НАШ КОРЕСПОНДЕНТ

ТАМПА, ФЛОРИДА - Магазинът за електрически коли „Тесла“ в „Юниверсити трейд сентър“ в Сарасота, Флорида, е паркиран срещу „Епъл“, непосредствено до скъпарския супермаркет „Сакс фифт авеню“. Мястото му не е никак случайно – за да скочиш зад волана на автомобила на бъдещето, трябва да броиш $120 000. Цената явно не е проблем за много хора, защото изобретателят на возилото чудо Елън (Илон) Мъск разкри, че е продал на „зелено“ цялото производство за 2015 г. Той обаче очаква истински пазарен триумф, когато пусне по-евтиния модел Е, който ще струва $40 000 и вече дебютира на тазгодишното автошоу в Детройт. 

Всъщност думата магазин едва ли подхожда на неголямото помещение, където има само една кола от модела S. Това по-скоро е шоурум, в който любопитни хора са накацали като мухи последния вик на автомобилната техника. Тук има само една кола, зарядна станция и „съблечено“ шаси, на което се виждат отделните части, които съвсем не са много.  „Тесла“ действително е впечатляваща – набира 100 км за 3,2 секунди (два пъти по-бързо от BMW) и може да измине 430 км с една зареждане. Още от самото начало Мъск изобрети супербързо зарядно устройство за литиево-йонните акумулатори на колата (високоусъвършенстван вариант на същите батерии, захранващи днешните смартфони), което позволило на репортер от „Ню Йорк таймс“ с кратко презареждане да  измине над 800 км с висока скорост. Изобретателят не спира да изненадва, техничарското списание „Уайърд“ разкри, че собствениците на „Тесла“ скоро може да прикачват колата си към контакта, без да стават от мястото на водача. Това е роботизираното зарядно устройство, чийто кабел прилича на механична змия. Той се плъзга по пода и сам включва щепсела си към колата. Мъск с увереност гледа към пазара и планира до 2025 г. да увеличи до милиони бройки производството на „Тесла“.

Електрическата кола се продава в над 20 магазина на компанията, но няма съмнение, че броят им ще подскочи. Елън обаче има нелеката задача да прокламира акционерите на фирмата да останат с него и през следващите две години, без да разчитат на печалби. Той трябва да преведе „Тесла“ през период, когато търсенето на електрически коли и хибриди може да намалее заради направо невероятното поевтиняване на нефта и съответно на бензина. Освен това се налага Мъск да убеди и пазара, че неговата кола е най-съвършената и си заслужава високата цена. „Дженеръл мотърс“ също разкри планове за автомобил на батерии „Шеви Болт“, който ще струва около $37 000 и вероятно пак ще бъде подкрепен от държавна субсидия от $7000. Съвременният Едисон, както още наричат неуморимия изобретател, е пълен с идеи и сигурно ще успее да се пребори с втората по големина автомобилна компания в САЩ. Тайното му оръжие е самият той, изправен пред грамадната бюрократична машина на GM, която през кризата получи от Вашингтон $44 милиарда, за да не фалира. 

                             Елън Мъск

Елън Мъск е живият прототип за Тони Старк, бащата на „Айрън мен“ от едноименния филм на Робърт Дауни. Роден е на 28 юни 1971 г. в Претория, Южна Африка. Майка му Мей Мъск е канадка, прочута манекенка от света на висшата мода. Баща му е роден в британско семейство в Южна Африка и работи като електроинженер. Когато Елън бил на 9 години, родителите му се развеждат. Компютрите му помагат да се бори със самотното детство. Живеел основно при баща си и на 12-годишна възраст вече бил навлязъл в създаването на софтуер. Първата си видеоигра „Бластар“ продал за $500. През 1988 г. с помощта на майка си получил канадско гражданство. Той си направил сметката, че от Канада ще му бъде много по-лесно да се премести в САЩ, отколкото от Южна Африка. На 19 години постъпил в Университета в Куинсленд, в провинция Онтарио, където се задържал две години. Прехвърлил се в Университета на Пенсилвания в САЩ, където станал бакалавър по икономика. Решил да учи още една година и взел още една специалност – физика. Когато навършил 24 години, се преместил в Калифорния, за да следва приложна физика в Университета в Станфърд. Явно му е писнало да учи, защото ходил на лекции само два дена. Решил, че вече е време да се впусне в предприемачество, и през 1995 г. учредил софтуерната компания „Зип-2“. През 1999 г. получил привлекателно предложение от компютърния гигант „Компак“ и продал „Зип-2“ за $300 милиона, $22 милиона от които били неговият дял. После създал  платежната фирма „Екс.ком“, прекръстена по-късно в „Пейпал“, която пък продал на „И-бей“ за $1,5 милиарда в акции и $165 милиона в брой. През 2002 г. получил американско гражданство.    

