Може ли дългите тридневни уикенди да спестят средства на училищата в слабонаселените райони, без това да навреди на качеството на обучението? Според ново проучване това е точно така.
Изследователи от университетите в Джорджия и Монтана са установили, че началните ученици, които имат един ден по-дълга почивка, получават по-високи резултати на тестовете по математика от връстниците си, които посещават школото в пет дни от седмицата според стандартния учебен график.
Проучването им е публикувано в списанието "Образованиет, финанси и политика" и се базира на широкопредставителни анализи. Учениците от четвърти и пети клас са попълвали еднакви тестове, а сравнението на резултатите показва, че по четене учещите само 4 дни не отстъпват по нищо на тези, които ходят на училище ден повече. Но при изпитите по математика учените се натъкнали на голяма изненада. Хлапетата с по-дълги уикенди имали значително по-високи резултати по математика.
"Това откритие противоречеше на очакванията ни", казва Мери Бет Уолкър, декан на факултета за политически изследвания в университета в Джорджия.
Тя признава, че както много други преподаватели е смятала, че по-дългите уикенди ще се отразят негативно на децата, че така те по-бързо ще забравят учебния материал и че ще бъдат по-разконцентрирани.
Четиридневната учебна седмица е от голяма полза на училищата в слабонаселените райони. По-дългият уикенд би им позволят да пестят от режийните и транспортните си разходи. Всъщност съкратените учебни седмици и в момента са често срещани в селските части на Ню Мексико и Уайоминг. В щата Колорадо над една трета от училищата са с 4-дневни занятия, а за подобна реформа се ослушват и учебни заведения в Орегон, Мисури и Флорида.
Според Мери Бет Уолкър са необходими допълнителни проучвания, за да се разбере как 4-дневния модел би се отразил на учениците в по-големите градски райони.
"Засега това, което виждаме е, че по-кратката учебна седмица явно уплътнява по-добре времето на учениците и те дават по-добри резултати", казва тя.
Според преподавателката е възможно допълнителният почивен ден да носи повишено щастие и да влияе позитивно и на производителността на учителите.
"Крайното решение е на политиците и училищните администратори. Те трябва да преценят, но категорично можем да кажем, че три почивни дни през седмицата не влияят негативно на резултатите на учениците", добавя Уолкър.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни