"Моите приоритети ще бъдат качеството на въздуха и водите" и "Проблемът с фините прахови частици във въздуха е много по-сериозен от този за глобалното затопляне". С тези две изказвания от първите си дни като министър на околната среда и водите Нено Димов ясно постави човешкото здраве и благополучие в основата на екологичната политика на новото правителство. Думите му звучат изненадващо добре, но реализацията съвсем няма да е лесна.
Вече 25 години амбициите за глобално климатично лидерство на Европейския съюз определят екологичните и енергийните политики на континента. Резултатът е катастрофален за качеството на въздуха – уж влязохме в чистия и спретнат Клуб на богатите, а те взеха, че го опушиха.
Днес се налага буквално да им дишаме праха, а отскоро - и да плащаме за "удоволствието". Многократно съм описвал защо и как се случи това, така че тук ще коментирам само какво трябва да направи министърът. Водещият принцип е ясен: Мръсен въздух има там, където чистата енергия е относително скъпа. И това се отнася преди всичко за отоплението и транспорта на домакинствата.
Какво може да се направи
- Ясно да заявят отговорността и ангажиментът на МОСВ по отношение на качеството на въздуха. Да не се оправдава с бездействието на общините, защото най-важните стъпки за решаване на проблема са на национално ниво и реално не могат да бъдат направени от тях.
- Да си осигури подкрепа в правителството, като първо потърси такава в Министерството на здравеопазването, където е крайно време да осъзнаят значимостта на проблема. После заедно да гонят министерствата на финансите, енергетиката, вътрешните работи, транспорта, социалната политика, от които всъщност зависят ключови политики.
- Да се потърси обществена и политическа подкрепа – темата вече се радва на обществено внимание и хората очакват ефективни действия. С партиите в парламента ще трябва да се постигнат конкретни договорки, а организации като Световната банка могат да бъдат силен партньор.
- Да се отправи ясно послание към бизнеса, че темата е от най-висок приоритет за правителството и всякаква подкрепа и сътрудничество ще бъдат оценени. Компаниите могат да бъдат изключително изобретателни, когато имат възможност да изграждат репутацията си с положителен пример. Днес си смятат само въглеродните емисии и изобщо не забелязват страничните ефекти.
- Да се работи активно за разбиване на митовете по темата – особено сред медиите и неправителствения сектор, защото точно те най-активно ги създават и подхранват.
- Да адресира неадекватните европейски политики, които влошават проблема. Председателството на ЕС може да бъде използвано по умен начин и изведнъж България да се окаже мотор за позитивна промяна в Съюза.
- Да затвори дупките в системата на годишните технически прегледи, като направи практически невъзможно преминаването през нея на автомобил, който не отговаря на изискванията на евростандарта си. Това трябва да се комбинира с пресичане на възможностите за легално сваляне и търговията с крадени катализатори и филтри.
- Да даде възможност на КАТ да глобява и/или спира от движение силно замърсяващи автомобили.
- Да измени напълно структурата на данъчното облагане на автомобилите, така че замърсяващите да плащат чувствително повече, а електромобилите и хибридите да получат чувствително предимство.
- Да сложи бариера пред вноса на стари дизели без филтри за фин прах (колите преди 2009 г.) с много по-висока екотакса при регистрация.
- Да постигне възможно най-дълги дерогации за изпълнение на новите изисквания на ЕК за лигнитни ТЕЦ-ове, за да задържи най-чистата енергия (електричеството) относително евтина. Ако се наложи те да инвестират сега, това ще бъде катастрофа за качеството на въздуха, защото скокът в цената на електричеството ще принуди стотици хиляди домакинства да преминат на дърва, към които ще се добавят огромни количества евтин лигнит. А прякото намаление на емисиите на серни оксиди от ТЕЦ ще бъде незабележимо.
- Да подпомогне възраждането на топлофикационната услуга в страната по модела на Пловдив и Варна – със стратегически частен инвеститор. Приватизацията на "Топлофикация-София" и внедряването на механизъм за ограничение на ползването на мръсни енергийни източници в топлофицирани сгради са много важни стъпки.
- Да подкрепи проекти за централизирано отопление на квартали и големи сгради, използващи геотермална енергия, биомаса, отпадъци, слънчева енергия, като намали пречките пред тяхната реализация. Средствата от ОПОС могат да бъдат насочени към подобни мерки.
- Да се бори за реална диверсификация на източниците на природен газ за България, да премахне мораториума за проучване на потенциалните находища на шистов газ и да насърчи проучванията за добив на метанови хидрати от Черно море и възможностите за газификация на наличните въглищни запаси. Всички страни с високо качество на въздуха в света хвалят ВЕИ, но масово се отопляват на газ. И това няма да се промени в обозримо бъдеще.
- Да измени системата за енергийни помощи, като закупуването на дърва и въглища в най-големите градове бъде изцяло изключено, а вместо това да помисли за механизъм за осигуряване на нуждаещите се домакинства с високоефективни отоплителни уреди, които потребяват значително по-малко енергия и емитират по-малко прах.
- Да принуди малкото останали индустриални замърсители на въздуха в страната да вземат реални мерки. Вече започна с "Кроношпан", но има и други. Най-важната битка е тази с ТЕЦ-овете и топлофикациите на Ковачки, но там се иска комбинация от силен обществен натиск и политическа воля на най-високо ниво. За съжаление нито една от двете предпоставки не изглежда да е налице.
- Да измени структурата на данъчното облагане на жилищните сгради, така че имоти с висока стойност, които се отопляват на твърдо гориво, да плащат чувствително повече. Има твърде много такива. Хората трябва да разберат, че биомасата не е „модерно и екологично“ гориво за дома.
- Най-важното е обаче да премахне ненужните пречки и административната тежест, които екологичното законодателство създава пред бизнеса, защото мръсният въздух е проблем на бедността, а тя може да бъде преодоляна дългосрочно само в условията на икономическа свобода.
Ако тези стъпки бъдат направени в първата половина на мандата на това правителство, твърдя, че качеството на въздуха в страната ще се подобри значително още преди края му.
*Боян Рашев е управляващ партньор в "Denkstatt-България", консултантска компания, която помага на бизнеса да управлява въздействието си върху природния, социалния и човешкия капитал.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни