От лятото на 2013 г. в България се появява систематична медийна антидемократична пропаганда, която става масирана от първото тримесечие на 2014 г.

От лятото на 2013 г. до 2016 г. средният годишен брой на антидемократичните пропагандни материали нараства повече от тридесет пъти.

Анти-САЩ и анти-НАТО пропагандата е тясно свързана с руския политически календар.

Изборът на Румен Радев за президент отбелязва пик в говоренето срещу "продажните елити".

Това са част от изводите от мащабно изследване, извършено от Фондация за хуманитарни и социални изследвания. Проучването "Антидемократичната пропаганда в България: информационни сайтове и печатни медии" обхваща периода 1 май 2016 – 31 март 2017 г. Финансирано е по проект на Фондация "Америка за България". Обработени са 3080 сайта и блога на български език за периода 2013 г. – 2016 г. и 3305 публикации в 8 мейнстрийм медии за периода от ноември 2015 г. до ноември 2016 г. - "Поглед", "Гласове", "Русия днес", "А-спекто", "Труд", "Уикенд", "Дума", ПИК.

Ето още от изводите:

- Антидемократичната пропаганда не измисля нови формули. Тя е евроскептична, антиинституционална, антигражданска и проруска, сочат данните от изследването.

- За наблюдавания период 2013-2016 г. не е идентифицирана нито една контра пропагандна медия.

- Антидемократичната пропаганда работи с негативни послания, без да утвърждава. На систематично отхвърляне са подложени принципите на либералната демокрация: индивидуалните права и разделението на властите.

- Съществуват четири основни твърдения на антидемократичната пропаганда, които се провеждат в практически всички материали чрез повторение и аранжиране на впечатления, а не чрез аргументи:

 Пропагандата твърди, че „САЩ и НАТО са световен хегемон-кукловод, който води война срещу Европа“;

Пропагандата твърди, че „ЕС е враг на Европа. Европа загива заради това, че е обединена“; 

Пропагандата твърди, че „Русия е жертва на агресия от страна на Запада. Въпреки това Русия се въздига, а руските военни акции са миротворчески“;

Пропагандата твърди, че „Всички (медии, политици, активисти и т.н.), отправящи искания за разделение на властите, са едно неразличимо цяло и всички те са „чужди агенти“.

- Евроскептическата пропаганда за четирите години е нараснала 16 пъти (2013: 109 статии; 2016: 1841 статии).

- От 2014 г. нататък, когато започва реалният ръст на евроскептичното говорене, възходите и пиковете се ръководят по международния и най-вече по руския политически календар. Стабилният и устойчив ръст на евроскептическите публикации започва непосредствено след анексията на Крим (март 2014 г.), реагира на гръцката дългова криза и на въведените санкции срещу Русия, за да достигне най-високи пикове около честването на годишнината от анексирането на Крим (март 2015, 91 публикации месечно), влизането на руските войски в Сирия (септември 2015, 277 публикации) и отново се усилва като реакция на срещата на НАТО във Варшава (юли 2016, 283 публикации за месеца).

Бумът на анти-НАТО, анти-САЩ говоренето и възхвалата на Русия - 2014 г.

През 2013 г. антиамериканска и антинатовска реторика в българското медийно пространство почти липсва. Анти САЩ и анти НАТО пропагандата у нас е пряко свързана с руския политически календар: появява се в края на 2013 г. (с началото на Евромайдана, 40 публикации). Големият ръст на антинатовското и антиамериканското говорене следва руската прокремълска преса в отговор на ескалацията на санкциите срещу Русия, за да достигне пик около честването в Русия на анексията на Крим през 2015 г. (над 400 статии за месец).

- През цялата 2013 г. активността по темата Русия е слаба. Стръмно нарастване има още в началото на 2014 г. (след началото на украинските събития), за да се стигне до над 800 публикации месечно след анексията на Крим през март (когато е и първият стръмен пик на евроскептически публикации) и нов пик от 1200 публикации месечно около честванията в Русия на годишнината от анексията през март 2015 г.

Броят на публикациите, които отхвърлят политическата класа, политическия елит, конкретни техни представители, конкретни граждански движения, но и гражданския процес като цяло, е нараснал двайсет и три пъти – от 494 през 2013 г. на 11 394 през 2016 г.

- Нарастването на броя публикации „анти-САЩ/НАТО” изцяло следва руския политически календар.

- Вътрешнополитически нарастването на броя публикации срещу българския политически процес и институционализъм, освен руския политически календар има и други времеви репери. Например: началото на 43-тото НС и съставянето на правителство през есента на 2014 г., гей парадът в София от 27 юни 2015 г., оказалата се невярна новина за отпадане на „турското робство“ от учебните програми през януари 2016 г.

За разправа с вътрешните политически и икономически елити

- Макар българската антидемократична пропаганда да е проруска, острието ѝ е насочено най-вече навътре: тя служи за разправа най-вече с вътрешни политически и икономически опоненти.

Соросоид vs рубладжия

- Квалификацията „соросоид“ има синоними, „рубладжия“ – няма;

- Употребата на „соросоид“ без синонимите му надхвърля над 4 пъти употребата на епитета „рубладжия“;

 - "Соросоид“ се употребява активно в мейнстрийм медии, епитетът „рубладжия“ практически отсъства от тях.

Какво показва съэдържанието на 3305 публикации, в които се използва пропаганден език. Те са в 8 типологично различни медии  - в. „Русия днес“, Информационна агенция „ПИК“, електронен сайт „Гласове“, списание „А-спекто“, електронен сайт „Поглед- инфо“, в. „Труд“, в. „Дума“ и в. „Уикенд“.).

- Анонимните или редакционно подписани материали са почти 1,5 пъти повече от авторските;

-Най-много от авторските статии (56%) са посветени на тема „Продажните елити на България“;

- Най-много сред анонимните материали (45%) са посветени на тема „Въздигането на Русия“;

- Жанрово сред материалите по тема „Въздигането на Русия“ доминират анонимните репортажи;

- Жанрово по тема „Залезът на Запада“ доминират мненията. Те са еднообразни, повтарящи се, без алтернативни гледни точки;

-Най-много неподписани материали има в медиите с най-висок интензитет на публикуване на засечени пропагандни материали: ПИК и Поглед инфо. Медията с най-много анонимни или редакционно подписани материали е ПИК, тя държи 21% от всички публикации в базата данни, но само 2% от авторските материали.

- "Поглед инфо" практически не генерира съдържание, а препечатва – едва 197 от 1030 обработени материала са създадени от редакцията и за медията. Всичко друго е препечатано най-често от Русия днес, А-спекто, Гласове, Дума, Руски дневник, Взгляд. А сред информационните агенции фаворитите на изданието са БГНЕС, ТАСС и Риа новости.

Според тематичните си предпочитания медиите в извадката са 3 типа: Геополитически пропагандисти (Русия днес, А-спекто и ПИК), Медии, използващи пропагандните фигури за вътрешнополитически цели (Труд, Дума, Уикенд)  Медии, съчетаващи равномерно геополитическа пропаганда с вътрешнополитически политики (Поглед инфо и Гласове).

Архизлодеите - САЩ и Бойко Борисов

Резултатът от структуралния анализ на архивираните публикации откроява любимите им отрицателни герои, показват данните от изследването.

Методологията

Обхваща периода 1 май 2016 – 31 март 2017 г. Обработени са 3080 сайта и блога на български език за периода 2013 г. – 2016 г. и 3305 публикации в 8 мейнстрийм медии за периода от ноември 2015 г. до ноември 2016 г. Методологията и инструментариумът включват:

x Семантичен анализ по ключови изрази;

x Честотен диахронен анализ на употребата на ключови изрази в 3080 сайта и блога в периода от 1.01.2013 до 31.12.2016 г., осъществен със системата за онлайн медиен мониторинг, измерване и анализ SENSIKA;

x Пресклипинг на публикации от типологична извадка от осем медии (Поглед, Гласове, Русия днес, А-спекто, Труд, Уикенд, Дума, ПИК);

x Контент-анализ и дискурсивен анализ на съдържанието на архива от пресклипинга (3305 материала).