Атентатите в Брюксел бяха само част от все по-ефективна серия удари, целяща да подхрани хаоса в Европа и по този начин "да унищожи сивата зона" по думите на уводна статия от 12 страни;и в онлайн изданието "Дабик" наа "Даеш" ("Ислямска държава" - б.р.) от началото на 2015 г.

РЕПОРТАЖ ОТ БРЮКСЕЛ НА ВЕСЕЛИН ЖЕЛЕВ: "ЯСНО БЕШЕ, ЧЕ ТОВА ЩЕ СТАНЕ ТУК"

Сивата зона в случая е зоната на полумрака между доброто и злото, в която се намират повечето мюсюлмани. С други думи - между Халифата и неверниците, които "благословените деяния на 11 септември" откроиха. Статията цитира Осама бен Ладен, според когото "Даеш" е истинският му наследник:

"Светът днес е разделен. Буш говори истината, когато казва: "Или сте с нас, или сте с терористите", като днешните "терористи" за западните кръстоносци. Вече дойде времето за зруто събитие, което... за донесе разделение в света и да унищожи сивата зона."

Идеята е "Даеш" да запълни празнината навсякъде, където царува хаосът - като в по-голямата част от Сахел1 и Сахара, и да създаде хаос, който след това да запълни - така, както действа в Европа.

Приемането на сирийски бежанци, спасяващи се от този хаос, би било ясен и печеливш отговор на Запада на тази стратегия за разделение, докато масовото отхвърляне на бежанци е съвсем ясен губещ отговор. помнете, че когато Тед Круз говори за американски полицаи, които да "патрулират и отцепват" мюсюлманските квартали, когато Донаалд Тръмп говори за забрана на мюсюлманите, че те буквално копират сценария на "Даеш".

Следващите аксиоми са взети от "Сивата зона" и "Управление на хаоса - чрез диващина", издадени през 2004 г., станали задължителни за всеки политически, религиозен и военен лидер или емир на "Даеш". действията на групировката са съответствали и вероятно ще продължат да съответстват на тези аксиоми:

Разнообразете ударите и атакувайте уязвими цели - туристически райони, места за хранене, места за забавление, спортни прояви и т.н.. Те никъде не могат да бъдат напълно защитени. Изтощавайте ресурсите на неверниците доколкото можете и така подкопавайте вярата на хората в способността на техните правителства да им гарантират сигурност - най-важната функция на държавата.

Мотивирайте масите да летят до регионите, които управляваме, като елиминирате "сивата зона" между истинския вярващ и неверника, която повечето хора, включително мюсюлмани, населяваат в момента. Използвайте така наречените терористични нападения, за да помогнете на мюсюлманите да осъзнаят, че немюсюлманите мразят исляма и искат да навредят на всички, които не го изповядват, и да покажете, че миролюбието не носи на мюсюлманите нищо друго освен болка.

Използвайте социалните медии, за да подтиквате към насилие симпатизантите зад граница. Предавайте следното послание: "Правете каквото можете, с каквото имате, където и да сте, когато е възможно."

Подозирам, че "Даеш" планира едновременни атаки в редица градове в Европа, за да задвижи процеса на унищожаване на синята зона, а също така за да отклони вниманието на вероятните си привърженици от постоянно увеличаващите се военни поражения в Сирия и Ирак.

За разлика от "Ал Кайда", чиито атентати в Европа и където и да било другаде бяха до голяма степен предизвикани от вдъхновение, а не от пряка заповед и контрол, "Даеш" днес е в състояние да командва от дистанция, както и да вдъхновява с идеята за утопичен халифат тук и сега (нещо, което Бен Ладен категорично отхвърляше, докато САЩ бяха достатъчно силни, за да го предотвратят и лишат от легитимност). Групировката проникна в имигрантски квартали, превзе каналите за бежанците и се възползва от апатията на западното общество, което не познава войната и битката за ценности от 70 години насам, а също и от липсата на морални норми в изглеждащото безкрайно, без значение от пола, безразлично към културата юношество.

"Даеш" радикално завършва всичко това с точно определени червени линии и зрелищно насилие, което чуждестранните й привърженици изпитват, когато скъсат личните си връзки и тези на човещината.

При липсата на набожна алтернатива на страст и значимост мнозина присъединяващи се към "Даеш", изтлежда, си казват: "По-добре край на страданията в статуквото, с надежда за нещо по-добро, колкото и страдания и ужаси да са необходими." Това, разбира се, е сърцевината на апокалиптичното мислене - че за да спасиш този свят може да е необходимо да го разрушиш и да отложиш надеждата за следващия живот.

Това е краен израз на това как силата на видимо абсурдните идеи става реална - привилегията на абсурда, която не притежава нито едно същество освен човека, но която подчинява всички създания на Неговата воля, включително останалите хора.

Военните действия по сдържането и отслабването на "Даеш" в нейното сърце - и най-вече без масово вкарване на американски войски - е необходимо условие за разгром на групировката, макар и такова, което ще бъде доста по-трудно за изпълнение, отколкото обикновено твърдят нашите политически и военни лидери.

Дори това само бо себе си няма да бъде достатъчно, ако се надяваме да избегнем загубата на идните поколения. най-добрата ни надежда е да се противопоставим на съблазънта на "Даеш". И тогава в дългосрочна перспектива ще се появи надежда от глобалния подтик към обществени инициативи, оглавени ог обучени млади активисти, готови да предложат алтернативно изразяване на идеализма, основано на авантюристични, весели и възхитителни форми на миротворчеството, привлекателни колкото и войната.

Или можем да изпратим повече от полицаите на Круз да патрулират срещу мюсюлманите и да се готвим за най-лошото.

-------

1Регион в Африка между Сахара на север и по-плодородния район на юг, наричан Судан, но нямащ нищо общо с едноименна държава. Сахел включва  Сенегал, Мавритания, Мали, Буркина Фасо, Нигер, Нигерия, Чад, Судан и Еритрея.

* Авторът раководи изследванията по антропологията в Националния център за научни изследвания в париж. Той е асистент в Оксфордския университет и стипендиант в Кулежа по криминално правосъдие "Джон Джей" в Ню Йорк. Препечатваме анализа му от специализираното американско издания "Дейли бийст".