Article_top

Момчил Инджов

Ако чуете името на Генадий Николаевич Осипович, едва ли веднага ще направите някаква асоциация. Но този човек стана световноизвестен на 1 септември 1983 г. Тогава той бе пилот на съветски боен самолет „Су-15“, охраняващ въздушната граница на о. Сахалин. Осипович бе вдигнат по тревога и свали с ракета Р-98 южнокорейски "Боинг 747" с 269 души на борда, навлязъл в съветското въздушно пространство на път от Ню Йорк за Сеул. Машината падна в Японско море край малкия остров Монерон. Загинаха всички на борда.

Днес Генадий Осипович е пенсионер. Наскоро той навърши 70 години. Живее с жена си в град Майкоп, столицата на руската автономна република Адигея. Той бе потърсен от Клуб Z заради сваления над Украйна малайзийски самолет. В него загинаха 298 души - повече, отколкото в южнокорейския, също боинг.

- Генадий Николаевич, добър ден от България. 

- Чак от България? Не може да бъде. За какво Ви трябвам?

- Търсим Ви заради сваления в Украйна малайзийски боинг. Все пак Вие преди 31 години свалихте подобен самолет...

- Ох, пак ли журналисти? Когато годината завършва на 3 или 8, няма мира. (Южнокорейският боинг бе свален през 1983 г. - б.а.) Сега нали завършва на 4?

- Да, но точно сега бе свален друг боинг.

- Да, добре. Какво точно Ви интересува?

- Спомняте ли си как свалихте южнокорейския самолет?

- А Вие как мислите? Никога няма да го забравя.

- Знаехте ли, че сваляте пътнически самолет?

- Знаех, разбира се. Като се издигнах в небето, видях светлините на боинга. Бяха на пътнически самолет. Такива машини са задължени винаги да използват тези сигнали по време на полет.

- Какво почувствахте, когато изстреляхте ракетите по самолета?

- Какво трябва да почувствам според Вас? Заповедта си е заповед. Аз докладвах на земята, че самолетът е пътнически. Оттам ми казват: "Съсечи го!" (Така горе-долу буквално се превежда използваният в случая руски глагол "завалить" - б.а.) И аз го съсякох.

- Все пак поне за миг не си ли помислихте да не натискате копчето, когато видяхте, че машината е пътническа?

- Не, и през ум не ми е минавало.

- А вярно ли е, че след това са Ви карали да правите нов запис на преговорите и да съобщавате, че самолетът не е включил сигналите си?

- Да, така беше. Това стана на земята. Направихме го 3-4 дни след свалянето, когато се разбра, че съм свалил пътнически самолет. Но вижте, аз съм убеден, че това беше провокация. Сигурен съм, че нарочно пуснаха пътнически самолет да навлезе над СССР, за да видят как ще реагираме.

- Толкова спокойно казвате, че сте свалили самолета...

- Какво трябва да правя според Вас? Да не мислите, че ми е много леко? Съжалявам, разбира се, за случилото се. Но повтарям - времената бяха такива, а и заповедта не можеше да не бъде изпълнена.

- Ако днес се окажете в същото положение, бихте ли свалили пак самолет?

- Без съмнение.

- Срещали ли сте се с роднини на загиналите в южнокорейския самолет?

- Да, веднъж бяха дошли някои близки в Москва.

- Какво им казахте?

- Какво да им кажа? Че съжалявам. Все пак това са повече от 200 души. Но и те не ми се сърдеха, поне не показваха такова нещо. Сигурно са разбрали, че съм изпълнил заповед.

- Кога разбрахте, че от Вашата ракета са загинали 269 души?

- На третия или четвъртия ден. Съветските медии съобщиха. Дотогава мислех, че в самолета има само екипаж.

- Не сте ли видели пътниците през прозорците, когато сте се приближили към боинга?

- Не, не съм.

- Имаше ли някакви последствия за Вас, след като стана ясно, че в самолета са загинали толкова хора?

- Не. Бях награден за добра служба, нищо повече. Най-обиковена награда, не орден.

- Наистина е трудно да повярва човек - толкова спокойно говорите за станалото...

- Не знам какво очаквате да Ви кажа. Съжалявам за жертвите, разбира се. Но не съм виновен. Няма за какво да се чувствам виновен.

Такъв самолет "Су-15" изстреля ракетите и свали южнокорейския боинг. Снимка Уикипедия

- Добре, а какво е мнението Ви за свалянето на малайзийския боинг над Украйна преди седмица?

- Ужас! Кошмар! Искам да им кажа, че така не се прави. Тази глупава и безсмислена война в Украйна трябва да бъде прекратена„

- На кого ще го кажете?

- На тези, които свалиха самолета.

- И кои са те според Вас?

- Не сме ние.

- Кои сте вие?

- Русия.

- А кои са тогава?

- Украинците, разбира се.

- Кои украинци?

- Всички знаят кои.

- И все пак кого имате предвид? Украинската власт или сепаратистите?

- Властта, разбира се. Такова нещо, такова решение могат да вземат само управляващи. Сепаратистите не са в състояние да го направят.

- Откъде сте толкова сигурен в това, което казвте?

- От опит. Моля Ви, да приключим разговора. Стига толкова.

 

Други разкрития на летеца през годините

Опитваме се да разберем думите на Генадий Осипович. В първите години на демокрацията той е бил буквално разпъван на кръст от журналисти, обсаждали денонощно дома му. През годините пилотът е давал много интервюта, в които е разказвал и други подробности. Сега той или не се сети веднага за тях, или просто му е омръзнало от поредните досадни журналисти. Властите в СССР мълчаха първите два дни след свалянето на самолета. След това сами се оплетоха в лъжите си. Сега пред Клуб Z Генадий Осипович повтори казваното неведнъж от него - за сигналите на пътническия самолет и за преправения запис. Ето какви още лъжи на официалната пропаганда опроверга той през годините.

1. Властите в Москва твърдяха, че той се опитал безуспешно да се свърже по радиото с нарушителя. Предавателите на съветските военни самолети не са имали честотата на гражданските, каза пилотът.

2. Според Кремъл преди да свали самолета, Осипович отправил предупредителни изстрели със светещи снаряди. Изтребителят изобщо не е бил зареден с такива снаряди, контрира летецът.

3. Най-уникалното. В мига, в който боингът е поразен, самолетът на Осипович е имал бензин само за две минути, колкото да се върне в базата на о. Сахалин. Самият летец обясни някога, че причина за "икономията" е било бягството през 1976 г. в Япония на колегата му Виктор Беленко. Пилотът бяга с току-що произведения и взет на въоръжение в съветската армия изтребител "МиГ-25". От този момент на съветските изтребители в граничните райони наливат керосин, който да не им стигне за бягство до капиталистическа страна.

 
Генадий Осипович през 2003 г., когато се навършват 20 години от свалянето на южнокорейския самолет.

Ако чуете името на Генадий Николаевич Осипович, едва ли веднага ще направите някаква асоциация. Но този човек стана световноизвестен на 1 септември 1983 г. Тогава той бе пилот на съветски боен самолет „Су-15“, охраняващ въздушната граница на о. Сахалин. Осипович бе вдигнат по тревога и свали с ракета Р-98 южнокорейски "Боинг 747" с 269 души на борда, навлязъл в съветското въздушно пространство на път от Ню Йорк за Сеул. Машината падна в Японско море край малкия остров Монерон. Загинаха всички на борда.

Днес Генадий Осипович е пенсионер. Наскоро той навърши 70 години. Живее с жена си в град Майкоп, столицата на руската автономна република Адигея. Той бе потърсен от Клуб Z заради сваления над Украйна малайзийски самолет. В него загинаха 298 души - повече, отколкото в южнокорейския, също боинг.

- Генадий Николаевич, добър ден от България. 

- Чак от България? Не може да бъде. За какво Ви трябвам?

- Търсим Ви заради сваления в Украйна малайзийски боинг. Все пак Вие преди 31 години свалихте подобен самолет...

- Ох, пак ли журналисти? Когато годината завършва на 3 или 8, няма мира. (Южнокорейският боинг бе свален през 1983 г. - б.а.) Сега нали завършва на 4?

- Да, но точно сега бе свален друг боинг.

- Да, добре. Какво точно Ви интересува?

- Спомняте ли си как свалихте южнокорейския самолет?

- А Вие как мислите? Никога няма да го забравя.

- Знаехте ли, че сваляте пътнически самолет?

- Знаех, разбира се. Като се издигнах в небето, видях светлините на боинга. Бяха на пътнически самолет. Такива машини са задължени винаги да използват тези сигнали по време на полет.

- Какво почувствахте, когато изстреляхте ракетите по самолета?

- Какво трябва да почувствам според Вас? Заповедта си е заповед. Аз докладвах на земята, че самолетът е пътнически. Оттам ми казват: "Съсечи го!" (Така горе-долу буквално се превежда използваният в случая руски глагол "завалить" - б.а.) И аз го съсякох.

- Все пак поне за миг не си ли помислихте да не натискате копчето, когато видяхте, че машината е пътническа?

- Не, и през ум не ми е минавало.

- А вярно ли е, че след това са Ви карали да правите нов запис на преговорите и да съобщавате, че самолетът не е включил сигналите си?

- Да, така беше. Това стана на земята. Направихме го 3-4 дни след свалянето, когато се разбра, че съм свалил пътнически самолет. Но вижте, аз съм убеден, че това беше провокация. Сигурен съм, че нарочно пуснаха пътнически самолет да навлезе над СССР, за да видят как ще реагираме.

- Толкова спокойно казвате, че сте свалили самолета...

- Какво трябва да правя според Вас? Да не мислите, че ми е много леко? Съжалявам, разбира се, за случилото се. Но повтарям - времената бяха такива, а и заповедта не можеше да не бъде изпълнена.

- Ако днес се окажете в същото положение, бихте ли свалили пак самолет?

- Без съмнение.

- Срещали ли сте се с роднини на загиналите в южнокорейския самолет?

- Да, веднъж бяха дошли някои близки в Москва.

- Какво им казахте?

- Какво да им кажа? Че съжалявам. Все пак това са повече от 200 души. Но и те не ми се сърдеха, поне не показваха такова нещо. Сигурно са разбрали, че съм изпълнил заповед.

- Кога разбрахте, че от Вашата ракета са загинали 269 души?

- На третия или четвъртия ден. Съветските медии съобщиха. Дотогава мислех, че в самолета има само екипаж.

- Не сте ли видели пътниците през прозорците, когато сте се приближили към боинга?

- Не, не съм.

- Имаше ли някакви последствия за Вас, след като стана ясно, че в самолета са загинали толкова хора?

- Не. Бях награден за добра служба, нищо повече. Най-обиковена награда, не орден.

- Наистина е трудно да повярва човек - толкова спокойно говорите за станалото...

- Не знам какво очаквате да Ви кажа. Съжалявам за жертвите, разбира се. Но не съм виновен. Няма за какво да се чувствам виновен.

Такъв самолет "Су-15" изстреля ракетите и свали южнокорейския боинг. Снимка Уикипедия

- Добре, а какво е мнението Ви за свалянето на малайзийския боинг над Украйна преди седмица?

- Ужас! Кошмар! Искам да им кажа, че така не се прави. Тази глупава и безсмислена война в Украйна трябва да бъде прекратена„

- На кого ще го кажете?

- На тези, които свалиха самолета.

- И кои са те според Вас?

- Не сме ние.

- Кои сте вие?

- Русия.

- А кои са тогава?

- Украинците, разбира се.

- Кои украинци?

- Всички знаят кои.

- И все пак кого имате предвид? Украинската власт или сепаратистите?

- Властта, разбира се. Такова нещо, такова решение могат да вземат само управляващи. Сепаратистите не са в състояние да го направят.

- Откъде сте толкова сигурен в това, което казвте?

- От опит. Моля Ви, да приключим разговора. Стига толкова.

 

Други разкрития на летеца през годините

Опитваме се да разберем думите на Генадий Осипович. В първите години на демокрацията той е бил буквално разпъван на кръст от журналисти, обсаждали денонощно дома му. През годините пилотът е давал много интервюта, в които е разказвал и други подробности. Сега той или не се сети веднага за тях, или просто му е омръзнало от поредните досадни журналисти. Властите в СССР мълчаха първите два дни след свалянето на самолета. След това сами се оплетоха в лъжите си. Сега пред Клуб Z Генадий Осипович повтори казваното неведнъж от него - за сигналите на пътническия самолет и за преправения запис. Ето какви още лъжи на официалната пропаганда опроверга той през годините.

1. Властите в Москва твърдяха, че той се опитал безуспешно да се свърже по радиото с нарушителя. Предавателите на съветските военни самолети не са имали честотата на гражданските, каза пилотът.

2. Според Кремъл преди да свали самолета, Осипович отправил предупредителни изстрели със светещи снаряди. Изтребителят изобщо не е бил зареден с такива снаряди, контрира летецът.

3. Най-уникалното. В мига, в който боингът е поразен, самолетът на Осипович е имал бензин само за две минути, колкото да се върне в базата на о. Сахалин. Самият летец обясни някога, че причина за "икономията" е било бягството през 1976 г. в Япония на колегата му Виктор Беленко. Пилотът бяга с току-що произведения и взет на въоръжение в съветската армия изтребител "МиГ-25". От този момент на съветските изтребители в граничните райони наливат керосин, който да не им стигне за бягство до капиталистическа страна.

Коментари

SRQBoyboy's picture
SRQBoyboy
SRQBoyboy

SRQBoyboy

Мисленето на този човек ме стряска. Освен заповеди има и човешка етика, но някои от руснаците изглежда не са хора, а по-скоро роботи. Имаше един полковник от ракетните войски на империята на злото. Беше поучил грешен сигнал от системата, според който е трябвало да пусне по Америка ядрени ракети. Този човек се замисли и предотврати ядрен апокалипсис. Имаше и един курсант в руско вооенно училище. Когато самолетът му се повреди, той успя да гоизведе извън населеното място, над което елтял, и се заби в земята. Различни хора, различно мислене. А бесовете от Източна Украйна показаха най-лошата страна на човеците - зверско, садистично безразличие, че отнемат живота на почти 300 души. Страшно е да се помисли само...
Анонимен's picture
Анонимен

Много филми гледаш, момче. Нищо случайно няма на света, няма и неизпълнена заповед. И това важи не само за Русия, а и за всички държави от Западния свят.
Анонимен's picture
Анонимен

un*comunist

няма професионален военен, поне добре обучен такъв, който да не изпълни директна заповед. Случаите, които ти описваш не са релевантни - изстрелването на ядрено оръжие е нещо изключително тромаво - не се случва при сигнализирането с лампички - протокола изисква няколко нива на потвърждение включително вербални и е невъзможно светнала по погрешка лампичка да предизвика изстрелването на ядрени бойни глави. Другият случаий е пък съвсем нерелативен - курсантът не е получавал заповед да се разбие над град със максимален брой жертви, която да е пренебрегнал. Напомням за свалените от ВВС пътнически самолети над пенсилвания, за които се предполагаше, че имат терористи на борда, поели контрол върху самолетите. Също заповед, кояго беше изпълнена.
Анонимен's picture
Анонимен

Абсолютно. Бойбой сигурно има предвид кризата от 1962 г., за която много години по-късно се разбра, че не е имало никаква опасност от ядрени атаки между съветския и американския флот. Хрушчов признава, че въобще не са имали ресурс да превозят подобно въоръжение от СССР до Куба и всичко е било помпане на мускули за пред западния свят. Пропагандата в този случай е била от двете страни на студената война. Художествените филми са си единствено художествени и те нямат историческа или документална стойност. Иначе действително имаше интересни филми по темата, много добре направени, но с един недостатък - абсолютна измишльотина.
Анонимен's picture
Анонимен

Кузмич

Да помислим малко.....Бесовете не са само в Украйна!А Империята на злото има клетка и в западното общество!Слушам Ви.....
Анонимен's picture
Анонимен

Баси елементарната статия. Какъв извод трябва сега да си направим? Че руснаците обичат да свалят пътнически самолети, следователно и последният е свален от тях? Много ни подценявате интелектуалното ниво, драги списващи.

s.djam

Това не е статия, уважаеми читателю, а интервю - буквален запис на разговор с един пилот. Никой не си е измислял неговите отговори. Пилотът е известен с това, че е свалил пътнически самолет. Неговото мнение е интересно за читателите. А изводите, които вие си правите, са си ваша работа. Ние не сме направили изводи вместо вас
Анонимен's picture
Анонимен

Ами защо тогава пускате това "интервю" точно сега? Защо точно с руския пилот, свалил пътнически самолет? Защо не интервюирахте американски пилот, свалил пътнически самолет? - има и такива, колкото да вие чудно. Елементарен пиар, г-жо Джамджиева, наистина ни подценявате.
Анонимен's picture
Анонимен

Гарви

Наистина трябва да се пускат само материали отразяващи как американци свалят пътнически самолети, как разрушават мостове в Белград, как свалят иракски самолети в Кувейт по време на Пустинна Буря...-.. и нищо нито за изпепелената земя и население на Семипалатинск, нищо за Катин, нищо за унищожаването на над 10 милиона в Украйна през 30 те на м.в.!.... Мамка им мръсни пАмериканци, дето непрекъснато са против най-хуманната страна, дето преебаха Великия СъвеЦки съюз.....
Анонимен's picture
Анонимен

Много е интересно интервюто. И много показателно от човешка гледна точка. Изобщо не коментирам пристрастията на пилота, те са разбираеми. И не смятам, че изводът е, че руснаците обичат да свалят пътнически самолети. Мисленето на пилота е наистина стряскащо, би трябвало човек след такова нещо да сънува кошмари дори когато е изпълнявал заповед. Всичко друго издава много сериозни липси - на чувствителност, на професионална етика и всичко, за което човек ес сети.
Анонимен's picture
Анонимен

Убеден съм, че липсва чувствителност, което е разбираемо. Летците минават през специално обучение, подборът е изключително прецизен сред огромен брой кандидати и особено във военизирана страна като СССР не може да се очаква "чувствителност" при дадена пряка заповед. Ако той след подобен случай сънува кошмари и работата му на пилот бива нарушена, то той явно не би могъл да работи тази професия. Все едно да чакаме някой хирург да издава чувствителност по време на спешна операция, когато за 1-2 секунди трябва да вземе решение, отнасящо се до човешки живот. Тия две професии са най-напрегнатите и затова изискванията са изключително високи. Не виждам обаче по какъв начин е нарушил някаква професионална етика (чия)?
Анонимен's picture
Анонимен

Наблюдател

В СССР/Русия човешкият живот не значи нищо!
В случая на ДУбровка с постановката на Норд-ост руските спецчасти по зповед на Путин изтрепаха с газ 160 цивилни без да им мигне окото.
В случя Бислан руските части щурмуваха училището без да им мигне окото за последствията и си отидоха повече от 300 душа, половината деца...
Анонимен's picture
Анонимен

bzb

Ей коне с капаци... А кой набута корейския полет над СССР? Смятащите чуждия живот за нещо свещено явно.
Анонимен's picture
Анонимен

Скитник

http://bg.wikipedia.org/wiki/Полет_402_на_Ел_Ал

"Пътническият самолет „Констелейшън-Ес“ е свален от 2 български изтребителя МиГ-15. Самолетът се разбива на възвишението Кожух при село Рупите, северно от Петрич. Всички 58 души на борда (51 пътници и седемчленен екипаж) загиват. Според списание Тайм на борда има 57 души."

Много хора се учудват и възмущават на руснаците за това какви са ги вършили и сега бързат да ги обвиняват в още недоказани грехове. Аз им предлагам обаче да погледнат за малко в миналото и да видят ние българите какви сме ги вършили, надявам се тогава да не бързате да раздавате присъди, защото ще излезе, че ние хич не сме по-стока

Анонимен's picture
Анонимен

Аз

А кога ще има интервю с американските военни свалили пътнически самолет на Иран, на хиляди мили от страната си, в териториалните води на Иран? Или на израелския пилот свалил либийски пътнически самолет над Синай?
Анонимен's picture
Анонимен

un *comunist

мисля, че е доста садистично да прзследваш с тези въпроси един човек, който просто е изпълнил заповед. Ако въпроси въобще трябва да бъдат задавани на някого, те трябва да са към човекът издал заповедта. Пилотът е обучен да изпълнява заповеди. Неговите колеги от цял свят биха извършили абсолютно същото и го правят. Случая в Украйна няма нищо общо, защото въздушното пространство е било отворено, докато въздушното пространство е било забранено и пилотът на пътническият самолет много добре го е знаел. Нарушавайки забрана за навлизане ти се превръщаш в мишена - това е на всякъде по света.
Анонимен's picture
Анонимен

Позиция

Казано е, не съди. Много е лесно да раздаваш присъди и оценки, когато не си бил на мястото и в позицията на Генадий Осипович. Има право да съди само този, който е бил в неговото положение и е предприел неговото или противно на неговото действие. Интервютото е безкрайно простовато и плоско, съжалявам. Би миило любопитно авторът му или авторката му дали би отказала да изпълни разпореждане на главния си редактор. Едва ли. А е толкова лесно и допустимо, нали?
Анонимен's picture
Анонимен

me

Не знам от какво толкова се стряскате. Кой военен ще си позволи да наруши пряка заповед, в гранична зона, особено по време на студената война. Когато ставаш военен, се отказваш от чувствителността си. Защото в противен случай - военен съд и присъда, по онова време вероятно смъртна, и просто ще вдигнат друг изтребител да ги свали. Разбира се, можел е да откаже и да си понесе отговорността, но по онова време, войната е била навсякъде и във всичко. Ако руски пътнически самолет беше навлязъл в забранено американско въздушно пространство, той щеше да бъде свален със същата ефективност и безчувственост.
Според много хора, именно това се е случило с предишния свален полет на Малайзия Еър - опитал се е да се приземи аварийно в американска въздушна база, не е имал комуникации и са го свалили, защото не е имало как да знаят какво е положението на него. Неслучайно последният вектор на самолета беше променян няколко пъти, и търсенето стигна Австралия.
Но така или иначе, не съдете човекът. Той няма как да изпитва вина, изпълнявал е заповеди, а въздушното пространство е било затворено. Вината е в пилотите на пътническия самолет, както и в тези, които са ги пратили там където са знаели, че ще бъдат свалени.
Ако статията ни казва нещо, то е че войната трябва да се избягва на всяка цена. Защото по време на война, хората стават безчувствени чудовища, готови да избият произволен брой хора, в името на кауза и/или заповед. Погледнете как в Украйна се бомбардират цивилни сгради и жилищни квартали, как в Палестина се бомбардират болници и ще ви стане ясно, защо война не трябва да има, никога и никъде.
Анонимен's picture
Анонимен

Последната информация горе е изключително важна, защото разкрива всичко! Най-човечният строй не зарежда добре самолетите си, защото пилотите могат да избягат. В такъв случай Осипович не може да натисне пътническия самолет и да го принуди да кацне, за да го проверят. Единственото решение е да се натисне спусъкът!!!
Анонимен's picture
Анонимен

Emil

Няма нищо чудно в думите на пилота, нито в действията му. Реално, пътническият самолет би могъл да бъде заплаха, както сами се уверихме на 11.9. Ако журналистите са потресени от спокойствието, с което пилотът е изпълнил заповедта, могат да попитат някой американски военен дали би изстрелял междуконтинентална ракета, ако му заповядат, дори да знае, че загиналите може да са милиони...
Анонимен's picture
Анонимен

Алфред

С това интервю се прави внушението, че руснаците по принцип си свалят самолети, така че интуитивно да повярваме, че те са свалили и малазийския самолет. Това е похват на идеологическата война и просто се налага да не вярваме на нищо.

momchil.i

Най-после след няколко дни да се включа и аз.
Първо, не се правят абсолютно никакви внушения. Нито сме имали такава цал.
Всеки журналист при случай като с малайзийския самолет и неизбежната асоциация с южнокорейския ще се постарае да направи абсолютно същото. Не изключвам, че и други колеги са се опитали да се свържат с пилота Осипович.
Не съм съгласен и с някои твърдения, че, видите ли, руските военни били такива лоши и кръвожадни.
В историята има немалко примери, които ги опровергават.
1. През 1956 г. първиту съветски войници, влезли да потушават въстанието в Унгария, са от европейските републики. Те стрелят само във въздуха, защото не желаят да убиват унгарци. В резултат още на другия ден са изтеглени и заменени с азиатци, които устройват истинска касапница.
2. Добре известен е случаят със съветския екипаж на танк в Чехословакия през 1968 г. Вместо да сгазят кордон от деца, войниците насочват танка към пропастта и загиват. Но децата са спасени.
Друг е въпросът, че и двете намеси - в Унгария и Чехословакия - само забавиха, но не предотвратиха падането на комунизма. То нямаше и как да стане.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Защо само Иван Гешев е номиниран за главен прокурор?