Комисията за защита на конкуренцията е отхвърлила жалба на фирмата на депутата-бизнесмен Веселин Марешки за монопол на "Лукойл".
"Петролната рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" има господстващо положение на пазара на производство и внос на бензин и дизелово гориво в България, но не злоупотребява с него. Единственият клиент на рафинерията в страната е "Лукойл България", която пък не е монополист в бранша, като дори среща конкурентен натиск от другите вносители на горива, някои от които са клиенти на дружеството", гласи решението на антимонополния орган.
Проверката на регулатора е започнала през 2016 г. по сигнал, подаден от "Трейднет Варна" - дружеството, собственик на бензиностанциите на Марешки.
Според него цените, по които "Лукойл" е продавала бензин на едро, са по-високи от тези за продажбите на дребно и това изтласква конкурентите на пазара.
Проверката на комисията обаче показва, че "Трейднет Варна" не е имала договор за доставка на гориво с "Лукойл България", което прави жалбата й неоснователна, защото няма как да е наясно с ценовата тарифа.
Според КЗК "Лукойл България" е единственият клиент за страната на петролната рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас". Самата рафинерия има господстващо положение, защото държи значителен размер от пазара за производство и внос на бензин и дизел.
Участниците на пазара в България са "Лукойл България", "Еко България", "Шел България", "ОМВ България", "Нис Петрол" и "Петрол".
Другите рафинерии, от които българските доставчици внасят горива, са в Румъния и Гърция. Според КЗК "Лукойл" срещала сериозна конкуренция от тях, защото имат пазарен дял 40-50%.
През март друга проверка на антимонополния орган установи, че няма картел между търговците на горива, а ценови паралелизъм, който не представлява закононарушение в ЕС.
В началото на април Министерство на финансите бе принудено да оповести информация кои са собствениците на данъчните складове за горива в България, след като бившите депутати от "Нова република" Мартин Димитров и Петър Славов заведоха дело в съда.
От разкритите данни стана ясно, че "Лукойл" държи 82% от складовете за дизел и 92% от тези за бензин.
"Ситуацията от вероятно картел се е променила към дружество с ясно изразено господстващо положение, близко до монопол", коментира тогава Славов.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни