АТИНА - Протестно шествие, гръмки лозунги срещу предвидените в третата спасителна програма реформи, сблъсъци със силите за борба с масовите безредици и сълзотворен газ. Така изглеждаше Атина около обедните часове в петък, когато гръцкото правителство подписа споразумението за приватизацията на най-голямото пристанище в страната с китайския гигант COSCO.
Приватизация в Гърция на Ципрас? О, да! Ето подробностите:
Церемонията се проведе в гръцката правителствена резиденция "Максиму" в присъствието на премиера Алексис Ципрас и министъра на търговското корабоплаване Теодорос Дрицас. От китайска страна документът бе подписан от изпълнителния директор на компанията-майка China Cosco Shipping Corporation Limited Су Лиронг, а от гръцка – от председателя на Фонда за приватизации Стелиос Пициорлас.
По време на последвалите изявления пред медиите гръцкият премиер определи сделката като
„ход, който ще скъси пътя на коприната”
и допълни, че тя поставя началото на процес за привличане и на други инвеститори. Малко по-късно Ципрас получи покана от китайския си колега Ли Кекянг да посети Пекин през юни, която прие.
Въпреки предвиденото в програмата обаче гръцкият премиер не присъства на последвалата церемония за официалното представяне на споразумението в конгресния център "Запион". Тя не бе уважена и от министъра на корабоплаването Теодорос Дрицас.
Защо си тръгна премиерът?
Не е ясно дали китайските партньори са били учудени, но в Гърция много малко хора бяха изненадани от това решение на Алексис Ципрас. Повечето от коментаторите споделиха мнението, че той просто не е искал да бъде заснет на оповестяването на сделката, срещу осъществяването на която роптаеше, докато се намираше в опозиция.
Социалните мрежи се изпълниха със снимки и изказвания отпреди две години, когато днешният премиер пишеше в туитър:
„Приватизират пристанището, превземат общината, контролират града. Това е планът”.
В телевизионно интервю от същия период Ципрас беше повече от категоричен, че приватизация няма да има. Той използва думите:
„Ще дойдат, за да вземат пристанищата и летищата ли? Е, нека дойдат. Тези неща стават само с военни кораби”.
В не по-малко неудобно положение се озова и министърът на търговското корабоплаване, който бе оглавил немалко протестни шествия срещу приватизацията на пристанището в Пирея. Потребителите в социалните мрежи му припомниха, че написаното остава, като публикуваха коментар от туитър от месец май 2014, в който Теодорос Дрицас посочваше:
„Няма да ни вземат града на пирейската вяра” с хаштаг „Аз съм пристанището”.
Снимка от 11 март 2014 г., на която Дрицас е начело на протестно шествие, придружена от коментар: „Теодорос Дрицас и съратниците от града на шествие срещу приватизацията на пристанището в Пирея”, бе още едно доказателство, че за СИРИЗА приватизацията не е това, което беше до съвсем скоро. От „разпродажба на държавно богатство” те се превърнаха в „начало на процеса за реорганизация и възход на икономиката”, но не без съпротива. Показателен е фактът, че дори след обявяването на резултатите от търга преди няколко месеца, Дрицас заяви, че пристанището няма да се приватизира. Според добре запознати със събитията източници, той се опитвал да блокира сделката до последния момент. За да се избегне провалът са били сменени членове на управителния съвет на управляващата до днес компания.
ЦИПРАС И МЕДИИТЕ - ОТ "ВРАГОВЕ НА НАРОДА" ДО ЗАДКУЛИСНИТЕ ДОГОВОРКИ
Очаквано, приватизацията на пристанището предизвика реакции сред служителите на компанията и техни колеги от други гръцки пристанища. Те се опитаха да пробият многобройния полицейски кордон, за да стигнат до конгресния център и да заявят, че се противопоставят на приватизацията. Членове на отрядите за борба с масовите безредици ги отблъснаха, като използваха сълзотворен газ.
Кадрите с протестиращите служители изглеждаха като извадени от близкото минало, когато СИРИЗА оглавяваше всички протести срещу реформите и всички останали ангажименти, поети от Атина в рамките на спасителните програми.
„Ако Дрицас не беше сигурен, че ще го оплюят и мерят с кисело мляко, сега щеше да е с тях”, бе един от коментарите за протеста. Други осмиваха правителството за реакцията на полицаите, които „днес очевидно бият по-леко, защото ни управлява левицата”.
Трагикомичен или не, сблъсъкът на гръцките управляващи с реалността продължава.
Цената за пристанището в Пирея възлиза на 1,5 милиарда евро. Тя включва 368,5 милиона евро за откупуването на 67 на сто от акциите на управляващата пристанището компания OLP, плюс 350 милиона евро за инвестиции през следващите 10 години и приходите за гръцката държава от споразумението за преотстъпване в размер на 3,5 на сто от оборота на пристанището. Очаква се оборотите да бъдат от порядъка на 410 милиона евро.
Според източници съвсем скоро се очаква подписването на споразумението за приватизацията на 14-те регионални летища с немската компания "Fraport" срещу 1,23 милиарда евро...
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни