Article_top

Клуб Z

Tesla е уникална компания, пълна с брилянтни хора, която прави страхотни продукти, но по една или друга причина тя може би е тотално объркана. В коментар за автосписанието Road & Track легендарният автомениджър Боб Луц смята, че компанията е затънала в сериозни проблеми и ще бъде премазана от електрическите возила на наложените на пазара автопроизводители.

Какви са основанията на човека, известен в Щатите като "Максимум Боб", който е заемал едни от най-високите позиции в управлението на BMW, Ford, General Motors и Chrysler и участвал в създаването на едни от най-успешните им серии и модели?

Основният аргумент на Луц е, че веднъж щом големият бизнес "завърти колелата" на производството на електромобили, Tesla ще бъде "изядена за закуска" заради мащабите на производство. Той също така посочва и модела на директни продажби на Tesla като "прогарящ дупка" във финансите на компанията, давайки пример с BMW по времето, когато е бил в компанията.

"Мисля, че шефът на Tesla Илон Мъск смята, че моделът на собствените магазини на Apple може да се окаже успeшен за всеки бизнес. Но постоянните разходи за магазините на Apple са нищо, сравнени с един дилърски автомобилен център. Смартфоните и лаптопите нямат нужда от нищо, освен витрина в мола и екип от деца. Но дилърският офис на една автомарка е нещо съвсем различно. Той заема голяма площ, имате нужда от допълнителна зона за сервиз, електрически зарядни станции, професионално обучен персонал, плюс цялото финансиране и счетоводство. Това е свързано с потресаващо количество капитал, което е проблем за компания, която инвестира толкова много в иновации", пише Луц.

В края на своя текст Луц дава пример с това, че историята е пълна със забравени компании, които са имали прекрасни продукти и са били ръководени от брилянтни хора, предполагайки, че Tesla ще стане част от него.

Какво би направил Луц, ако беше на мястото на Мъск?

"Първата ми задача щеше да бъде да намаля разходите. Не само за колата, а за бизнеса като цяло. На оперативна база те губят по $4000 на продадена кола, това е проблем. В един момент няма да могат да набират повече средства", смята той.

Той дава и кощунствената идея Tesla да не произвежда само електромобили:

"Бих сериозно обмислил идеята за производство на базов, хибриден модел, който да изглежда добре и да се шофира добре. Той трябва да е с по-малка батерия, която да дава пробег от стотина километра, но с допълнителен двигател с вътрешно горене, с който да се движи и на бензин."

"Смятате, че двигател с вътрешно горене ще е удар по бранда Tesla? Може би, но всеки казваше, че Porsche не трябва никога да прави коли с предно разположен двигател, но я вижте каво стана сега", дава пример Луц с успеха на Cayenne, Macan и Panamera.

 
Снимка БГНЕС

Tesla е уникална компания, пълна с брилянтни хора, която прави страхотни продукти, но по една или друга причина тя може би е тотално объркана. В коментар за автосписанието Road & Track легендарният автомениджър Боб Луц смята, че компанията е затънала в сериозни проблеми и ще бъде премазана от електрическите возила на наложените на пазара автопроизводители.

Какви са основанията на човека, известен в Щатите като "Максимум Боб", който е заемал едни от най-високите позиции в управлението на BMW, Ford, General Motors и Chrysler и участвал в създаването на едни от най-успешните им серии и модели?

Основният аргумент на Луц е, че веднъж щом големият бизнес "завърти колелата" на производството на електромобили, Tesla ще бъде "изядена за закуска" заради мащабите на производство. Той също така посочва и модела на директни продажби на Tesla като "прогарящ дупка" във финансите на компанията, давайки пример с BMW по времето, когато е бил в компанията.

"Мисля, че шефът на Tesla Илон Мъск смята, че моделът на собствените магазини на Apple може да се окаже успeшен за всеки бизнес. Но постоянните разходи за магазините на Apple са нищо, сравнени с един дилърски автомобилен център. Смартфоните и лаптопите нямат нужда от нищо, освен витрина в мола и екип от деца. Но дилърският офис на една автомарка е нещо съвсем различно. Той заема голяма площ, имате нужда от допълнителна зона за сервиз, електрически зарядни станции, професионално обучен персонал, плюс цялото финансиране и счетоводство. Това е свързано с потресаващо количество капитал, което е проблем за компания, която инвестира толкова много в иновации", пише Луц.

В края на своя текст Луц дава пример с това, че историята е пълна със забравени компании, които са имали прекрасни продукти и са били ръководени от брилянтни хора, предполагайки, че Tesla ще стане част от него.

Какво би направил Луц, ако беше на мястото на Мъск?

"Първата ми задача щеше да бъде да намаля разходите. Не само за колата, а за бизнеса като цяло. На оперативна база те губят по $4000 на продадена кола, това е проблем. В един момент няма да могат да набират повече средства", смята той.

Той дава и кощунствената идея Tesla да не произвежда само електромобили:

"Бих сериозно обмислил идеята за производство на базов, хибриден модел, който да изглежда добре и да се шофира добре. Той трябва да е с по-малка батерия, която да дава пробег от стотина километра, но с допълнителен двигател с вътрешно горене, с който да се движи и на бензин."

"Смятате, че двигател с вътрешно горене ще е удар по бранда Tesla? Може би, но всеки казваше, че Porsche не трябва никога да прави коли с предно разположен двигател, но я вижте каво стана сега", дава пример Луц с успеха на Cayenne, Macan и Panamera.

Коментари

Анонимен's picture
Анонимен

Тесла има здрав гръб - 5 милиарда от американския данъкоплатец досега. Колкото фалираха "големите три", толкова ще фалира и Мъск, там играта е кой ще го купи.
Анонимен's picture
Анонимен

DDT

Аз от 2 години повтарям, че в сегашния си вид чистите електроавтомобили са като улица без изход. Или трябва да направят революция в батериите, което не го виждам в близките 10 години или са обречени. Добре, имат 5 млрд, ама те искат връщане, печалби и т.н. Японците ще пуснат същата на половин цена, вече мисля се появи испанска някаква. Ами ако горивните клетки пробият успешно, тогава сбогом акумулаторче.
Анонимен's picture
Анонимен

"който е заемал едни от най-високите позиции в управлението на BMW, Ford, General Motors и Chrysler"

Какво да каже, освен, че Тесла не става? Това е все едно някой от БСП да ти каже че не милее по комунизъма!
Анонимен's picture
Анонимен

Един от потресаващите успехи на Лъц е, че докара GM почти до фалит, а още по-голям негов успех е, че успя да убеди Конгреса да спаси GM от фалит. И тоя дебил седнал да дава акъл?
Анонимен's picture
Анонимен

тука е така

Демек Боб ни казва не се занимавай с големия брат VW,защото ще те изяде,ама че то едно време и на Епъл им казваха така,пък какво се случи IBM,нещо ги задуха вятъра след това!

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кой ще понесе отговорността за НАПлийкс?