За утре е насрочен протест на служителите на Летище София срещу правителственото решение за отдаване на концесия на аерогарата. Очаква се на протеста да се съберат около 300 души пред стария Терминал 1. Защо работещите са притеснени от това решение Клуб Z разговаря с Тодор Митов, председател на Федерацията на транспортните работници към КТ "Подкрепа".
Ето разговора ни с него:
- Г-н Митов, какво точно притеснява синдикалните организации на КТ "Подкрепа" и КНСБ в концесионната процедура за Летище София?
- Притесняват ни много неща и именно затова утре сме организирали митинг-шествие на летището. Ще се съберем на терминал 1 между зоната "Заминаващи" и "ВИП"-а от 12 до 13 часа. Излезе информация, че се спира концесията заради жалба в Комисията за защита на конкуренцията, служителите на летището сега викат "Ура", но това е само временно и по никакъв начин не решава проблема.
Процедурите по отдаването на летището си вървят въпреки нашите възражения, които многократно сме представяли пред министъра на транспорта Ивайло Московски. Беше ни обещал концесионните анализи, но не ни ги даде. Не било редно. Съгласихме се. След като бе публикувано обявлението за процедурата обаче видяхме едни доста странни и озадачаващи цифри.
- Кои числа ви озадачават?
- Първо, нека видим какво показват финансовите резултати на летището за миналата година. 154 милиона лева са приходите на летището за 2015 г. Ако това число го умножим по 35 - каквато е заложената в документацията продължителност на концесията в години, се получава числото 5 405 155 000 лева. В същото време Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията е заложило общ приход за периода на концесията от 2 675 876 000 лева. Тоест, получава се една разлика от 2,7 милиарда лева. В условията е записано акуратно, че фирмата, която ще вземе летището, ще събира приходи от такса кацане, от пътническа такса, от такса паркинг, от такса ръкави, такса шум, от такса сигурност. Всичко това са реално всичките приходи на летището.
Освен това се казва, че концесионерът ще бъде задължен да реализира инвестиции в размер не по-малък от 306,6 млн. лева. Само че само през последните три години летището от собствени средства е реализирало инвестиции в размер на 36 милиона лева. Получават се по 12 млн. лева на година или ако се запази същото темпо на инвестиции, то за 35-годишния срок на концесията се получават 420 милиона лева.
- Но изплащането на новия Терминал 2 на летището продължава. Този разход нали ще бъде поет от концесионера?
- Изобщо не е така. В момента ние изплащаме по 10,736 милиона лева на ЕБВР за финансирането на новия терминал. Но догодина реално ще е последната вноска по този заем. Този разход пада и се превръща в чиста печалба. Освен това всички летищни такси се прибират от концесионера във Варна и Бургас, а при нас влизат директно в държавния бюджет. Така че нека не гледаме, че печалбата на аерогарата е 5,580 млн. лева за миналата година. Фактически преди тя да се появи в бюджета сме внесли 18 милиона лева от такси. Ако прибавят и тези 10,7 милиона след като свърши заема към ЕБВР се получава една съвсем друга ситуация.
- Казвате, че реално летището печели повече от това, което се вижда във финансовите резултати?
- Всички тези сметки, които изреждам, са направени на база на данните за миналата година. Сега всичко е по-добре. През тази година само имаме с 15-20 процента ръст на пътниците, а всеки пътник и всеки полет носи пари на Летище София. Дойдоха "Райънеър" и то с 21 нови полета на седмица. Приходите ще са значително повече.
Освен това обаче има и още нещо, което е много важно. Правителственият Авиоотряд 28 е към министерството на транспорта, но правителственият ВИП не го издържат те, а Летище София. Всички дейности по стопанисването там, се извършва от наш персонал. Същото важи и за Летище Балчик, което е в активите на столичната аерогара.
- И какво става с правителствения ВИП и летището в Балчик?
- Те не са част от концесията и реално държавата ще се натовари с допълнителни разходи за обслужването им. А само в обслужването на правителствения ВИП са ангажирани десетина души, има и много сериозни разходи за парното на сградата, което е на нафта, на керосин. Доста пари гълта.
Работещите на летището са притеснени, че ще бъдат орязани социалните разходи, защото тук парите са достатъчно добри спрямо нивото за държавата.
- Очаквате да има съкращения, така ли?
- Сега тук работят 2200 души, а концесионерът ще е в правото си да направи нова организация на труда. Дейности ще могат да бъдат възложени на външни фирми. Каквото и да си говорим през последните 20 години винаги когато се сменя властта и нова партия поеме управлението, при нас се назначава още и още персонал. Няма сини, червени, зелени, жълти - всички правят едно и също.
- И наистина ли има работа за 2200 души на летището?
- Това е работа на мениджмънта. Ние гледаме да се спазва трудовото законодателство.
- Но това, което казвате, е по-скоро аргумент в полза на отдаването на концесия на летишето!
- Един депутат ми казва "Как ще го даваме на концесия, къде ще ни работят жените". Това е така. Вдигат телефона - и готово! Ние сме оазис - летището, РВД, някоя друга агенция, Центъра за градска мобилност... Това го има, но ние гледаме числата. Писахме до премиера Бойко Борисов, до финансовия министър Владислав Горанов и до Московски. Показваме им разминаванията в числата, а няма никакъв отговор от тяхна страна.
Принципал на Летище София е министърът на транспорта. Той назначава мениджмънта. Така че ако има свръхперсонал, чия е вината? Те преценяват дали да се работи с 10 или със 100 души. Когато назначават нови хора, ние не ги питаме, даже се радваме, защото се разкриват нови работни места. Но когато започнат да казват, че работните места пречат, проблемът не е на синдикатите, а на мениджмънта. Ако има свръхперсонал, то той е именно сред полит-комисарите, назначавани от партиите. Тоя номер няма да върви при отдаване на концесия, но ако видим историята досега, то коя концесия у нас е станала нормално и има положителен ефект. Няма такава! Летището и като държавно може да работи много по-добре и да печети много повече. Стига да има воля за това.
- А как гледате на идеята с авансово изтеглени пари от бъдещия концесионер на летището да се покриват дългове на БДЖ?
- Това са пълни глупости. В България има Министерство на икономиката, но няма икономика, която да храни БДЖ. И Христо Ковачки вече си пусна собствени влакове. БДЖ могат много лесно да го спасят, ако въведат тол такси и качат тировете на влака, но това не трябва да се обвързва по никакъв начин с бъдещето на Летище София. Сега те наливат милиарди в нови магистрали, а след това по тях минават турските тирове срещу дневна винетка и ги разбиват.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни