Операторът на летището в Манчестър, Англия, има интерес към концесията на аерогара София и е поискал писмено удължаване на срока за подаване на оферти. Това е законовото основание Министерството на транспорта да измени крайния срок от 14 декември т.г. на 31 януари 2017 г., съобщи на извънреден брифинг транспортният министър в оставка Ивайло Московски. Той се е консултирал за решението с премиера Бойко Борисов.
Повод за следобедната пресконференция беше днешната изява на депутати от БСП, които на трибунка в парламента поискаха да бъде прекратена процедурата за отдаване на концесия на столичната аерогара. Аргументите са много ясни - не може едно правителство в оставка, а след това и един служебен кабинет да се произнасят по толкова значими въпроси, заяви Жельо Бойчев, говорител на парламентарната група на левицата.
Нещо повече - Бойчев вкара и допълнителна интрига по темата с думите, че ако процедурата не бъде спряна, от БСП ще считат, че това е поредното предаване на националните интереси, че това е "може би цената за подкрепата на г-н Ердоган за Цецка Цачева на последните избори".
Кандидатката на ГЕРБ за президент загуби всички български райони, а в чужбина спечели единствено в Турция. А в началото на този месец стана ясно, че турският "Лимак холдинг" в консорциум с руската "ВТБ капитал" и операторът на летище Цюрих ще кандидатстват заедно за концесията на софийския аеропорт.
"Оставяме на служeбен кабинет, вероятно на г-н Радев, да реши дали ще прекрати тази процедура или не. Аз не бих я прекратил, защото концесията на летище София никога не е била самоцел за нас. Тя винаги е била обвързана с това, че е единствената възможност да бъдат стабилизирани БДЖ", обяви Ивайло Московски.
И припомни, че в предишния мандат на ГЕРБ те са заварили държавните железници с 850 млн. лв. необслужвани дългове, натрупвани именно от партията и хората, които в момента настояват да не се намери решение за тях. Към днешна дата задълженията на БДЖ са малко под 500 млн. лв., но кредиторите (5 банки плюс KfW) не позволяват повече разсрочване и единственият вариант да се намери вътрешен ресурс беше този, добави министърът.
Московски категорично отрече, че държавата ще "подарява, харизва" и т.н. летище София.
"Нека припомня, че първо има авансово плащане от 640 млн. лв. към държавата плюс концесионни такси по 10 млн. лв. на година плюс 300 млн. лв. инвестиции. Оттам кандидатите започват да се състезават и тези суми може да се вдигнат. Ако това са подаръци, нямам коментар", допълни транспортният министър.
Тъй като се прокрадват съмнение, че летището ще бъде подарено на турска фирма, ние имаме основание и ще удължим срока, каза още той. И добави - нека тези хора, които претендират за прозрачност, честност, да няма задкулисие, нека те да вземат решение. Дотогава обаче те трябва да отговорят на въпроса какво се случва с БДЖ и с тези 500 млн. лв. дългове. Те ще трябва да бръкнат в бюджета и да ги извадят, но за сметка на други сектори.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни