Много издатели са в толкова трудни отношения с читателите, коментиращи публикациите им, че редица сайтове изобщо премахнаха функцията "коментирай". Американският бизнесмен Майкъл Робъртсън обаче смята, че е измислил по-добра идея - да прибира пари от коментиращите, съобщава Блумбърг.

Робъртсън смята, че неговата компания "Солид опиниън" предлага пазарно решение на проблема с троленето.

"Ако можем да превърнем коментарите в източник на доходи, издателите изведнъж ще поискат да се сдобият с тази функция, ще могат да инвестират в нея време, а ние - да вдигнем нивото на коментарите", казва той.

Миналия уикенд тази система заработи в сайта на американския вестник "Сан Диего юниън-трибюн". Отсега нататък читателите могат да печелят точки, които могат след това да "похарчат" за публикуване на коментари на видно място под обсъждания материал в изданието.

Точки могат да бъдат събрани по три начина - чрез публикуване на коментар, чрез редовно посещение на сайта или просто чрез плащане на пари. За 10 долара желаещите могат да си купят 880 точки. Минималната цена за публикуване на коментар на видно място е 15 точки.

Използваният софтуер е на "Солид опиниън". А компанията собственик на вестника е "Трибюн пъблишинг". Тя притежава два от най-големите вестници в САЩ - "Чикаго трибюн" и "Лос Анджелис таймс". Но засега смята да използва новия модел в по-малките издания.

Колкото до решението на "Сан Диего юниън-трибюн", досега вестникът изпорзвал системата за коментари на фейсбук. Резултатът обаче не бил очакваният. И не се получавал голям трафик, отбелязва шефът на онлайн изданието на вестника Том Малъри.

Освен това компанията плаща на онлайн модератори. Затова тя решила да прехвърли част от цената на услугата върху коментиращите читатели. Разбира се, главната цел била изкореняване на троленето.

Но не всички, желаещи да коментират, са длъжни да плащат, изтъкват от "Сан Диего Юниън-трибюн". В раздела за коментари от "Солид опиниън" добавили три места за рекламирани отзиви. Те могат да бъдат продадени на търг. Печели този, който плати най-много - в точки или в пари.

Майкъл Робъртсън е убеден, че политическите организации ще започнат да си купуват най-добрите места за коментари под статиите, а бизнесът ще смята платените коментари за начин да икономисат пари за реклами.