Ако утре сериозна лаборатория извади прототип на лекарство, което лекува 90% от всички ракови заболявания (което, за съжаление, е много невероятно, но дано се случи), дали е правилно лекът да бъде пуснат на пазара с тестова цел? Въпросът е условен и включва хипотезата, че прототипът не е завършен продукт и може да има странични ефекти. Дали е оправдано такъв прототип да бъде пуснат веднага или трябва да продължи да бъде разработван само лабораторно?
Вероятно повечето хора ще са “за”, отколкото “против”. Сега да оставим примера с лекарството и да кажем, че тестът трябва да бъде направен с автомобили. Въпросът тогава е: "Подкрепяте ли законодателни промени, с който да се разреши на производителите на автомобили да пуснат тестово в България голям брой пилотни модели на автомобили без шофьори”?
Учените твърдят, че колите без шофьори ще спасят много човешки животи в следващите десетилетия. За последните 10 години у нас от пътни произшествия са загинали над 10 хиляди души. Първите модели на коли без шофьори са факт. Те имат сензори, които позволяват драстично намаляване на пътните инциденти.
В същото време около автопилотните автомобили има доста неизвестни - как автомобилите да бъдат адаптирани към местните особености на движението (в пернишко, например - с извинение) как, дали и кога контролът върху автомобила да бъде предаван на шофьор в случай на извънредни обстоятелства, които изискват човешка намеса...
Всъщност, гледката на коли без шофьори може да е страскаща за мнозина. Нещо като конник без глава... (по Майн Рийд). Интересен въпрос е и как роботът в колата ще реши дали да спре на кръстовище, на което няма светофари или пътните знаци са изтръгнати и предадени на вторични суровини. Или ако на тротоарите има пешеходци, които се канят да пресичат улицата.
Представете си също възможността по родните пътища да се появят безпилотни камиони. Твърде е вероятно да се движат предимно в дясното платно, да спазват ограниченията, да спират по график и да облекчат логистиката в транспорта, като го направят по ефективен. В същото време ще изчезне цяла една съпътстваща индустрия, крепяща се на тираджията - като започнем от труженичките на свободната любов по паркингите и крайпътните ресторантчета и приключим с допълнителните доходи на служителите на Държавната автомобилна инспекция и пътните полицаи.
Да, катаджиите! Те са ключът към отговора на въпроса ще има някога у нас безпилотни автомобили. Ако намерят начин да работят “частно” след въвеждане на безпилотни автомобили, нямайте съмнение, че ще сме в челните редици на техонологичната автоиндустрия. Трудно е обаче да си представим как автомобил без шофьор дава рушвет заради превишена скорост, неправилно изпреварване или направен десен завой на червено.
Безпилотните коли са част от големия разговор дали и доколко да допуснем технологии с изкуствен интелект във всекидневието си. За добро или за лошо, у нас такива дискусии са само развлекателно четиво. И накрая, за да не бъде този текст напълно безполезен, вижте уеб сайта на компанията Drive.ai. Тя се създадена в Калифорния, за да влезе в бизнеса с логистика, транпортни услуги и иновации, свързани с безпилотните автотехнологии и огромната съпъстваща индустрия, която те ще създадат. Ако бизнес философията на компании като Drive.ai ни помогне да мислим технологично, вместо да харчим пари за мобилни телефони, значи няколкото минути четене на тази статия са си заслужавали.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни