Както се разбира от публикациите и разкритията на британския “4-ти канал”, налице са (били? все още са??) възможности за злоупотреба с личните ни данни, дори и без наше съгласие, стига някой от нашите ФБ-приятели да се е съгласил да споделя с трети лица данни своите ФБ-приятели.

Настройки на меню “Приложения” (Apps)

Като за начало, препоръчвам ви да проверите в подменю “Приложения” (Apps) в главното меню “Настройки” (Settings) на Фейсбук, което се избира чрез натискане на малкото триъгълниче, намиращо се в горния десен ъгъл на екрана Ви, в десктоп версията на Фейсбук. (Щракнете върху картинката, за да я видите в пълен размер.)

Но също така ви съветвам да се замислите за това, че всяко наше действие онлайн може да бъде проследено от компаниите, които се занимават с обработка на големи количества данни. “Фейсбук” съобщи, че е прекратила достъпа на фирмата “Кеймбридж Аналитика” (КА) до данните в социалната мрежа, но това става години, след като те са успели да проучат навиците на десетки милиони граждани. В медиите пишеше, че това са били американски граждани, но аз не съм убеден, че са само американци. Няма доказателства, че КА са събирали и обработвали данни само на американци, а твърде възможно е сред тях да са попаднали и данни на европейци, че дори и на българи.

Всъщност за КА се говори и пише отдавна. Вижте например тази статия в The Guardian, пусната в превод и в “Гласове” под заглавие “Големият британски Брекзитов обир: как бе установен контрол над нашата демокрация“. Вижте и изказването на бившия зам.-министър на отбраната Симеон Николов на 4 януари 2017 г., в което се цитират и още данни от презентация на шефовете на КА. Можете да изгледате и този филм за Крис Уайли, излъчен от “4-ти канал”. Уайли е цитиран в статията в “Гласове”.

Но това, което правят КА (по-точното е да се каже, че правеха, защото както твърдят запознати, фирмата има всички шансове да престане да съществува в сегашния си вид), както и други подобни компании вероятно продължават да правят, е просто: свалят данни за нашата история в Интернет, обработват ги и след това ни предлагат информация, която – според техните анализи – ще насочи мисленето ни в една или друга посока. Нашенци са скептични към подобни влияния, защото отказват да си признаят, че мисленето им може да се формира не от тях самите, но технологията е показала ефективността си не само в епохата на Интернет, а и преди това, когато медиите бяха предимно във формата на хартия и радио. Всъщност това не е присъщо само на “Фейсбук”. Когато търсите информация в Гугъл, също можете да получавате персонализирани отговори, особено ако сте вече лог-нати в gmail, например. Компаниите изучават нашето поведение и могат да “предвидят” какво искаме, съответно, ни го… предоставят!

Впрочем, знаете ли как КА са получили достъп до данните на 50 милиона потребители? Чрез 270 000 инсталации на приложението thisisyourdigitallife, което доверчиви потребители на ФБ са инсталирали и използвали, както пише в сп. Wired.

Не мога да ви казвам какво да ползвате във Фейсбук или в Интернет (едва ли ще ме послушате), но

мога и трябва да призова всеки:

  • Четете внимателно какви лични данни се съгласявате да споделяте с компаниите, чиито приложения решавате да използвате,
  • Замислете се дали си струва да “разберете” на коя холивудска звезда приличате, ако това е свързано с предоставяне на значително повече лична информация на напълно непознати компании.
Вера Йоурова пред Channel 4.

Вчера, докато се развиваше скандала с КА, гледах по Channel 4 еврокомисаря по правосъдието Вера Йоурова, която в момента се намира във Вашингтон и трябва да се срещне с щатския главен прокурор и министър на правосъдието Джеф Сешънс. За съжаление тя не можа да отговори на въпросите на водещия какво ще направи, за да защити правата на европейските граждани в конкретния случай. Сравнете цялото нейно интервю по 4-ти канал с краткия сегмент, който тя самата пусна в Туитър и ще разберете колко сериозно е положението с реакцията на ЕК. Ще го разберете и по печалното ѝ изражение, отделно по думите, които използва.

 

 

 

---

Бел. ред. Препечатваме статията на Вени Марковски от личния му блог. Заглавието и подзаглавието са на Клуб Z