След дългогодишни спорове в страната и с Брюксел Германия въвежда такса магистрала. Съответен закон одобри днес горната камара на парламента – Бундесратът, където са представени федералните провинции. Преди седмица мярката бе гласувана от долната камара – Бундестага, с мнозинството на управляващите – десницата и социалдемократите. Опозицията беше против с аргумента, че се въвеждала “такса чужденец”.

Правителството взе решение за въвеждане на такса магистрала още през 2015 г. и то под натиска на съуправляващия баварски Християнсоциален съюз. Европейската комисия се противопостави, позовавайки се на действащото европейско право. Основният аргумент беше, че се дискриминират граждани на други държави. Те ще трябва да заплащат за винетки, докато на германците сумите ще бъдат приспадани от данък автомобили, нещо като нашия пътен налог.

Това наложи законопроектът да бъде преработен, както и стана. Новото правно регулиране влиза в сила от 1 януари 2019 г. Очаква се от такси в германската хазна да постъпват по 500 милиона евро годишно. Чуват се обаче гласове, че държавата ще е на загуба – разходите ще са по-големи от приходите.

Самата система е много скъпа, обслужването също. 

При заплащането на таксата шофьорът получава електронна карта, а не класическата винетка, която се лепи на стъклото. Нейните данни, както и регистрационният номер на колата постъпват в централа, откъдето пък следят движението на автомобилите. Така техника отчита при всяка кола дали и кога е платена такса и за какъв период.

В Германия има 13 000 км автомагистрали и 39 000 км първокласни пътища. Картата-винетка за ползване и на двете ще купуват германските граждани, но както посочихме, те няма да бъдат ощетени, тъй като сумите ще им бъдат приспадани от данък автомобил. 

Чужденците ще заплащат само за ползване на магистралите, не и за първокласните пътища.

Няма да се заплаща такса при мотори, електроавтомобили, автомобили за инвалиди, линейки и пожарни коли.

Таксите са различни според различни фактори – нов или стар е автомобилът и доколко двигателят отговаря на изискванията за опазване на околната среда. 

Така за немците таксата е между 67 и 130 евро годишно.

Чужденците не са длъжни да заплащат такса магистрала за цяла година. Според годината на производство на автомобилите и вида на двигателите – бензинов или на дизел, цената за 10 дни е между 2,50 и 25 евро. За два месеца съответно от 7 до 50 евро.

Веднага след гласуването в Бундесрата правителството на Австрия обяви, че законът е дискриминиращ и Виена ще сезира Европейския съд.