На 31 години и супербогат Елън решил, че не прилича на плейбой милиардер. Вложил всичките си пари и основал компанията „Спейс X“. По това време НАСА вземаше Мъск за прекалено смел мечтател. Подходът напълно се промени, след като той конструира ракетата носител „Фалкон-9“ и тежкият й вариант 1.1 и доказа, че може да извежда товари в орбита при цена $2200 за килограм, докато пенсионираната космическа совалка качваше 1 кг за $18 000. НАСА сключи със „Спейс X“ договор за $1,5 милиарда. През 2012 г. „Драгон“ стана първият частен космически апарат в света, който доставя оборудване и провизии на международната орбитална станция. Мъск не спря дотук. На 10 януари т.г. „Драгон“ полетя за пети път към станцията.

Наблюдавах изстрелването от космическия център „Кенеди“ в Кейп Канаверъл. Заради технически проблем, а и заради капризното време полетът бе отлаган два пъти. Мощната ракета с рев се вдигна като по ноти в небето и се скри в облаците. Сегашната мисия бе напълно различна от предишните четири. Трябваше да бъде направен опит за меко приземяване на първата степен на „Фалкон“ на специална платформа в Атлантическия океан срещу брега на Флорида. Целта бе да се постигне многократно използване на основния елемент на ракетата, за да се намали още повече цената на всеки старт. Експериментът, който предварително бе оценен като изключително труден, не успя, но никой не се съмнява, че упоритият и амбициозен Мъск няма да се откаже и накрая ще успее. Вместо меко кацането се оказа прекалено твърдо и първата степен нанесе повреди на управляваната автоматично от брега платформа. „Драгон“ ще остане скачен с орбиталната станция 201 дни, през които може да бъде използван като спасителна капсула в скучай на сериозна авария, която заплашва живота на екипажа й.

Малко преди поредния старт на „Драгон“ космическата компания на Елън Мъск получи от НАСА официален лиценз, който и позволява да изстрелва астронавти в Космоса. „Това е крайпътен камък за нашата амбициозна мисия в бъдещето. Много е вълнуващо да се проследи целият етап на сертификацията – от опитните полети до завършването на цялата система“, заяви Катрин Лъдърс, мениджър на програмата за комерсиални екипажи. „Спейс X” се прицелва в 2017 г. за изстрелване на първия си пилотиран от астронавти космически кораб. Втората фирма, която също изработи космически кораб, е „Боинг“. Тя също изпробва своята капсула Си Ес Ти - 1000. НАСА разчита на двата договора за извършване на полети с хора до орбиталната станция, други мисии в околоземното пространство, изследване на астероиди и експедиция до Марс.

Когато Елън не е на Рокет роуд №1 в Хоуторн, Калифорния, където е „Спейс X”, той е в Пало Алто, щаба на „Тесла“. Напоследък обаче му се налага често да отскача и до Спаркс, предградие на Рино, Невада, където се строи мегафабрика за зарядните батерии на електромобила. Това е най-голямото в света съоръжение за литиеви акумулатори от пето поколение, което струва $5 милиарда и ще даде работа на над 22 000 души. Според губернатора на Невада Брайън Сандовал през следващите 20 години предприятието ще напомпа над $100 милиарда в икономиката на щата. Очаква се Мъск да пререже лентата на фабриката през 2017 г. Специалните литиево-йонни батерии, които ще се произвеждат в нея, са конструирани от Елън Мъск в сътрудничество с японската компания „Панасоник“, която е един от инвеститорите във фабриката.

Едва ли в света има друг изобретател и предприемач, който да прилага усилията си в толкова широк диапазон. Освен двете революционни компании „Спейс X” и „Тесла“ той участва в още бизнес начинания. „Солар сити“ е компания, която също се прицелва в бъдещето. В нея участват братовчедите на Елън – Линдън и Питър Райв. Основната цел на фирмата, а така също и на „Тесла“, е да се борят със замърсяването на атмосферата, водещо до опасни климатични промени. „Солар сити“ строи фабрика за слънчеви батерии край град Бъфало, Ню Йорк. Очаква се предприятието да е едно от най-големите в света за производство на соларни панели.

Плановете на неуморимия Мъск не се изчерпват дотук. На 12 август 2013 г. той разкри идеята си да участва в създаването на свръхзвуков влак „Хайпърлъп“ от Лос Анджелис до Сан Франциско. Почти фантастичният проект предвижда напомнящото ракета транспортно средство да изминава разстоянието от 560 км между двата града за около 30 минути. „Хайпърлъп“ ще се движи в специална прозрачна тръба и ще бие по цена и бързина дори самолетния превоз между двете населени места. Компанията, която работи над проекта на Елън, се намира в Ел Сегундо, Калифорния. „Това е предварителен, бих го нарекъл бета план, който ще пробва насоката на фирмата“, разказва директорът и Дик Алборн. Той допълва, че „Хайпърлъп транспортейшън текнолъджис“ е нестандартна организация. Тя разполага с мозъчен тръст от 100 инженери, пръснати в различни щати, които работят в „Боинг“, НАСА, „Яху“, „Еърбъс“, „Спейс X” и „Сейлфорс“. Напливът за участие в мозъчния щурм за изработване на проекта бил толкова голям, че други 100 инженери са били отхвърлени като кандидати при пресяването на идеите. Като помощници участват 25 студенти от Университета на Калифорния в Лос Анджелис.

