Към момента най-скъпа в медиите е кампанията на Румен Радев и Илияна Йотова. За реклама кандидатпрезидентската двойка, подкрепена от БСП, е изразходвала – 420 847 лв. (без ДДС). На второ място по разходвани средства е кампанията на Цецка Цачева и Пламен Манушев (ГЕРБ) – 283 184 лв. (без ДДС). До 27 октомври са похарчени общо 1 704 812 лв. (без ДДС) за медийна реклама на кандидатите за президенти на тези избори.
Това сочат данните от мониторинга на Институтът за развитие на публичната среда, който той продължава в изпълнение на изискванията в Избирателния кодекс.
Наблюдението обхваща сайтовете на 47 медии – електронни и печатни – 10 телевизии, 4 радиостанции, 17 вестника и 16 информационни сайтове и агенции. Мониторираните медии са, както следва:
Според публикуваните данни за договори в 37-те медии, само трима от кандидатите към този момент не са изразходвали средства за медийна кампания. Това са: Николай Банев (ИК), Жорж Ганчев (партия „ХРИСТИЯН-СОЦИАЛЕН СЪЮЗ“) и Пламен Пасков (ИК).
От публикуваните до този момент договори става ясно, че бТВ (265 618 лв. без ДДС) e привлякла най-много средства за отразяване на кампанията, следват Нова тв (204 205 лв. без ДДС), БНТ (181 335 лв. без ДДС) и Канал 3 (159 467 лв. без ДДС).
"Партия ДПС няма своя кандидатска двойка и официално обяви подкрепата си за независимия кандидат Пламен Орешарски. Мониторингът обаче показва, че партията е сключила два договора за отразяване на предизборна кампания по БНТ и БНР. В самите договори, не е посочено за чия кампания са сключените те, нито става ясно в какви форми ще е отразяването. Общата сума на договорите е 9 820 лв. без ДДС (9 660 лв. за БНТ и 200 лв. за БНР). На сайта на БНТ е публикувано видео от излъчена платена форма на реклама, отразяваща откриването на кампанията на кандидата Орешарски в “бастиона на ДПС” в гр. Кърджали, “за да покаже, че движението е силно и решено да спечели изборите”, се отелязва в мониторинга на неправителствената организация.
Мониторингът ни включва и първите безвъзмездни договори за отразяване на кандидатите, публикувани от тв. Евроком. От телевизията са обявили 5 договора за безвъзмездно отразяване с кандидатите Кемил Рамадан – Момчил Добрев, Александър Томов – Радослав Радославов, Димитър Маринов – Радослав Петров, Румен Гълъбинов – Веска Волева, Камен Попов – Георги Неделчев. С приетите по-рано тази година промени в Изборния кодекс, доставчиците на медийни услуги вече са длъжни да обявяват на интернет страниците си информация и за безвъзмездните договори, сключени във връзка с предизборната кампания.
Най-много дарения е привлякъл Радев
Към 27 октомври справката с регистъра за даренията в Сметната палата показва, че 9 от 21 кандидат-президентски двойки, са декларирали получаването на парични дарения – Радев – Йотова, Енчев – Велева, Трайков – Събев, Калфин – Халачев, Марешки – Петров, Орешарски – Папазов, Господин Тонев – Андреев, Дончева – Спасов, Ганчев – Парамов.
Всяко получено дарение трябва да се декларира в 7-дневен срок от получването му.
Към този момент най-много дарения за кампанията си е привлякал ген. Румен Радев – 284 236 лв. В допълнение към тази сума, инициативният комитет, издигнал генерала е “вложил” средства в размер на 14 100 лв. От тях 10 000 лв. са лично внесени от кандидата за президент, а останалите – от членовете на комитета Корнелия Нинова, Стефан Данаилов и Невяна Малчева.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни