Бивши шефове на застрахователния регулатор поискаха днес оставката на зам.-председателя на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн с мотиви - липса на доверие в бранша и настояване да се запази стикера за задължителната автозастраховка "Гражданска отговорност".

През последните седмици една от най-обсъжданите теми в бранша е проектът за нов Кодекс за застраховането, който в момента върви на второ четене в парламентарната икономическа комисия. Проектът на документа и изготвен от експерти на КФН.

Един от най-критикуваните моменти в закона е забраната да бъдат сключвани онлайн автомобилни застраховки, което оставя валидно изискването водачите да плащат допълнително по 1,40 лв., за да купуват стикер, който лепят на предното стъкло на колата. Абсурдът е, че съществува електронна система, която в реално време дава информация за това дали една застраховка е валидна.

"Защо г-жа Агайн настоява тези средства да текат към печатницата на един народен представител", пита Борислав Богоев, бивш зам.-председател на КФН, който заемаше поста до преди тя да бъде назначена в края на януари 2014 г.  

Винетните стикери се печатат от консорциум между "Демакс" на депутата от БСП-Лява България Петър Кънев, който е и председател на парламентарната икономическа комисия, и печатницата на БНБ.

"Защо бяха отпуснати 2 млн. лв. за консултант, който да изготви медотологията за стрес тестовете на застрахователите? Това говори за липсата на капацитет в застрахователния надзор", казва Богоев.

"Застраховането е доверие между потребителите на застрахователните услуги и застрахователите и между застрахователите и регулатора. А това разбиране не съществува. Необходимо е възстановяването на доверието в сектора", посочи като мотив за искане на оставката на Агайн и Христо Христов - първият ръководител на застрахователния надзор в България.

"10 застрахователни компании, сред които и лидери на автопазара, искат да продават застраховки онлайн", казва Владимир Тодоров, председател на Асоциацията на пострадалите от катастрофи в България. "Г-жа Ралица Агайн всячески се опитва да забави този процес и ние си задаваме въпроса защо", пита той.

Бившият шеф на КАТ Алекси Стратиев припомни, че стикерите са въведени за да се осигури по-високо покритие на задължителната автозастраховка, необходима за приемането на България в ЕС, но тогава не е имало електронни системи, чрез които да се провери валидността на застраховката, когато контролните органи са спирали автомобил на пътя.

"Тази лепенка вече е ненужна", категоричен е Стратиев.