Десети ден градът под тепетата е “окупиран” от стотици млади креативни хора. Над 200 артисти от 23 държави и 5 континента се включиха в шестото издание на един от най-големите на Балканите фестивал за дизайн и визуална култура One Design Week, който започна на 20 юни в Пловдив.
В трите програми на фестивала – официална, отворена и детска, бяха организирани 34 изложби. Бяха ангажирани над 30 дизайн обекта, а в дните от 20 юни досега в града функционираха 5 мултидисциплинарни дизайн работилници. Бяха организирани и два специални международни проекта, чиято цел беше цялостна промяна на западналия, но много колоритен занаятчийски квартал "Капана".
Бяха проведени и два международни конкурса – за цялостна визуална идентичност на Капана и за велостойки. Децата бяха провокирани в 12 работилници, имаше и девет специализирани презентации на български и чуждестранни артисти, три артистични акции и дизайн базар.
Международният фестивал за дизайн и визуална култура се провежда всяка година през юни. Програмата му включва професионален форум с участието на изтъкнати имена от цял свят и много събития със свободен достъп за широката публика - изложби, творчески работилници, дискусии, лекции, детска програма, филми, книги, партита.
От старта му през 2009-а за пръв път тази година фестивалът беше изнесен в Пловдив, което се превърна в още по-голямо предизвикателство за организаторите от независимата платформа за културни събития “Едно”, в партньорство с Фондация Америка за България и община Пловдив.
One Foundation for Culture and Arts с директор Асен Асенов има амбицията да се превърне и в ракета носител за иновативни и адекватни на световните тенденции културни продукти с бългaрско участие, които да излязат от границите на страната и да привлекат вниманието на международната общност от артисти, продуценти на културни събития и почитатели на съвременното изкуство.
Пикът на фестивала, продължил 10 дни вместо седмица, беше форумът вчера в Културния дом “Борис Христов”, на който лекции изнесоха култови имена в съвременния дизайн и визуална култура от Европа и САЩ. Над 200 бяха участниците във фестивала – организатори, доброволци и лектори, а над 400 души бяха зрителите на лекциите.
Чест беше за Пловдив и България, че гостува Джесика Уолш, арт директор в Sagmeister & Walsh, Ню Йорк, която беше няколко дни в Пловдив и активно се включи в различни събития. Мултидисциплинарната дизайнерка разказа за работата си – от участие в големи рекламни кампании до илюстрации и постери в метрото.
Свен Еман, арт директор на издателство Gestalten, Берлин, говори в лекцията си как се изгражда цялостна концепция на издателска програма, покриваща сфери от изкуство, архитектура и фотография до поп култура и музика. Креативното Studio Swine от Лондон в състав Азура Мураками и Алекзандър Гроувс разказаха за страстта си към старите предмети и как експериментират с продуктов дизайн, корпоративна идентичност и интериори.
Студио Type Together от Чехия и Аржентина – Вероника Буриан и Хосе Скалионе разказаха за интересната си работа по шрифтове, а Даниел Грос и Йорис Малта от дизайн студио Catalogstree - Холандия споделиха страстта си към информационни изображения и вярата си в самоорганизацията на дизайн съдържанието и в “контролираната липса на контрол". На форума те показаха много от емблематичните си инфографики.
Българският аниматор Теодор Ушев, работещ в Канада, който през 2013 г. влезе във финалната селекция на Американската филмова академия “Оскар” с мрачната си приказка за войната Gloria Victoria, изнесе лекция на тема “Теорема на завръщането”.
Джулиет Кинчин, куратор в Музея за модерно изкуство MoMA в Ню Йорк, специалист по централноевроейския модернизъм между двете световни войни, беше подготвила специална лекция по темата “Номад” и какви следи оставя новият динамичен начин на живот на съвременния човек върху дизайна.
Една от атракциите на форума бяха Соня Стуммерер и Мартин Хаблесрайтер от нашумялата компания за дизайн на храна Honey&Bunny от Австрия. Двамата дипломирани архитекти се увличат от гастрономия, културна история и хранителен маркетинг и вместо дизайн на сгради, правят дизайн с храна. От компанията за продуктов дизайн Artecnica - Лос Анжелис показаха как лампите и декорациите могат да изглеждат небрежни и в същото време да носят радост от живота.
Сградата на Дома на културата – в отлично състояние, ремонтирана и чиста – прие стотици млади българи от цялата страна, които дойдоха в Пловдив специално за форума. Дизайнери, художници, студенти и хора, изкушени от визуалните изкуства препълниха залата.
“Щастлива съм да видя толкова много интелигентни, добре облечени млади хора, всичките с баджове на фестивала, които вдъхновено слушаха лекциите”, сподели пред Клуб Z Джулия Кинчин и допълни, че ще разказва в МоМА и Ню Йорк за фестивала.
Мотото на тазгодишния фестивал беше “Номад”. “Днес всички сме номади. Въоръжени с компютри и безжични телефони, ние сме навсякъде и по всяко време. У дома сме, щом влезем в световната мрежа. Тази свобода ни дава импулси за непрекъснато движение, за живот в постоянна готовност за преместване – ново жилище, нов град, нова държава… нов континент. Този номадски живот се отразява на начина, по който изглеждат домовете и работните ни места, на храната, на социалните ни контакти и средствата за комуникация, на начина, по който почиваме” – така обосновават избора си на тема организаторите.
Смяната на Пловдив със София, където традициионно се провежда фестивала, ни провокира и за мен лично го направи още по-интересен, каза пред Клуб Z Бояна Гяурова, директор на фестивала.
Той вече беше влязъл в релси, имаше нужда от някакво развитие и тази смяна на града допринесе за това. А също и темата “Номад”, която замисля творческият екип.
“За да си адекватен днес, нямаш друг избор, освен да бъдеш номад. Темата е много актуална в динамичния ни свят и лекторите поеха темата и боравиха в лекциите си с нея, което е страхотно. Не се случва винаги някой от презентаторите на подобни форуми да подготви лекция специално за събитието”, коментира Гяурова. И добави: “Фактът, че целият Пловдив в тези дни беше като един голям фестивал, е резултат от много добрата съвместна работа с местното ръководство. Поради по-малките размери на Пловдив, се получи по-голяма компактност и концентрация на съдържание, основно в Капана, Културния дом, Градската галерия, Стария град”.
Квартал "Капана" и идеята за промяна на неговата идентичност също е бил едно голямо предизвикателство за екипа. За пръв път се прави подобен план за цялостно развитие на квартала.
“В Капана ние виждаме потенциал за развитие. След като много години е бил изоставен, в дните на фестивала той се превърна и в място за творчески срещи и работа. Измислянето на съдържание, каненето на най-различни артисти от България и цял свят, работата с тях по осъществяването на проекта беше страхотно преживяване за целия екип”, сподели Бояна.
Бояна е в Христовата възраст, енергична, креативна и вдъхновяваща. Завършила е кинознание и история на изкуството в Кьолн, Германия и веднага след това се е върнала в родината си.
Броят на доброволците, включили се в подготовката и организирането на фестивала, тази година надхвърли 80 човека от София и Пловдив, каза пред Клуб Z техният основен организатор Адриана Татарова. Тя е на 26 години, завършила е бизнес администрация.
“Това ми е стихията. Обичам контактите с интересни хора”, споделя Ади. Някои доброволци са се включили във фестивала още преди месеци, докато е вървяла подготовката. Голямата част от тях са студенти, които се интересуват от дизайн и визуални изкуства. Има и такива, които следват в чужбина и са решили да прекарат ваканцията си по този незабравим начин. Идвали хора от София и Варна.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни