От 1 април европейците ще имат достъп до онлайн съдържанието, за което са се абонирали у дома, където и да се намират в Европейския съюз - по работа или на почивка. Когато пътуваме в ЕС, вече няма да пропускаме любимите си филми, телевизионни сериали и спортни предавания, нито игрите, музикалните услуги или електронните книги, за които имаме цифров абонамент.

Това припомниха днес в съвместно изявление заместник-председателят на Европейската комисия Андрус Ансип, комисарят по въпросите на цифровата икономика Мария Габриел, българският министър на транспорта и информационните технологии Ивайло Московски и членовете на Европейския парламент Павел Свобода и Жан-Мари Кавада. От тази дата се привежда в действие Регламентът за трансграничната преносимост на услугите за онлайн съдържание на вътрешния пазар, приет през юни 2017-а.

Правилата ще се прилагат за платени услуги, но доставчиците на безплатно съдържание също могат да се възползват от тях. Полза от тези разпоредби ще имат и доставчиците на онлайн съдържание, тъй като вече няма да им се налага да придобиват лицензи за държавите, в които пътуват техните абонати. Така например абонатите на HBO Go, Netflix, Spotify, Google Music и пр. в България вече ще могат да ползват услугите им и по време на командировка или почивка в Испания, Франция, Гърция и навсякъде в ЕС.

Отмяната на ограниченията, които не позволяваха на европейците да ползват при пътуване абонаментите си за цифрови медии и съдържание, е нов успех на цифровия единен пазар след ефективното премахване на таксите за роуминг, от което се ползват потребителите в цяла Европа от юни 2017 г. насам. Новите правила са директен отговор на промените в поведението и навиците на европейските граждани, които използват нови технологии, посочват от евроинституциите..

Така например между 2010 г. и 2014 г. разходите на потребителите за видео абонаменти са се увеличили със 113% годишно, а между 2014 г. и 2015 г. броят на потребителите се е увеличил с 56%. Счита се, че поне 29 милиона души (5,7% от потребителите) в ЕС биха могли да се възползват от трансграничната преносимост, като в бъдеще техният брой ще нарасне значително - очаква се до 2020 г. той да достигне до 72 милиона души. Наред с това почти 60% от младите европейци заявяват, че възможността да ползват абонаментите си по време на пътуване е важен фактор при избора на онлайн услуги.

Преносимостта на тези услуги дава отговор на предпочитанията на потребителите, като същевременно ще помогне на доставчиците да увеличат броя на абонатите си. Постигането на споразумение относно преносимостта е забележителен резултат от тясното сътрудничество между институциите на ЕС и европейските предприятия и заинтересовани страни и ние сме напълно уверени, че радио- и телевизионните оператори и платформи ще възприемат това като възможност за подобряване на предоставяните от тях услуги. Днес правим поредната конкретна стъпка към изграждането на истински цифров единен пазар и обединено европейско цифрово общество, които да са достъпни за всички граждани и да са рентабилни за бизнеса, заявиха политиците.