Системата за електронно таксуване и видеонаблюдение в София няма да тръгне преди 2021 г.
Това стана ясно от изявление на шефа на столичния Център за градска мобилност (ЦГМ) Христиан Петров, който съобщи, че 2019 г. вече не е реалистичен вариант за стартирането й. Две години са заложени за изграждането й, каза Петров. Освен това хартиеният билет ще продължи да се използва, което означава, че перфораторите няма да бъдат "пенсионирани", както обещаваха преди две години от Столичната община.
На 20 март в ЦГМ бяха отворени офертите за системата, чиято цена е 88 милиона лева без ДДС. Оферти подадоха десет фирми.
Не става въпрос за едни пари, които трябва да се похарчат, а за изграждането на модерна система, коментира Петров.
"Тази система значи удобство, справедливо заплащане, засилен контрол срещу лоши практики – хора, които пътуват гратис, проява на насилие. Всеки сигнал би могъл да бъде проверен чрез видеонаблюдението, което предстои да бъде инсталирано. Отне ни 1 година да достигнем до етапа да получим само оферти за изпълнението на проекта", допълни Петров.
"Ще мога да ви кажа с точност кога ще стартира, след като вече имаме подписан договор с фирмата изпълнител. Има 3 месеца работа на комисията за избор на изпълнител, след което ще бъде стартирана и самата процедура по изпълнението", каза още изпълнителният директор на ЦГМ.
Хартиеният билет няма да отпадне - това, което системата ще даде като възможност, е разширено използване на транспорта, каза още изпълнителният директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Христиан Петров. По думите му изискванията към новата система са пътуването да може да се заплаща през мобилен телефон, дебитна карта, всяко нововъведение, свързано с нов начин на плащане.
През системата ще отпадне нуждата да се ходи до каса на ЦГМ – ще може онлайн да се зареждат картите, допълни още Петров. "Средствата за изпълнението на проекта ще бъдат осигурени от бюджета на ЦГМ. Плащанията от страна на ЦГМ към фирмата изпълнител, която ще плати цялата сума първоначално, ще бъдат месечни, в рамките на период от 10 години. Драконовски мерки сме взели спрямо изпълнителя и той ще подлежи на санкции при неизпълнение на задачата“, каза още шефът на Центъра за градска мобилност.
Няма опасения дали дружеството ще може да изплаща системата. За 2018 ЦГМ предвижда 120 млн. лева приходи от превозни документи. Към момента се обслужват около 1 млн. пътувания за целия градски транспорт на дневна база под земя и над земя. Приходите от продажба на превозни документ за 2016 година са 91 млн. лева. А 105 млн. лева са приходите от закупуването на превозни документи за 2017 г. - този ръст се дължи на продажба на абонаментни карти заради поскъпналия на 1.60 лева билет. За 2015 година имаше 225 едногодишни продадени карти, докато за 2017 година те са над 20 000 броя“, допълни той. На въпрос за какво се използват тези средства, Петров отговори:
"Постоянното обновяване на градския транспорт струва пари - неговата поддръжка също."
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни