Едуард ХЕЛМОР, Гардиън

Стремленията на Кание Уест към световното изкуство не са от вчера, но изпълненията му – както се вижда от видеото към песента му Famous – стават все по-сложни. Базиран на платното от 2008 г. на американския реалист Винсънт Десидерио, клипът показва рапъра и съпругата му Ким Кардашиян да лежат голи на извънредно широко легло в потен сън след секс.

Те са сред 10 други знаменитости без дрехи – Тейлър Суифт (която е обидена и в текста на песента), Риана, Крис Браун, Рей Джей, бившето гадже на Уест Амбър Роуз, Кейтлин Дженър, който му е роднина, Доналд Тръмп, Бил Козби, Джордж Буш и Ана Уинтор. Някои от тях, а може би и всички, са восъчни фигури – камерата преминава над телата им, а саундтракът кулминира с две минути аплодисменти и тежко дишане.

Дали Famous прави Уест художник, е толкова спорно, колкото и дали това, че пуска линия дрехи, го превръща в моден дизайнер. Рапърът заяви, че видеото е вдъхновено както от Десидерио, така и от Матю Барни – „моя Исус“. Барни е известен със своите продължителни, наситени с митология филми, които често включват известни хора – въпреки че за разлика от Famous, това е с тяхно съгласие. Преди две години Уест присъства на нюйоркската премиера на 6-часовия River of Fundament на Барни, чиято история е базирана на романа „Древни вечери“ на Норман Мейлър. Във филма има няколко доста противоречиви елемента, включително и епизод с поставяне на око в ануса на бременна жена.

Famous не включва нищо толкова трансгресивно, но изобразяването на жени като Суифт голи, най-вероятно без тяхно съгласие (Уест ги подкани да го съдят в Туитър – в статус, който по-късно изтри), причини безпокойство, макар рапърът да твърди, че е премахнал всякакви откровено сексуални кадри от видеото.

Актрисата и режисьор Лена Дънам заяви, че клипът връща спомена за изнасилвача от Станфордския университет Брок Търнър:

„Сега трябва да видя проснати восъчни тела на известни жени в безсъзнание, усукани, сякаш са били дрогирани и захвърлени в пристъп на гняв? Като гледам жена, която обичам – като Тейлър Суифт, такава, на която се възхищавам – като Риана или Ана, принизена до чифт восъчни гърди, направени от някой си експерт по специални ефекти, се чувствам тъжна, притеснена и в опасност“.

Куратор в галерия в Ню Йорк, който предпочита да остане анонимен, се съгласява с Дънам:

„Кание използва тялото на Тейлър Суифт без да я пита и я поставя в тази покорна позиция. Разбира се, по телевизията той нарече това изкуство, но аз не съм убеден, че може да се каже изкуство на нещо, само защото предизвиква противоречия.“

Изкуство или не, Famous засили репутацията на Кание Уест като умел нагаждач към обстоятелствата чрез експлозивни скандали.

„Това е коментар на славата“, каза рапърът пред „Венити феър“ и нарече живота си „ходещо пърформънс изкуство“.

Десидерио, художникът, вдъхновил клипа, го одобрява. Пред списание „Дабъл Ю“ той коментира, че е бил поканен да го гледа на премиерата му в Лос Анджелис и това, което Famous демонстрира, е „силата на творческото въображение за издигане на трансцендентални категорични очаквания“. Той отива и по-далеч, като добавя, че видеото показва „флуидността на прехвърлянето на кодове, дълбоко вградени в апарата на нашата комфортна среда“.

Междувременно културният анализатор Боб Лефсец написа през уикенда, чеFamous, „изрязан от същия плат като Sex book на Мадона“, просто доказва, че видеото е по-голямо отвсякога. Но дали това го прави изкуство?

„Това е трик. Няма да говорим за него следващия месец, ако изобщо го дискутираме идната седмица. Но това е ОК, Кание ще се прояви с нещо друго. Когато се омъжиш за женските гърди и славата, си ударил джакпота. Всички освен асексуалните ще искат да видят клипа поне веднъж.“

Последния път, когато поп звезда с подобна позиция, Джей Зи, се опита да създаде пърформънс, случаят прерасна в скандал. През 2013 г. рапърът излезе в галерия в Ню Йорк с Марина Абрамович, като изпълняваше песента си Picasso Baby в продължение на шест часа. Години по-късно Абрамович заяви, че музикантът не е изпълнил направените обещания в замяна на нейното участие в проекта и добави, че е била „напълно използвана“ и „се е оказала с празни ръце“. Тя описа колаборацията им и като еднопосочна сделка. По-късно институтът на нейно име се извини на Джей Зи.

Кураторът, работил по инсталацията Picasso Baby, сега коментира пред „Гардиън“, че музикалните парчета на Кание и Джей Зи имат малко допирни точки.

„Да създаваш неща само в името на шокирането на публиката, не ги прави изкуство. Той се опитва всячески да провокира противоречие, така че хората да говорят за него.“

Или може би, както Уест и Джей Зи пеят в дуета си Niggas in Paris:

„Даже не знам какво значи това. Никой не знае какво значи, но е провокативно. Не, не е, гнусно е. Кара хората да се извръщат.“

Площад Славейков