Тъмно, студено, вали, а пътниците в самолета, за чийто билет са платили по няколкостотин евро, все по-често са принудени да слизат и да се качват на борда не през удобните коридори на подвижните ръкави, а се тъпчат в автобуси директно на пистата. Тази случка напоследък е доста обичайна, ако точката ви за прибиране или заминаване е Летище София. Естествено и след това темата е особено популярна на борда на самолета.

Преди да заработи новият терминал на софийската аерогара, който е връстник на еврочленството ни, изобщо нямаше ръкави и това удобство бе недостижим лукс за българското аеронавигационно обслужване. След разширяването на летището обаче бяха купени достатъчно на брой такива преходи, които обслужват новия Терминал 2. Екстрата не се предлага на старата част на аерогарата, през която минават предимно пътниците на нискотарифните авиокомпании и туристическите чартъри. Класическите авиокомпании обаче обикновено предпочитат ползването на ръкав за удобство на клиентите си.

"Решението дали някоя авиокомпания ползва ръкав или не е на самата авиокомпания. Услугата се ползва при изричното ѝ заяваване от превозвача", коментираха за Клуб Z от пресслужбата на Летище София.

Оттам уточниха, че ползването на ръкав е значително по-скъпо, отколкото превозването на пътниците с автобус и подчертаха, че авиокомпаниите преценяват какво да ползват. Конкретната стойност на двата варианта за достъп до терминалите обаче били търговска тайна. От аерогарата посочиха, че "Уиз еър", която е нискотарифен превозвач, никога не ползва ръкав и че напоследък това се случва и с доста полети на "България ер".

Пести ли националния ни авиопревозвач от таксата за ръкав?

С този въпрос потърсихме изпълнителния директор на компанията Янко Георгиев и според него изобщо няма такова нещо.

"Използването на ръкавите е свързано с капацитета на летището. В началото на годината се раздават слотовете за ръкави и се оказва, че в определени часови интервали те не достигат", заяви Георгиев за Клуб Z.

Според него основната част от полетите на "България ер" се насочват към ръкави и само ако няма такива в наличност се ползват автобусите.

"Преди малко кацнах от Париж (освен изпълнителен директор Янко Георгиев е и действащ пилот, а разговорът е проведен в петък следобед) и самолетът бе посрещнат от ръкав, докато полет на "Австрийските авиолинии" бе обслужен с автобуси. Така че причината е в недостига на капацитет от страна на летището", обясни той.