Само преди месец Народното събрание прие промяна в Закона за автомобилните превози, която гласи, че таксиметровите шофьори задължително трябва да бъдат наети от фирма превозвач. Новината предизвика лавина от бурни страсти - паника сред големите такси компании и масово одобрение сред потребителите.
Месец по-късно обаче в Народното събрание е внесена нова поправка - този път в Закона за местните данъци и такси, която на практика ще бламира реформата. И първата поправка е подписана от депутати от ГЕРБ, и втората поправка е подписана от депутати от ГЕРБ. Само че различни.
Какво представлява таксиметровата "мафия"?
Досега услугите на жълтите коли масово се предлагат от фирми, които изобщо не извършват таксиметров превоз на пътници, а просто продават стикери на шофьорите, които не само, че не са им служители, а обратното - плащат им за правото да работят от името на съответната компания. Таксиметровите апарати в колите нямат нищо общо с превозвача, осигуряващ лепенките на жълтата кола. Те в масовия случай са фискализирани на името на фирма в ромските гета. В много случаи на името на една компания, предлагаща фискализация, се водят по 200, 300 и дори повече коли. Дружеството не плаща нищо на данъчните, а като натрупа огромни дългове просто се закрива и се създава нова "куха фирма".
Затова първата поправка, внесена от депутати от ГЕРБ - а именно отпадането на досегашния текст, че "таксиметровата услуга може да се предлага от водач от името на лицензиран превозвач", бе равносилна на революционно нормализиране на пазарните правила в твърде сенчестия таксиметров бранш. Освен до плащане на данъци и осигуровки, това води до строг контрол на това какви хора ни возят и автоматично повишава отговорността на превозвачите, които вече ще трябва да отговарят за действията на служителите си.
Какво се промени за месец?
Само че през последния месец явно са се случили неща, които кардинално са променили амбициите за слагане на ред в таксиметровия бизнес и защита на потребителите, които парламентът прие по предложение на депутатите от ГЕРБ Иван Вълков и Цветомир Михов.
В петък в парламентарното деловодство бе внесен законопроект за промяна на Закона за местните данъци и такси, с който шефката на бюджетната комисия в Народното събрание Менда Стоянова и колегите ѝ Атанас Ташков и Станислав Иванов предлагат жълтите коли вече да плащат налог, определелян от всяка община, който да е между 400 и 1000 лева на година.
Само че с друга поправка в данъчния закон се променя и промененият само преди месец текст в Закона за автомобилните превози, който задължаваше фирмите превозвачи да назначат шофьорите, работещи за тях.
Връщат се старите думички, даже в по-радикална форма. Новата редакция предвижда таксиметров превоз да извършват и "лица от името на регистриран превозвач, но за своя сметка". Дори и преди промяната от миналия месец, това важеше за "водачи", а сега думичката "лица" на практика отваря широко вратата за различни интерпретации на въпроса кой всъщност ще вози гражданите в жълтите коли.
Клуб Z потърси коментар от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и от ведомството бяха искренно изненадани от внесената поправка.
"Как така, та нали това отпадна съвсем наскоро", бе реакцията на служител на ведомството.
Потърсихме и мнението на депутата от ГЕРБ Цветомир Михов, който предложи въвеждането на трудови договори за таксиметровите шофьори.
"Току-що видях какво се предлага (разговорът бе около 15 часа - достатъчно часове след внасянето на законопроекта на Менда Стоянова). Притеснен съм. Трудно ми е да го коментирам", каза той пред Клуб Z.
След това обаче Михов добави:
"Ще отстоявам позицията си докрай... Каквото и да ми струва това."
Свързахме се и с председателя на парламентарната комисия по транспорт Гроздан Караджов (Реформаторски блок).
"От вас разбирам, че е внесен такъв текст в закона. Много неприятно съм изненадан. Това е направено зад гърба ни и още в началото на следващата седмица ще поискам среща с Менда Стоянова и председателя на парламента Цецка Цачева", каза той пред Клуб Z.
Според него поправката "връщала тихомълком сивия и черния сектор в таксиметровия бранш, който не плаща ДДС, данък печалба и осигуровки".
"Предстои ни един наистина много сериозен разговор", добави Караджов.
За коментар по предлаганата промяна Клуб Z потърси и собственика на таксиметровата компания "За един долар" Ромео Ценков, който от години настоява шофьорите да са на трудови договори.
"Явно са раздадени много пари където трябва. Беше ясно, че големите играчи на пазара нямат никакъв интерес да има правила в нашия бранш и много се плашат от това да носят отговорност. Просто всичко ще си продължи постарому".
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни