Вчера парламентът отхвърли поправката "Менда" в Закона за автомобилните превози, която трябваше да върне стария ред на работа на таксиметровите компании. При него се допуска превозът да се извършва от "лица от името на регистрирана такси компания". Това изискване отпадна само преди месец и сега фирмите с жълти коли трябва да назначат на договор шофьорите, които работят за тях или самите шофьори да се регистрират като превозвачи. Клуб Z потърси за коментар председателя на Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвачи Спас Атанасов.
От разговора ни с него разбираме, че очаква след броени дни парламентът да бъде обсаден от таксиметрови автомобили. Атанасов отрича да е организатор на недоволството, но вярва в "спонтанна реакция" на шофьорите.
"Ще стане по-голяма бъркотия от тази с полицаите", казва шефът на браншовата организация и управител на две такси компании.
Атанасов признава, че големите превозвачи са вкарали поправката на Менда Стоянова, за да спрат приетите по предложение на депутатите от ГЕРБ Цветомир Михов и Иван Вълков промени в Закона за автомобилните превози, които задължават фирмите превозвачи да наемат таксиметровите шофьори на трудов договор.
Следва целият ни разговор със Спас Атанасов:
- Г-н Атанасов, какво ще се случи след като в парламента не мина поправката на Менда Стоянова, с която за такситата се връщаше старото положение превозите да могат да се извършват и от лица от името на регистриран превозвач? Какъв е вашият коментар?
- Коментарът ми е, че двама-трима шофьори прецакаха 30 000 шофьори. Изобщо не знам какво ще се случи. Ще се събираме в понеделник водачи и превозвачи да решаваме какво да правим. Моите прогнози са, че с този закон 20 хиляди шофьори ще останат без разрешително. Горе-долу толкова в момента работят от името на превозвач за собствена сметка.
- Това не е съвсем вярно. Тези хора могат да се регистрират като превозвачи.
- Да, могат обаче само за София са необходими 6 години това да стане. Какво, някои 6 години да не работят ли! Това е супер глупост. Казах го в парламентарната комисия по транспорт, не знам защо не го разбират.
- Не може да отречете, че в момента има сериозен проблем. Не се знае кой носи отговорност, на кого е регистриран таксиметровият апарат и т. н.
- Глупава логика е това, която депутатите раздуваха. В момента се знае кой вози, кой носи отговорност. Просто спекулират.
- Как така спекулират. Нали знаете, че от 30 000 таксита в България за миналата година е събран 27 000 лева данък. Това е смешно!
- Ами, да си го съберат данъка. Шофьорите го дължат. Всеки, който работи за своя сметка, трябва да си го плати. Да дойдат данъчните.
- Нали сте наясно, че отзад стоят кухи фирми, които не плащат никакви данъци.
- А вие защо си мислите, че кухите фирми няма да назначат шофьорите на трудов договор и да продължат същата практика. Кой ще ги спре?
- Едноличен търговец от някое ромско гето едва ли ще назначи стотиците хора, които са си регистрирали апаратите на негово име.
- Големият превозвач, чиито стикери носят, няма да ги назначи. Те не могат да станат превозвачи бързо, защото ДАИ не могат повече от 50 на месец да правят, следователно кухата фирма ще го назначи на трудов договор и няма да плати нищо, както досега. Двама-трима обърнаха закона, зад който седят 20 000 човека. Това, ако не е тъпотия, не знам какво е. Депутатите си правят на наш гръб някакви си там игрички.
- Мотивът на промяната е да има ред и да няма посреднически звена, които да натоварват финансово шофьорите с всевъзможни такси.
- Сега ще има ли ред? Редът ще го видите на жълтите павета след няколко дена. Там ще се подредят такситата и да чакат да видят какво ще стане.
- Протести очаквате, така ли?
- Ами, очаквам. Аз не съм организатор, но очаквам. Като им кажем на шофьорите, че няма да могат да работят, те ще отидат пред парламента да питат защо. Предупредил съм ги депутатите.
- Във вашата фирма колко таксита има?
- В моята са около 50, но съм управител и на друга, в която има още 150. Тя е към една по-голяма фирма "Такси С Експрес" където са към 1000.
- В момента вие ли управлявате такситата 1280?
- Не, аз съм външна фирма към 1280. Имам си моя фирма и управлявам фирма на близък. Общо по списък са над 250 коли, но редовни са около 180. Някои не работят в момента.
- В какъв формат ще е тази среща, която ще правите в понеделник?
- Ще се съберем най-големите превозвачи в София. Ще присъстват и Браншовата камара на таксиметровите водачи и превозвъчи, Съюз Такси, Националния съюз на превозвачите. Това ще е форматът, защото заедно постигнахме споразумение с Менда Стоянова и Станислав Иванов от ГЕРБ, че запазването на стария ред е правилно. Ние сме избрали по-малкото зло. За да влиза нещо в държавата, решението е патентният данък вместо да останат 20 000 души без работа. Играят някакви игри и искат да излязат такситата на парламента и да стане по-голяма бъркотия от тая, която беше досега с полицаите. Това искат и затова поправката не мина в парламента.
Ние не го искаме. Съобразихме се, че има избори, а можеше да не го направим. Преди изборите нашите хора искаха да излизат. Казахме им: "Има избори, дайте да не ни обвиняват, че имаме, там, политически амбиции и т. н."
- В интерес на истината опитахте да вкарате поправката доста грубо - в данъчен закон и без да се гледа от парламентарната транспортна комисия?
- А предишната поправка как мина? В един ден - две четения в зала. Това също не беше правилно.
- Тогава имаше положително становище от Министерството на транспорта.
- То и сега ни даде одобрение. Транспортното министерство си разбра грешката и г-н Московски ни подкрепи за промяната.
- Как си обяснявате тогава факта, че всички парламентарни групи гласуваха срещу връщането на стария ред? Някои депутати от ГЕРБ също не гласуваха.
- От ГЕРБ не гласуваха само тия двамата депутати, които внесоха предишния закон. Според мен всички останали партии играят мръсно на ГЕРБ. Ще настъпи страшен хаос. След няколко дни ще го видите.
- Какво е решението?
- Не го виждам, но им казвам, че ще настъпи страшен хаос. Щом не ми вярват, да изчакат няколко дни и да видят какво ще стане.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни