от дете в страх от силата, но и се стреми към за нея. Става доносник. Пълзи към властта. Вярва, че който иска да тъпче, трябва да се остави да го тъпчат. С високо самочувствие и вътрешна сила, които извират от това, че е подчинен на силен човек, кайзера. Главният герой е едновременно и тиран, и лоялен поданик. Така в самото навечерие на Първата световна война Хайнрих Ман описва образа на нациста в предчувствие, че той вече е заченат, макар да не е все още назован.
Книгата се нарича „Верноподаникът“. Героят в романа на Хайнрих Ман е верноподаник на кайзера. В кайзера е неговият център на контрол – ако кайзерът го поглежда благосклонно, значи всичко е наред, значи е признат и нищо друго няма значение.
Какво да правим ние, българите, които сме хора с манталитет на поданици, а твърдим, че нямаме държава? На кого да сме верноподаници? Да си с верноподанически манталитет и да нямаш на кого да си поданик, е сериозен проблем. Не и за нас обаче, ние този въпрос сме го решили преди векове, откогато сме насочили верноподаническите си чувства навън. Нашият център на контрол винаги е бил изместен навън – във Византия, Турция, Русия, Съветския съюз, Европейския съюз, САЩ… И пак Русия, която вече е толкова демоде, че пак дойде на мода.
Новата световна обстановка се опита да почука на вратата на разума ни, но на практика събуди старите фило-фобски страсти. И ето ни с възродено усещане за цел – да се харесаме на някого отвън, някой силен, могъщ. Да станем нечии, защото на самите себе си сме ничии. Няма значение колко сме гротескни – и средноориенталската сантименталност, с която възпяваме Русия, и новоевропейската псевдогероика, с която воюваме с паметници.
Казват, че ожесточената омраза (от страна на народности и отделни хора) свършва, когато се прехвърли върху друг обект на омраза: посредствеността има нужда от враг, за да съществува, но в същото време не може да се справя с повече от един враг. Това превръща посредствените държави, чиито врагове и съюзници непрекъснато се променят, в устойчива система. Само че в нашата посредствена държава има отделни групи с отделни врагове и съюзници. Това може би прави устойчиви самите групи, но в същото време прави и посредствената държавица още по-посредствена. При толкова остро напрежение, каквото има сега в света, това е пагубно, самоубийствено е.
Нашата история често се пише от нашата география. Сега допирните точки между изтока и запада вече са се свили до размерите на острието на нож. В този момент ние се държим по възможно най-познатия и най-губещия начин – действаме в полза на собствената си вреда. Разделяме се на фили и фоби , както обикновено сме го правили. На трубадури на евроатлантическите ценности и на поклонически руски хор.
Откъде у нас това дежурно сърце за обслужване на големия, това навеждане пред високомерните, това съзнание, че далаверата тук е по-голяма от далаверата там? И откъде тази обратна посока, в която се движи нашата любов – през омразата? Ние обичаме наобратно – мразейки този, който не обича обичания от нас.
Доказателствата за добри чувства към Русия са лошите чувства към всичко американско и европейско, като се почне от стандарта за мощност за прахосмукачките до горките сексуални малцинства, демонизирани с мисията, че ще изродят преславната българска потентност. Както и доказателствата за добри чувства към евроатлантическите ценности е тоталната омраза към всичко руско, с изключение на руската салата, но не съм сигурна и за нея, защото от Сараево нататък я наричат френска салата.
Ние сме фанатично непримирими в битката си при кого да бъдем, защото не можем да направим най-естественото – да бъдем при себе си в добра компания. И понеже не можем да бъдем при себе си, дърлим се за компанията, дори когато вече сме я мечтали и избрали. А референдумът ще е за това дали да може да се гласува електронно от всички места по света, където отидоха децата ни, защото ни нямат доверие, че правим добри избори за тях.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни