Article_top

И днес София осъмна като в мъгла, въпреки че системата за ранно предупреждение за надвишаване на нормите на фини прахови частици (ФПЧ), разработена от БАН по поръчка на Столичната община, показва, че на 9 януари всичко ще е наред. Според прогнозата така ще е и утре. В същото време кметът Йорданка Фандъкова призна:

"Да, имаме всеки ден около двойно превишение на фини прахови частици."

В подкрепа на твърдението на Фандъкова е и почасовият мониторинг, публикуван пак на сайта на СО, като данните са на Изпълнителната агенция по околната среда (ИАОС). Според него станциите, разположени в различни части на София, измерват превишаване на нивата. За меродавни се приемат осреднените данни за изминалите 24 часа, но и те показват превишаване. Превишаване в пъти показват и двете граждански системи за мониторинг - airtube.info и airbg.info.

Прогнозата на БАН за днес и утре.

От Столичната община обясниха "ведрата прогноза" с това, че системата на БАН все пак говори за бъдеще време и имало 20% вероятност да се окаже неточна, подобно на прогнозата за времето, в зависимост от атмосферното налягане, ветровете и пр. Системата на БАН използвала данните на ИАОС и също представя осреднена прогноза. Т.е. сутрин, в час пик, когато столичани се придвижват с автомобилите си до работните места, логично нормите са превишени. Или пък вечер, когато се прибират от работа и палят печките. По обяд пък са по-ниски. 

Европейската норма за концентрация на ФПЧ10 (с диаметър до 10 микрона, което е една стотна от милиметъра) е 50 µg/m3 и се отнася към средноденонощната концентрация, усреднена за 24 часа.

Пример за почасовите замервания. В случая - в кв. "Дружба".

Какво се прави

Наскоро от общината анонсираха нарочен план за подобряване на чистотата на въздуха, който обаче все още не е в сила. Очаква се мерките да бъдат разгледани на заседание на ресорната екокомисия идния вторник и да влязат на сесия на местния парламент на 25 януари. Част от тях обаче ще може да се приложат чак след промяна в редица нормативни актове, в това число и закони. Следователно ще трябва да минат през нови обществени обсъждания и гласувания. Затова и председателят на комисията по околна среда в Столичния общински съвет Лорита Радева прогнозира, че планът в действителност може да проработи не по-рано от април-май. 

Какво прави общината междувременно?

"В момента правим проверки във всички пунктове за смяна на гумите, както и събират ли се отработените масла. Всички пунктове са задължени да събират и предават тези материали. Правят се и проверки за това дали пунктовете са регистрирани за реалните дейности, които извършват, поради съмнения от злоупотреби най-вече с маслата. Отделно СО открива стационарни пунктове, в които гражданите, които искат да се отърват от старите си гуми, могат да ги предадат. Гуми се прибират редовно и при редовото сметосъбиране", каза за Клуб Z Лорита Радева. 

По думите й до момента са събрани около 3000 стари гуми, които са "любим" материал за отопление в някои райони на столицата. Обобщени данни за проверките на гумаджийниците все още няма.

Водят се разговори и с Министерството на околна среда и водите за ограничаване или цялостна забрана за продажба на материали за отопление, които замърсяват въздуха - като мокри дърва, въглища с високо съдържание на прах и пр., каза още шефката на екокомисията. Работи се и за въвеждане на стандартни екологични изисквания за горивата за отопление. От 205 000 души на енергийни помощи 80% ползват твърдо гориво.

Зеленото билетче

Както Клуб Z писа, сред най-любопитните мерки, които СО смята да приложи, са намаляване на билетчето за градския транспорт в дните с надвишаване на нормите, призиви към столичани и гостите на столицата да не използват колите си, увеличаване на цената на синята и зелената зона и забрана за автомобили в централните градски части.

Тези действия ще се прилагат на база на 2-дневната прогноза на БАН. Т.е. - ако се очаква въздухът да е замърсен, от СО ще обявяват предварително това и ще предприемат гореизброените мерки.

"При стойности от 51 до 100 µg/mще призоваваме хората: "Молим ви, не карайте колите си", а тези, които се отопляват на твърдо гориво, ще бъдат призовани да преустановят, ако им е възможно, и да го заменят с по-екологичен вид отопление", посочи Радева.

По думите й има реална възможност тези призиви да достигат до повече хора, след като данните за бъдещо превишаване на нормите бъдат включени в прогнозата за времето на националните телевизии. Но такива разговори с медиите тепърва ще се водят. Очакванията на общината са, че поне 30 на сто от призованите да заменят автомобила с трамвая ще се отзоват.

При надвишаване на стойностите на ФПЧ10 между 101 до 200 µg/mобщината ще допуска безплатно паркиране в буферните паркинги на метрото, като превозният документ - т.е. билетче или карта, ще служи за доказателство, че шофьорът е използвал градския транспорт и паркирането няма да му струва нищо. 

При тези стойности цената на синята зона в центъра ще скочи двойно - от 2 лева на 4 лева за час престой.

"Не искате да спрете да карате, не искате да оставите колата си на буферен парткинг, тогава влиза тази мярка като нещо като финансова спирачка", посочи Радева.

Безспорно най-приветствана е мярката с по-евтиното билетче за градския транспорт, т.нар. зелено билетче, но и там има въпросителни. Предложението на СО е в "мръсните дни" билетчето да се продава за 1 лев и да важи за целия ден при 1,60 лева сега за еднократно пътуване. От "Московска" 33 обаче ще трябва да намерят решение, каквото признават, че все още нямат, на въпроса ще има ли вид преференция и за хората, които са си платили предварително за абонаментни карти. Спрямо тези, които си купуват евтин билет за деня, те са неравнопоставени.

"А при чувствителни превишения, каквито има в Скопие, да можем и ние да пускаме безплатен транспорт", даде заявка днес и Фандъкова, която заедно с транспортния министър Ивайло Московски откриха директен път до терминал 2, както и две връзки с терминал 1 на столичното летище.

"Механизмът не е съвършен, нито е уникален. Но полагаме всички усилия и разчитаме на гражданската подкрепа", каза в заключение Лорита Радева.

"Ще трябва хората да се настроят, че ще се наложи да променят понякога начина си на живот, за да имат мерките ефект", допълни зам.-кметът по екологията Йоана Христова.

 

И днес София осъмна като в мъгла, въпреки че системата за ранно предупреждение за надвишаване на нормите на фини прахови частици (ФПЧ), разработена от БАН по поръчка на Столичната община, показва, че на 9 януари всичко ще е наред. Според прогнозата така ще е и утре. В същото време кметът Йорданка Фандъкова призна:

"Да, имаме всеки ден около двойно превишение на фини прахови частици."

В подкрепа на твърдението на Фандъкова е и почасовият мониторинг, публикуван пак на сайта на СО, като данните са на Изпълнителната агенция по околната среда (ИАОС). Според него станциите, разположени в различни части на София, измерват превишаване на нивата. За меродавни се приемат осреднените данни за изминалите 24 часа, но и те показват превишаване. Превишаване в пъти показват и двете граждански системи за мониторинг - airtube.info и airbg.info.

Прогнозата на БАН за днес и утре.

От Столичната община обясниха "ведрата прогноза" с това, че системата на БАН все пак говори за бъдеще време и имало 20% вероятност да се окаже неточна, подобно на прогнозата за времето, в зависимост от атмосферното налягане, ветровете и пр. Системата на БАН използвала данните на ИАОС и също представя осреднена прогноза. Т.е. сутрин, в час пик, когато столичани се придвижват с автомобилите си до работните места, логично нормите са превишени. Или пък вечер, когато се прибират от работа и палят печките. По обяд пък са по-ниски. 

Европейската норма за концентрация на ФПЧ10 (с диаметър до 10 микрона, което е една стотна от милиметъра) е 50 µg/m3 и се отнася към средноденонощната концентрация, усреднена за 24 часа.

Пример за почасовите замервания. В случая - в кв. "Дружба".

Какво се прави

Наскоро от общината анонсираха нарочен план за подобряване на чистотата на въздуха, който обаче все още не е в сила. Очаква се мерките да бъдат разгледани на заседание на ресорната екокомисия идния вторник и да влязат на сесия на местния парламент на 25 януари. Част от тях обаче ще може да се приложат чак след промяна в редица нормативни актове, в това число и закони. Следователно ще трябва да минат през нови обществени обсъждания и гласувания. Затова и председателят на комисията по околна среда в Столичния общински съвет Лорита Радева прогнозира, че планът в действителност може да проработи не по-рано от април-май. 

Какво прави общината междувременно?

"В момента правим проверки във всички пунктове за смяна на гумите, както и събират ли се отработените масла. Всички пунктове са задължени да събират и предават тези материали. Правят се и проверки за това дали пунктовете са регистрирани за реалните дейности, които извършват, поради съмнения от злоупотреби най-вече с маслата. Отделно СО открива стационарни пунктове, в които гражданите, които искат да се отърват от старите си гуми, могат да ги предадат. Гуми се прибират редовно и при редовото сметосъбиране", каза за Клуб Z Лорита Радева. 

По думите й до момента са събрани около 3000 стари гуми, които са "любим" материал за отопление в някои райони на столицата. Обобщени данни за проверките на гумаджийниците все още няма.

Водят се разговори и с Министерството на околна среда и водите за ограничаване или цялостна забрана за продажба на материали за отопление, които замърсяват въздуха - като мокри дърва, въглища с високо съдържание на прах и пр., каза още шефката на екокомисията. Работи се и за въвеждане на стандартни екологични изисквания за горивата за отопление. От 205 000 души на енергийни помощи 80% ползват твърдо гориво.

Зеленото билетче

Както Клуб Z писа, сред най-любопитните мерки, които СО смята да приложи, са намаляване на билетчето за градския транспорт в дните с надвишаване на нормите, призиви към столичани и гостите на столицата да не използват колите си, увеличаване на цената на синята и зелената зона и забрана за автомобили в централните градски части.

Тези действия ще се прилагат на база на 2-дневната прогноза на БАН. Т.е. - ако се очаква въздухът да е замърсен, от СО ще обявяват предварително това и ще предприемат гореизброените мерки.

"При стойности от 51 до 100 µg/mще призоваваме хората: "Молим ви, не карайте колите си", а тези, които се отопляват на твърдо гориво, ще бъдат призовани да преустановят, ако им е възможно, и да го заменят с по-екологичен вид отопление", посочи Радева.

По думите й има реална възможност тези призиви да достигат до повече хора, след като данните за бъдещо превишаване на нормите бъдат включени в прогнозата за времето на националните телевизии. Но такива разговори с медиите тепърва ще се водят. Очакванията на общината са, че поне 30 на сто от призованите да заменят автомобила с трамвая ще се отзоват.

При надвишаване на стойностите на ФПЧ10 между 101 до 200 µg/mобщината ще допуска безплатно паркиране в буферните паркинги на метрото, като превозният документ - т.е. билетче или карта, ще служи за доказателство, че шофьорът е използвал градския транспорт и паркирането няма да му струва нищо. 

При тези стойности цената на синята зона в центъра ще скочи двойно - от 2 лева на 4 лева за час престой.

"Не искате да спрете да карате, не искате да оставите колата си на буферен парткинг, тогава влиза тази мярка като нещо като финансова спирачка", посочи Радева.

Безспорно най-приветствана е мярката с по-евтиното билетче за градския транспорт, т.нар. зелено билетче, но и там има въпросителни. Предложението на СО е в "мръсните дни" билетчето да се продава за 1 лев и да важи за целия ден при 1,60 лева сега за еднократно пътуване. От "Московска" 33 обаче ще трябва да намерят решение, каквото признават, че все още нямат, на въпроса ще има ли вид преференция и за хората, които са си платили предварително за абонаментни карти. Спрямо тези, които си купуват евтин билет за деня, те са неравнопоставени.

"А при чувствителни превишения, каквито има в Скопие, да можем и ние да пускаме безплатен транспорт", даде заявка днес и Фандъкова, която заедно с транспортния министър Ивайло Московски откриха директен път до терминал 2, както и две връзки с терминал 1 на столичното летище.

"Механизмът не е съвършен, нито е уникален. Но полагаме всички усилия и разчитаме на гражданската подкрепа", каза в заключение Лорита Радева.

"Ще трябва хората да се настроят, че ще се наложи да променят понякога начина си на живот, за да имат мерките ефект", допълни зам.-кметът по екологията Йоана Христова.

Коментари

kate pate's picture
kate pate
analyse this

Забрана за влизане на коли в

Забрана за влизане на коли в центъра е единственото което ще даде някакъв ефект. 4 лв на час няма да уплашат никого. Поне 20 лв трябва да струва на ден и то не паркирането, а преминаването през центъра.

Отоплението на твърдо гориво трябва да се забрани, а горенето на масла и гуми да се криминализира.
Васил ...'s picture
Васил ...
vatan06

Докато Лорчето обяснява колко

Докато Лорчето обяснява колко точно процента се дължат на печките и колко на автомобилите, ние се надишваме с ФПЧ и някой току отлети надалече...
Ясно е, че за съществени резултати трябват яки мерките, всичко останало е пиниз, т.е. като борбата с корупцията.
Тотална забрана на горенето на въглища и дърва и прогресивен екоданък за колите - колкото по-стара колата, толкова по висок данъка. Също и диференциация между дизелови и бензинови коли.
Измервателните уреди на КАТ ще повдигнат само жизненото равнище на катаджиите, щото ще повиши това, дето го няма. За чистотата на въздуха ефектът ще е НУЛА.
kate pate's picture
kate pate
analyse this

Също трябва да се

Също трябва да се криминализира производството и продажбата на печки за отработено масло.

Пуснете в Гугъл да видите колко фирми предлагат такива печки

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Туристическият сезон е слаб. Как да привлечем повече туристи по родното Черноморие?