Целият екип е разделен на групи, които работят по отделните елементи – създаване на алгоритмите, които отчитат сградите по пътя, шосетата и географията, за да се оптимизират скоростта и удобството на пътниците. Калифорния е трудно място за осъществяване на амбициозната задача най-вече заради районите със силна земетръсна дейност. Затова се очаква работата по създаването на уникалната транспортна система да продължи най-малко 10 години и да струва над $6 милиарда. Вероятно ще бъде получена и голяма държавна субсидия. Преди това е възможно умален вариант на свръхзвуковия влак да бъде пуснат в Тексас. Той би позволил да се решат някои практически проблеми, които да улеснят калифорнийския „Хайпърлъп“.      

Всички начинания на Елън Мъск са насочени към бъдещето. Негово любимо дете обаче си остава „Спейс X”, защото прокарва път към голямата му мечта да колонизира Марс. Елън Мъск смята, че за да оцелее, човечеството трябва да се изтръгне от своята земна люлка и да се засели на други планети. Той разказва легендата за Фаетон, описана от древния гръцки философ Платон. Фаетон бил син на Бога на слънцето. Той не могъл да се научи да управлява огнената колесница на баща си и се забил с нея в Земята, предизвиквайки килим от огнено опустошение. Историци и астрономи предполагат, че Платон просто е описал древна космическа катастрофа с планета, която се е намирала там, където сега е астероидният пояс в Слънчевата система – между Марс и Юпитер. Хипотезата е, че планетата, която древните гърци наричали Фаетон, е преживяла космически катаклизъм – сблъскала се е с друго голямо тяло и се пръснала на парчета, изпълвайки пространството със скални късове с най-различни размери.     

Елън Мъск разказва как през 2001 г.  прекарал цяла нощ, ровейки с компютъра си в интернет страницата на НАСА. Основната му цел била да събере информация за бъдещите планове за полет на астронавти до Марс. Той смята, че със сегашния си силно орязан бюджет НАСА не е в състояние да осъществи подобна мащабна мисия. През март 1966 г. космическата агенция разполагала с $25 милиарда долара за мисията до Луната. Превърнати в днешни пари, това са около $83 милиарда. През 2001 г. НАСА получила $14,5 милиарда. Той сочи тези цифри като пример за ограничените възможности на агенцията днес. Освен това НАСА е огромна организация, пръсната между три щата – Флорида, Тексас и Калифорния. По тази причина нейната структура страда от сериозна бюрокрация, която не само гълта много пари, но забавя изпълнението на различните проекти. Когато започнал „Спейс X”, Мъск търсел всякакъв начин да намали разходите си. Първоначално мислел да купи снети от въоръжение руски ракети – носители на ядрено оръжие, и да ги преработи. Свързал се с руснаците, но отсрещната страна непрекъснато вдигала цената и накрая се отказал. В крайна сметка решил да започне всичко отначало. За учредяването на компанията и първата ракета от серията „Фалкон“ похарчил $100 милиона. Първите три изпитания през 2008 г. били пълно фиаско – носителите избухнали, преди да излязат в орбита. Журналистите вече почти били написали некролога на четвъртата ракета, но тя извадила късмет и се вдигнала право в небето над стълб от пламък. Така „Спейс X” отбелязала в историята първия успешен полет на частен носител, който използва течно гориво. Има нещо символично в това, че през 2013 г. Елън подписа 20-годишен договор за лизинг на стартова площадка 39А – същата, от която излитаха ракетите „Сатурн“, носещи капсулите от програмата „Аполо“. Освен това през 2014 г. той купи земя край Браунсвил, Тексас, където ще бъде изграден първият космодрум на „Спейс X”. “Документът ни отне направо цяла епоха. Трябваше да получим разрешение от едва ли не милион държавни агенции“, оплака се той в интервю за интернет издание „Еон“.

Това са земните грижи на прототипа на Тони Спарк, бащата на „Айрън мен“, а през останалото време той не е на Земята, витае някъде далече и напред. Мъск предрича, че до 100 години хората ще са колонизирали Марс и милиони ще могат да живеят на Червената планета.    

Журналистите, които общуват с Елън Мъск, го сравняват с Ной, човека, който строи голям кораб, за да спаси хората от потопа, създаван от самите тях. Други го оприличават на Икар. И едните, и другите виждат в него неограничения полет на идеите, които дават надежда, че човечеството има бъдеще.

-----

* Този материал е публикуван в списание „Клуб Z” през февруари 2015 година. Поради непреходната му стойност и актуалност днес го предлагаме на читателите на www.clubz.bg. Ако искате да четете качествени политически, икономически, културни и спортни материали навреме, списанието „Клуб Z” ще излиза всеки месец и през 2016 г. и можете да го намерите на будката до вас. Или да се абонирате – каталожен № 1403 за „Български пощи“ или каталожен № 525-1 за „Доби прес“.